Na celém světě se osmdesát až devadesát procent zboží stále přepravuje po moři a do budoucna se očekává spíše nárůst než pokles. Námořní doprava je tak jedním z velkých zdrojů emisí CO2. Navíc je také velkým ohrožením pro mořský ekosystém, a to zejména kvůli hluku a ropnému znečištění. Nová aliance ZEMBA to chce změnit.

Zatímco v pozemní dopravě existuje více bezemisních řešení a elektromobilita je na velkém vzestupu, námořní doprava v tomto směru dost pokulhává. Zelená plavidla nejsou prakticky dostupná na to, aby se dala využít na pravidelné dodávky zboží.

Jak tuto situaci změnit? Nestačil by jen dostatečný tlak na straně poptávky po zelené námořní dopravě? Odborníci se shodují, že se světový námořní průmysl potýká s výzvou „slepice, nebo vejce“, kdy se poptávka a nabídka po zelených palivech musí vyvíjet současně, aby se podařilo dosáhnout v dohledné době podstatné změny.

Již v roce 2021 se několik prvních společností, mezi nimiž bylo i Tchibo, rozhodlo založit iniciativu za bezemisní námořní dopravu s ambicí dosáhnout tohoto cíle do roku 2040. Po dvou letech se ale ukazuje, že tak velká změna bude potřebovat silnější impuls. Je totiž třeba ještě velkých investic do vývoje a testování nových zelenějších technologií vhodných pro námořní dopravu. Navíc je potřeba také investovat do přístavů a jejich zázemí, aby zelené lodě mohly vyplout.

ZEMBA je cesta

Ke zrychlení komerčního využití bezemisní námořní dopravy proto letos vznikla aliance ZEMBA (Zero Emission Maritime Buyers Alliance, Aliance objednatelů námořní přepravy s nulovými emisemi), jejímiž zakladateli jsou kromě Tchibo také společnosti Amazon, Patagonia a institut Aspen. Prostřednictvím ZEMBA budou tito výrobci společně tlačit na dostupnost bezemisních plavidel v námořní dopravě. Společná výběrová řízení vytvoří tlak na dopravce, aby uvedli na trh a nabízeli dostatek plavidel na zelený pohon.

„Tento plán je jedinečný tím, že již letos dojde k zasmluvnění fixního objemu námořního nákladu do budoucna s tím, že skutečné zahájení zelené dopravy se očekává v roce 2025 nebo 2026,“ říká Sina-Maria Shoenlein, projektová manažerka Logistics & Sustainability v Tchibo. Dopravci tak ale budou mít jisté objednávky a lépe se jim bude investovat do nových plavidel.

Tento zelený tendr byl v polovině září vypsán na přepravu celých 600 tisíc námořních kontejnerů, což představuje úsporu jednoho milionu tun emisí CO2 během tří let. K tendru se přidalo dalších téměř 20 obchodních společností, například IKEA, Nike nebo Electrolux.

Možná jste si někdy kladli otázku, jak může být firma udržitelná, když převáží zboží přes půlku světa?

Ano, máte pravdu, doprava je z pohledu udržitelného podnikání pro Tchibo jednou z velkých výzev, a proto jí věnujeme nemalou pozornost. Kromě průkopnické role v dekarbonizaci námořní dopravy si Tchibo již v roce 2007 ve spolupráci s expertními partnery nastavilo kritéria a procesy pro udržitelnější dopravu svého zboží, díky kterým se emise CO2 jen v prvních letech snížily o 30 procent. Mezi našimi sklady využíváme vlakovou dopravu, čímž se ročně ušetří zhruba 7 tisíc cest kamionů.
Pro dopravu zboží k zákazníkům po České a Slovenské republice využíváme dopravce DPD, který je lídrem v oblasti šetrné dopravy. Zaměřuje se nejen na rozšiřování flotily nízkoemisních vozidel a investice do alternativních doručovacích systémů, ale například i na kompenzační programy na podporu obnovitelné energie v rozvojových zemích.

Tchibo

Tchibo je jedním z největších výrobců kávy na světě a je vedoucí firmou na trhu pražené kávy na mnoha evropských trzích včetně České republiky. V ČR také zaujímá přední pozici na trhu kávového občerstvení a je rovněž jedním z největších mezinárodně působících maloobchodních prodejců.