Slibně rozvíjející se trend bezobalového nakupování potravin byl v posledních letech na vzestupu. Zákazníci se snažili předejít zbytečným plastovým obalům a požadovali i vyšší kvalitu potravin. Doba koronaviru však bezobalovému nakupování nepřeje. Nižší tržby bezobalových obchodů ohrožují jejich existenci.
Tržby bezobalových prodejen potravin se v posledních měsících snížily. „Letní měsíce a zejména srpen otřásl nejen naší prodejnou Zemidluh, ale celým trhem bezobalových obchodů. Mnoho z nás se dostalo k existenčním otázkám, zda vydržet nebo obchod zavřít. Pokles tržeb byl u nás minimálně o třicet procent,“ uvedl majitel pražského obchodu Jakub Zvelebil.
Ani ostatní bezobalové prodejny na tom nejsou lépe. Pražská síť prodejen Bezobalu na začátku pandemie přišla až o padesát procent tržeb. „Situace se zlepšuje, dostáváme se pomalu k 80 až 85 procentům v porovnání se stavem před situací okolo koronaviru. Návrat na původní čísla se ale pravděpodobně nepovede ani v dalším roce. Je to pro nás velice ohrožující,“ uvedla Anna Veselovská z oddělení komunikace.
Pokles prodeje zboží na váhu zaznamenaly i velké supermarkety. Na rozdíl od menších obchodů však pouze v určitých sekcích. Obchodní řetězec Globus od roku 2013 prodává mražené zboží na váhu ve všech svých prodejnách.
„Pokles na bezobalovém sortimentu mraženého jsme nezaznamenali, spíše naopak máme meziroční poptávku opět zvýšenou,“ uvedla mluvčí Lutfia Volfová. Pandemie však v síti prodejen Globus měla vliv na samoobslužné antipasty bary (pochutiny na váhu jako olivy, papričky, atd.), kde se prodeje snížily.
Bez obalu škodí online nákupy a práce z domova
Zda za úbytkem zákazníků v bezobalových prodejnách stojí strach z nákazy, nelze s jistotou říci. „Spíše než strach je podle nás na vině zastavení běžného režimu. Pokud lidé byli zvyklí nakoupit cestou z práce, ale mají home office, nákupy již nejsou tak jednoduché,“ uvádí Zvelebil.
Podobně popisuje situaci i Veselovská z Bezobalu: „Jsme přesvědčeni, že nevzniká nedůvěra k efektivitě opatření, ale jde spíše o to, že jsme některým zákazníkům zmizeli z trasy z práce a do práce.“ Zároveň se velká část nákupu potravin přesunula do online prostředí s dovážkou až domů.
Pro bezobalové obchody není však tak jednoduché na internetový prodej přejít.
„Podstatou bezobalového nakupování je nákup do vlastních, znovupoužitelných nádob. A to v e-shopu nelze. Tento krok je řešitelný využitím vratných nádob, což je ale v současném stavu pro jednotlivé bezobalové obchody takřka nesplnitelný úkol. Aby byl trvale udržitelný, obrovsky nezatěžoval provozovnu a byl uživatelsky přívětivý, je třeba vyřešit řadu kroků při objednávání a zajistit dostatečně funkční promývání,“ uvádí Veselovská.
Jednou z dalších možností, proč došlo k poklesu zákazníků, je i zhoršená ekonomická situace jednotlivců. „Nejistota v práci a dopad ekonomické krize zapříčiňují, že mají lidé tendenci šetřit. Při úsporných opatřeních často přicházejí dost brzo na řadu kvalitní potraviny,“ dodává.
Hygiena především
Pro bezobalové prodejny a sekce nejsou vládním nařízením stanovena žádná speciální hygienická opatření, která by se lišila od těch v běžných obchodech. Zvýšenou hygienu zde řešili už před pandemií.
„Obecně je nebalený prodej z hlediska hygieny jeden z nejnáročnějších. Musí zde probíhat pravidelná kontrola sortimentu i zákazníků, zda dodržují hygienické chování, zda opravdu používají pomůcky na nabírání nebo jednorázové rukavice. Pokud například zjistíme, že někdo nabírá zboží holýma rukama, musíme potraviny zlikvidovat,“ uvádí za Globus Volfová. V době pandemie podle ní prodejny Globusu zpřísnily dohled nad sekcemi bezobalového prodeje, aby nedocházelo k porušování hygienických standardů.
Malé prodejny se spíše zaměřují na častější sanitaci. „Je náš osobní zájem, udržovat provozovnu maximálně čistou a bezpečnou. Zvýšili jsme vlastní hygienická opatření a mnohem častěji například dezinfikujeme plochy, se kterými přicházejí zákazníci do styku,“ popsal Zvelebil postupy v obchodu Zemidluh.
Mimo dodržování vládních opatření ještě zvýšily hygienické standardy i prodejny Bezobalu. „Dochází ke zvýšené frekvenci sanitace v prostoru i zázemí prodejen. Všechny nástroje na prodejně, včetně sklenic od zákazníků, pravidelně myjeme v myčce na nejvyšší možnou teplotu s kompletním režimem včetně úplného vysušení nádobí. Také v četných intervalech dezinfikujeme všechna místa, se kterými zákazníci přichází do styku,“ popisuje Veselovská. Nakupování v bezobalových prodejnách je podle ní stejně bezpečné, jako v klasických obchodech.
Autorka článku je spolupracovnicí redakce Ekonews.cz. Vystudovala Univerzitu Karlovu, kde letos získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky.
Valentina Podlesná
Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.