Společnost Hranipex, která vyrábí a dodává nábytková kování, hrany, lepidla či čističe na šedesát trhů, patří mezi firmy, jenž budou od roku 2026 reportovat na základě kritérií ESG. Podle Daniela Nevařila, člena představenstva Hranipexu, budou největší výzvou logistika a dodavatelský řetězec.
Firma chce nyní začít s mapováním toho, v jaké situaci se momentálně nachází. Ještě před vstupním auditem má však Nevařil jasno v jedné věci. „Když investujete chytře do efektivnějších technologií, ve finále se to vždy projevuje jak na růstu EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů, pozn. aut.), tak zvýšením udržitelnosti celé společnosti,“ je přesvědčen Nevařil.
I když se firma vždy snažila fungovat udržitelně, hodnocení v oblasti environmentální i sociální Nevařil považuje za užitečné. „Když budu využívat potenciál celé firmy, tak budu mít i lepší energetickou bilanci. V tom vidím největší přínos ESG,“ říká.
ESG zároveň Hranipexu pomůže zvýšit jeho šance na západních trzích, kde by chtěl prorazit. „Je opravdu možné, že díky zelené transformaci dojde k přeskupení kapitálu. Když jsem dříve přišel za německým zákazníkem, tedy truhlářem, tak mi mohl říci, že si raději zvolí německou firmu a třeba si za ni i připlatí. Teď ale budu mít pro takového zákazníka novou přidanou hodnotu,“ věří Nevařil.
Ještě nevynalezli ekologické lepidlo, které lepí ideálně
Z pohledu životního prostředí jsou v Hranipexu největším problémem chemické sloučeniny, například v lepidlech či čistidlech, která firma distribuuje. I proto si klade za cíl postupně vyvíjet tlak na dodavatele, aby zlepšovali jejich složení.
„Ještě nebylo vynalezeno lepidlo, které by hranu přilepilo tak, jak potřebujeme, a bylo zcela ekologické. To už s sebou zkrátka vlečeme jako zátěž. Jsme si toho ale vědomi a je potřeba se vystříhat věcí, které používat nemusíme,“ uvádí Nevařil.
Největší výzvou bude pro firmu snižování emisí oxidu uhličitého v takzvaném Scope 3, tedy v dodavatelském řetězci. Jedná se především o výrobu chemických látek, dopravu a obaly, ve kterých produkty do firmy přicházejí.
I pro ty už se mu ale v hlavě rodí plán. Hranipex by v budoucnu mohl svážet odpad od truhlářů, což jsou i většinoví zákazníci. „Ačkoli už nyní bereme stoprocentně zelenou energii, je možné, že bychom si tímto mohli energeticky přilepšit,“ zkoumá Nevařil nové možnosti, které ESG a evropská taxonomie na trhu otevírají. Nejlepší by přesto podle něj bylo, kdyby byla zároveň uvalena citelná daň na těžbu ropy, aby mohla recyklace vycházet z pohledu spotřebované energie lépe než primární výrobky z plastů.
Česko bude mít problém s „eskem“
Přestože nejvíc se mluví o environmentální části ESG, Nevařil si myslí, že pro firmy budou v nefinančním reportingu největším problémem hlavně dvě zbývající písmena, tedy „S“ pro „Social“ a „G“ pro „Governance“ (aspekty firmy týkající se chování k zaměstnancům a řízení podniku, pozn. aut.).
„Součástí transformace je i problematika bezpečnosti dat a edukace lidí. Tady nás čekají obrovské výzvy, protože bezpečnostní riziko se s nástupem nové generace hackerů posílených AI technologiemi výrazně zvyšuje a zaměstnanci nemají šanci se sofistikovanou proměnu datového světa držet tempo,“ uvádí.
Především v Česku pak vidí jako hlavní výzvu sociální problematiku. „Všichni tady hlavně budovali byznys a sociální stránku řešili minimálně. V Česku totiž dominují malé a střední podniky, mnohdy řízené jedním majitelem, kde bývá na tyto otázky méně prostoru,“ tvrdí. „I nás v tom čeká ještě velký kus cesty,“ připouští.
Po auditu má Nevařil v plánu stanovit na základě analýzy životního cyklu (LCA) a měření uhlíkové stopy klíčové ukazatele, kterými se bude firma řídit. „Dnes neumím říct, jestli budeme do roku 2030 stoprocentně uhlíkově neutrální, nebo ze 75 procent, nicméně už teď vím, že se nám to vyplatí i ekonomicky,“ shrnuje.
Partnerem seriálu o ESG a udržitelnosti firem je společnost Moneta. Obsah vytváří redakce Ekonews.
Co je Hranipex
Společnost Hranipex je předním evropským výrobcem a dodavatelem produktů i odborného poradenství pro nábytkářský průmysl. Skupina s centrálou v Česku vznikla v roce 1993 a dnes působí ve více než 60 zemích světa. Nabídka produktů zahrnuje nábytkové kování, hrany, lepidla, čističe a další komponenty pro výrobu nábytku. Zaměstnává přes 550 lidí a její obrat činí ročně přes 90 milionů eur.
Irena Buřívalová
Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.