Firmy, které to myslí se svým zeleným podnikáním vážně, přemítají nejen nad svými produkty, ale i jejich balením. Český výrobce ekodrogerie Tierra Verde po letech dospěl k tomu, že nejlepším řešením jsou vratné plastové obaly.

Litrové lahve, která je speciálně navržena pro vracení, si zatím mohli všimnout zákazníci internetového obchodu Rohlik.cz. Postupně se má objevit i v bezobalových prodejnách nebo třeba v síti drogerií dm.

„Je to obal, který by měl být univerzální a ve střednědobém horizontu by měl nahradit dózy a potenciálně i půllitrové lahve na kosmetiku jako forma ‚refill‘ balení. Vratné zálohované lahve byly zatím dostupné výhradně prostřednictvím Rohlíku. Se změnou je však nabízíme i bezobalovým obchodům, zdravým výživám a dalším zákazníkům,“ říká Michal Lazor z týmu inovací Tierra Verde. Firma prý bude obal zavádět postupně, takže do nové lahve nejprve plní nejprodávanější produkty.

Změnami procházejí i větší balení. Zatímco ještě před pár lety firma balila své prací prášky do takzvaných „bag-in-box“ obalů, tedy papírových krabic s plastovým vakem uvnitř, nyní se přiklání k vratným plastovým kanystrům. S kódem od Zásilkovny lze velké pětilitrové kanystry poslat zdarma po třech kusech do Tierry Verde.

„Velmi dlouhou dobu jsme byli přesvědčeni, že výrobou bag-in-boxů děláme to nejlepší, co můžeme. V roce 2020 jsme se ale vrátili k plastovým kanystrům. Bag-in-box sice obsahoval méně plastu, ale nebyl recyklovatelný, protože se jednalo o více druhů plastu slisovaných do jednoho celku,“ popisuje Lazor.

Vracejí se čtyři kanystry z deseti

Firmě se nyní údajně vrací čtyřicet procent pětilitrových kanystrů. Velké kanystry po 25 litrech, které jsou určeny pro bezobalové prodejny či stáčírny, mají návratnost osmdesát procent. Jeden kanystr z „mikrotenu“, odborně HDPE, podle výpočtů Tierra Verde vydrží i sto použití. Firma je navíc přesvědčena, že pokud by skočily ve žlutém kontejneru, na třídicí lince je automaticky identifikují a vytřídí k recyklaci. Postupně by chtěla mít společnost každý obal vratný, nebo stoprocentně recyklovatelný, tedy z recyklovaného PET (rPET). Obměna sortimentu a doprodej stávajících produktů nicméně zabere čas.

Firma se nakonec k plastům přiklonila na základě vlastních výpočtů uhlíkové stopy. „Na plnohodnotnou analýzu LCA (Life Cycle Assessment), která je velmi specifická, bohužel nemáme prostředky – jedno srovnání se pohybuje v řádu nižších stotisíců korun. Srovnávání a posuzování jsme dělali in-house z dostupných studií, jiných LCA analýz a dalších informací a s pomocí selského rozumu,“ říká Lazor.

Podle něj výsledek není možná úplně stoprocentní pro každý konkrétní obal, nicméně směr, který z analýzy vyšel, je jednoznačný. „Pokud se ukáže, že něco není správně, nebo se vyskytnou nové poznatky, jsme připraveni na to reagovat,“ dodává.

Přírodní neznamená udržitelné. Výroba éterických olejů roste a podepisuje se na životním prostředí

Nechtějí lakovat na zeleno

Příkladem jsou kdysi masivně propagované biodegradibilní materiály. Ty ale nyní spíše trápí české kompostárny, protože je často nelze pouhým okem rozeznat a musejí se z bioodpadu odstranit. Jako další nová zjištění Lazor uvádí potíže s recyklací u materiálu PETG, který se sice označuje jako PET a na první pohled je od něj nerozeznatelný, ale recyklační proces na něj není připravený a kontaminace PET obaly z PETG degraduje výsledný materiál.

„V Kalifornii už zavedli samostatné značení PETG s tím, že nepatří do separovaného sběru PET. Evropská unie ještě na tento problém nezareagovala,“ podotýká.

Firmy jako Tierra Verde analyzují uhlíkovou stopu svých obalů z vlastního přesvědčení, nebo aby se vyhnuly takzvanému lakování na zeleno. Podle expertů z iniciativy No Greenwashing by si do budoucna měly společnosti v každém případě nechat udělat LCA analýzu, zejména pokud se chystají využít u produktu jakákoli „zelená tvrzení“. Pokud by se to totiž ukázalo, že spotřebitele klamaly, budou jim hrozit postihy. Jak nedávno informovaly Ekonews, EU už na příslušné legislativě pracuje.

Irena Buřívalová
Irena Buřívalová

Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.