Suroviny vyráběné z derivátů fosilních paliv se dnes přidávají téměř do všech čisticích prostředků a produktů péče o tělo k zajištění pěnivosti. Unilever proto spolupracuje s firmou Evonik, která v příštím roce otevře první komerční zařízení na výrobu rhamnolipidů na světě. Ty jsou ekologičtější a odbouratelnou alternativou ropných produktů. 

Většina čisticích prostředků a tělové kosmetiky obsahuje tenzidy neboli surfaktanty, což jsou povrchově aktivní látky. Jedná se o chemikálie, které vytvářejí pěnu rozkládající olej, mastnotu a špínu. Obvykle jsou vyrobeny z petrochemie, respektive fosilních paliv, což je neobnovitelný přírodní zdroj. Syntetizovat je lze ale i z palmového oleje.

Náhradou, kterou bude firma Evonik produkovat ve svém závodě na Slovensku, jsou rhamnolipiody. Podle Unileveru mají výborné pěnicí vlastnosti, biologický původ a jsou stoprocentně odbouratelné. Unilever plánuje, že ropu jako primární surovinu pro výrobu tenzidů nahradí zcela do roku 2030.

Závod v obci Slovenská Ľupča nahradí deriváty fosilních paliv a palmového oleje nově získanými látkami z procesu fermentace cukrů z kukuřice jako hlavní suroviny a postupně také dalšími alternativami ekologickými surovinami pro tvorbu mastných alkoholů potřebných v přípravcích.

„Spolupráce s Evonik je pro nás průlomová. Jedná se o převratnou technologii, která nás významně posouvá k naplnění našich cílů Clean Future, tedy nahrazení uhlíku z fosilních zdrojů ve všech našich čisticích prostředcích obnovitelným nebo recyklovaným uhlíkem, ale zároveň tato unikátní továrna vzniká na Slovensku, které tak bude hrát velmi důležitou roli při výrobě udržitelnějších a ekologičtějších čisticích produktů,“ říká Vojtěch Bukač, generální ředitel Unilever Českou a Slovenskou republiku.

Vedle fosilních paliv se v odvětví v současnosti hodně využívá i palmový olej, který se získává z palem vysazovaných a pěstovaných na vypálených plochách bývalých deštných pralesů. Dosud však v některých případech zůstávalo využití oleje nenahraditelné, protože se jeho vlastnosti obtížně imitují. Nyní však díky biosurfanktantům dochází v průlomu i ve vztahu k palmovému oleji.

Drogerie Tierra Verde volí vratné plastové obaly. Mají menší uhlíkovou stopu

Zatím jen pro asijský trh

Do inovací investuje Unilever skrze program Clean Future. Díky němu firma například financuje výzkum v oblasti biotechnologií, využití oxidu uhličitého či využití nízkouhlíkové chemie. Jde o program, který má dosáhnout výroby šetrnějších čisticích a pracích prostředků nahrazováním látek z fosilních paliv a olejů těmi obnovitelnými a rozložitelnými, aby společnost co nejméně zatěžovala planetu.

Unilever se soustředí zejména na pětici rozhodujících oblastí: jednorázové plasty, plýtvání vodou, uhlíková stopa, smysluplné používání chemických látek a petrochemických surovin. Do roku 2025 hodlá společnost o polovinu snížit využití jednorázového plastu, o pět let později chce dosáhnout biologického rozkladu všech organických složek ve svých produktech. Nejznámější příklad projektu Clean Future v praxi je pro tuzemské zákazníky řada Savo Botanitech, která obsahuje čisticí látky na 100procentně přírodní bázi.

Rhamnolipid byl představen před více než čtyřmi lety, poprvé se s ním mohla v praxi setkat latinskoamerická veřejnost. Biosurfaktant začala značka pilotně využívat v Chile u výrobků určených k mytí nádobí značky Quix. Nyní plánuje Unilever složku čisticího přípravku vyrobenou z přírodních zdrojů rozšířit hlavně na asijský trh, který je největším trhem z pohledu mycích prostředků.

Partnerem tohoto článku je společnost Unilever.

Redakce

Ekonews je web o udržitelnosti, který hledá v ekologických tématech ekonomické souvislosti a mezi byznysmeny chuť dělat věci ohleduplněji k životnímu prostředí.