Pardubice 13. října 2023 (PROTEXT) – V Pardubicích, nad řekou Labe, začali stavbaři v minulých dnech s výstavbou největšího závěsného lanového mostu v Česku. Je součástí severovýchodního obchvatu města. Stavební práce jdou podle plánu. Obchvat Pardubic, dlouhý čtyři kilometry, budují stavbaři od letošního jara.
Stanislav Král, vedoucí oddělení výstavby, ŘSD: „Obsahuje cca 99 objektů, stavíme zde 10 mostních objektů, přičemž ten nejhlavnější je zde současný lanový most, který je 280 metrů dlouhý a výšku pilonu má cca 65 metrů.“
Petr Vítek, odborník na mostní objekty, zhotovitel: „Tento most se staví poměrně unikátní technologií výstavby formou postupného vysouvání, kdy se jednotlivé sekce mostu v délce 32 metrů budují za opěrou a poté se za pomoci hydraulického zařízení posouvají směrem přes vodní tok, to co tady vidíme, to jsou piloty, které jsou pod dnem betonové, nad ním vyčnívají ocelové díly, které se odřežou, takže do plavebního profilu nebo koryta nebude nic zasahovat a na těch ocelových prvcích bude vybudován základ a provizorní podpěra z betonu.“
Stavbaři se ale nevěnují pouze lanovému mostu. Stavební práce v těchto dnech probíhají na celém úseku budoucího obchvatu.
Michal Cimbál, vedoucí projektu, stavbyvedoucí: „Dokončili jsme přeložku horkovodu, dokončujeme přeložky plynovodů dvou objektů a realizujeme středovou kanalizaci celé té trasy, dále probíhá realizace několika menších mostních objektů a zahájili jsme realizaci podchodu pod hlavní trasou, u objektu U Kalvodů.“
Pro řidiče byla začátkem října zrušena dopravní omezení v Poděbradské ulici.
Stanislav Král, vedoucí oddělení výstavby, ŘSD: „Tento stav potrvá do března, kdy vlastně budou nové dopravní omezení, uzavře se vlastně výjezd do Ohrazenic a Polabin, ulice Poděbradská bude průjezdná v přímém směru a v letních měsících dojde k úplnému uzavření a od prvního září bychom chtěli mít v definitivním stavu obě okružní křižovatky a první část obchvatu.“
Po zbrusu novém obchvatu by se řidiči měli projet v první polovině roku 2025.