Zákazníci dohromady šesti prodejen Lidlu a Kauflandu už tři měsíce odevzdávají PET lahve a plechovky v rámci pilotního testování praxe, která by v dohledné době měla být uzákoněna. Celkem se zatím vysbíralo přes 260 tisíc PETek a plechovek, což představuje zhruba čtyři tisíce kusů týdně. Skupina Schwarz, jíž jsou oba řetězce součástí, chce automaty rozšiřovat i do dalších měst.
K prodejnám v Praze, Brně, Plzni, Olomouci a Šternberku nyní přibydou i prodejny v městech jako jsou Karlovy Vary, Pardubice, Zlín či Ústí nad Labem. Mluvčí Lidlu Tomáš Myler uvedl, že náklady na jednu prodejnu, tedy automat a stavební úpravy, představují „vyšší sta tisíce korun“.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy budou počáteční investice do celého systému vyžadovat od řetězců pět miliard korun. Další více než miliardu pak bude podle analýzy, kterou si nechal Svaz vypracovat, stát roční provoz systému.
Zástupci Lidlu a Kauflandu na tiskové konferenci sdělili, že obavy, že lidé budou mít problém nápojové obaly skladovat nesešlápnuté, jsou liché, což doložili výsledky šetření z prodejen. Pro dvě třetiny lidí to dle zákaznické ankety není žádný problém, zejména proto, že většinou odevzdávají maximálně dvanáct obalů najednou. V průměru se v rámci testovacího provozu na každé prodejně vysbíraly přes čtyři tisíce obalů týdně. Celkem šlo o 260 693 PET lahví a plechovek za čtvrt roku.
Motivací není bonus
Pro většinu zákazníků v pilotním projektu přitom nepředstavuje záloha (v tomto případě slevový kupon) hlavní motivaci. Z kuponů vydaných zálohovými automaty lidé uplatnili zatím jen zhruba 25 procent, což naznačuje, že PET lahve a plechovky patrně vracejí spíše z přesvědčení.
„Ze zákaznické ankety jsme zjistili, že většina lidí vrací nápojové obaly proto, že považují zálohový systém za důležitý z hlediska cirkularity, slevový kupón pro ně není zásadní. Spuštění pilotního projektu mělo smysl i vzhledem k tomu, že se nyní připravuje právní rámec zálohového systému,“ řekl tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
Podle Kristýny Havligerové, manažerky vnějších vztahů Iniciativy pro zálohování, pilotní projekt potvrdil, což už dříve ukázala data Iniciativy. „Češi systém záloh na PET lahve a plechovky jednoznačně podporují a nevadí jim ani skladování vypitých nápojových obalů doma či jejich vracení zpět do obchodu, což potvrdilo v našem průzkumu až 79 procent respondentů. Na systému záloh přitom oceňují především ochranu životního prostředí, snížení množství odpadu a jeho výskytu v přírodě nebo ulicích, opakované využití suroviny a také finanční motivaci k ekologičtějšímu chování,“ uvádí Havligerová.
Většina přes automaty
Podle Prouzy je pozitivní, že ministerstvo životního prostředí o budoucí podobě zákona debatuje a také se zajímá o data, což by měla být záruka, že systém bude nastaven dobře.
Jeho aktuální podoba počítá s tím, že by bylo zapojeno co nejvíce prodejen, tedy všechny nad 50 metrů čtverečních povinně, včetně čerpacích stanic, ostatní dobrovolně. Dohromady by se podle aktuálních plánu ministerstva mělo jednat o přibližně 11 tisíc sběrných míst.
„Jak ukazuje příklad Slovenska, 98 procent obalů se odevzdá v automatech a jen dvě procenta sběru připadá na malé prodejny. To ukazuje, že přehnaně hustá síť není potřeba a není tedy důvod, aby mezi povinná sběrná místa patřily třeba čerpací stanice,” domnívá se Prouza s tím, že čím širší síť bude, tím budou náklady vyšší, což může ve finále zdražit nápoje.
Podle Mylera i Prouzy by bylo ideální, kdyby nápoje svážely řetězce vlastní flotilou, protože určit konkrétní svozové dny se kvůli kolísavému objemu sebraných obalů nevyplatí.
Podle Davida Surého, vrchního ředitele sekce ochrany životního prostředí z ministerstva životního prostředí, bude paragrafové znění zákona hotové do konce roku. „Bude reflektovat jak zkušenosti českých obchodníků, tak ty zahraniční, zejména ze Slovenska a Německa,“ uvedl Surý. Kompletně se inspirovat slovenskou zkušeností, kde zálohování funguje od loňska, ale podle něj nelze kvůli odlišné hustotě osídlení a způsobu sběru odpadu, za který v Česku zodpovídají obce.
Partnerem tohoto článku je společnost Lidl. Obsah vytváří redakce Ekonews.
Irena Buřívalová
Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.