Repasování výrobků, využívání obnovitelných zdrojů energie, šetrnější logistika nebo podpora místních komunit. To jsou některé z kroků, jimiž chce společnost Canon přispět k udržitelnějšímu provozu.

Firemní filosofií Canonu, který má více než 180 tisíc zaměstnanců a působí na všech kontinentech kromě Antarktidy, je Kyosei. Toto japonské slovo znamená „žít a pracovat pro společné dobro“ a technologický gigant jej naplňuje několika způsoby.

Mnoho firem, které si daly za cíl udržitelnost svého podnikání, se v posledních letech orientuje zejména na snižování uhlíkové stopy. Canon není výjimkou a vytyčil si nelehký cíl – být do roku 2050 uhlíkově neutrální. A jak na to? Využívat materiály po delší dobu než doposud, vyrábět kompaktnější a lehčí produkty nebo zavádět tiskařské funkce, které umožňují snížit teplo při nanášení inkoustu nebo toneru na papír.

„Používáme recyklovatelné vzduchem plněné sáčky pro balení tonerových lahví, čímž snižujeme objem balení o třicet procent a emise uhlíku během přepravy o dvacet procent,“ uvádí konkrétní příklad Gabriela Beňová, manažerka udržitelnosti Canon CZ. „Snižujeme také množství odpadu, jednorázových plastů a omezujeme plýtvání. V neposlední řadě se snažíme zlepšovat energetickou účinnost. Například naše černobílé laserové tiskárny i-SENSYS dosahují nejnižší spotřeby elektrické energie ve svém segmentu, a to 0,6 wattů,“ dodává.

Repasování pomáhá ekonomice i neziskovkám

Jedním ze znaků udržitelného podniku je schopnost naplňovat principy cirkulární ekonomiky, jako je recyklace nebo repasování. Canon má ve svém portfoliu například tiskařská zařízení s označením EQ80, kde číslo v názvu odkazuje na procento repasovaných částí. Takový výrobek se může znovu vrátit do oběhu, a ještě mnoho let naplno sloužit. Právě repasování je jednou z klíčových aktivit, ke kterým Canon nabádá nejen další výrobce kancelářské techniky.

Jednou z dlouhodobých aktivit je v tomto směru také dobročinný projekt „Kopírka hledá kancelář“, který se letos v Česku koná už posedmé. „Smyslem projektu je přispívat k prodloužení životního cyklu kancelářských přístrojů, které by jinak kvůli obměně firemní tiskové flotily byly odsouzeny k recyklaci, a zároveň pomoci tam, kde se materiálního vybavení nedostává,“ vysvětluje Gabriela Beňová.

Použité, ale stále stoprocentně funkční kancelářské kopírky totiž nacházejí nový domov v neziskových organizacích po celé republice, a úspěšný koncept se v posledních letech rozšířil i do dalších zemí střední Evropy. Do letošního ročníku se mohou neziskovky, které by rády podpořily svůj administrativní provoz a zároveň přispěly k cirkulární ekonomice, přihlašovat až do 10. května. Více o projektu Kopírka hledá kancelář najdete zde.

Podpora místních komunit

Princip Kyosei společnost Canon naplňuje také spoluprací s různými mezinárodními charitativními organizacemi, sama připravuje vzdělávací programy a podporuje sociálních komunity nejen v rozvojových zemích.

„Pěkným příkladem Kyosei je například program Canon Miraisha, který se v posledních letech uskutečňoval v zemích subsaharské Afriky. Naším cílem v tomto programu bylo umožnit lidem získat a zlepšit své profesní dovednosti. Proto jsme organizovali třeba workshopy pro mladé a nadané fotografy, kameramany, filmaře a vlastníky tiskařských podniků,“ říká sustainability manažerka Canon CZ.

Součástí udržitelnosti jsou pro Canon i témata týkající se diverzity, například prostřednictvím školení o zvyšování povědomí pro zaměstnance. To odpovídá Cílům udržitelného rozvoje OSN, k jejichž dodržování se společnost zavázala.

Canon

Canon je technologická společnost založená v Japonsku v roce 1937, která se zaměřuje na zpracování obrazu.