Firmy, které svým podnikáním přispívají k udržitelnosti a lepšímu životnímu prostředí, hledá soutěž E.ON Energy Globe. Do dalšího, již 16. ročníku, se mohou až do 3. března hlásit zajímavé projekty či nápady. Přihlásit je může kdokoliv a za nominaci vítěze získat odměnu.

Energy Globe je uznávaná soutěž, která má národní i mezinárodní úroveň. Loni z ní v Česku vyšla vítězně ostravská společnost NIL Textile, působící pod značkou Nilmore, která vrací život obnošenému oblečení. Vykupuje ho a vyrábí z něj nové.

Podle majitele a CEO Mikuláše Hurty byla výhra v soutěži velkým zadostiučiněním a potvrzením toho, že se se svým podnikáním vydal správným směrem. „Už samotná účast ve finálové šestici, kterou vybírali experti na problematiku udržitelnosti, byla v konkurenci stovky firem velký úspěch. Samotná výhra, o které rozhodla veřejnost svým hlasováním, byla pro nás znakem, že náš projekt je lidem srozumitelný a blízký. Kromě financí na další růst nám výhra přinesla značnou pozornost médií, nové zákazníky z řad firem a oděvních značek a zajímavé kontakty,” říká Hurta.

Předloni hlasující nejvíce oslovil start-up Myco, který vyrábí obaly z hub. Šlo také o první český projekt, který uspěl na globální úrovni soutěže, porota firmě udělila ocenění v rámci světového finále.

Podle Vladana Košuta ze společnosti Myco pomohl úspěch v několika rovinách. „Za prvé nás samotné utvrdil v tom, že jsme se pustili do technologie, o kterou je zájem, a má tudíž smysl a potenciál mít celospolečenský dopad. Za druhé jsme získali spoustu zajímavých kontaktů. Nejen přímo během soutěžních událostí, ale také tím, že nás oslovily subjekty, které soutěž sledují, nebo se sami účastní, a jsou tak na stejné vlně, vyjmenoval.

Firmě se podle něj také snáze otevírají dveře do větších společností, protože jsou důvěryhodnější. „Také jsme získali velký mediální prostor. Nejvíce se o nás psalo přímo po vyhlášení, ale s tím, jak se rozbíhají další ročníky a minulí vítězové se v jeho propagaci zmiňují, vnímáme další vlny zájmu,” doplnil.

Oblečení z odpadu i kukuřice. Ostravská firma Nilmore získala injekci devět milionů korun

Sama účast v soutěži ale může firmám pomoci bez ohledu na konečné umístění. Například projekt Ukliďme Česko získal díky tomu v minulosti nové dobrovolníky. Projektu Nesnězeno, který řeší problematiku nespotřebovaného jídla v obchodech či restauracích, pomohla soutěž dostat se do povědomí.

E.ON pak navazuje se všemi finálovými projekty partnerství v různých podobách. Jde například o finanční podporu nebo pomoc s návrhy chytrých řešení, například do měst a obcí. Velká partnerství se navazují i díky partnerům a sponzorům. Firma je s účastníky soutěže v kontaktu také v rámci pořádaných akcí či networkingu.

Jak soutěž funguje a co lze vyhrát

Nominované projekty nejdříve posuzuje odborná porota, o finalistech poté rozhoduje veřejnost. Vítěz si na slavnostním vyhlášení, které bude letos na konci prázdnin v Brně, odnese od E.ONu hlavní cenu 500 tisíc korun na svůj další rozvoj. Zkrátka nepřijdou ani ti, kdo zajímavé projekty nominují. Ten, kdo jako první pošle tip, jež nakonec porota vybere do finále, získá poukaz v hodnotě 10 tisíc korun na glamping – netradiční ubytování v přírodě.

„Každoročně objevujeme a pomáháme se zviditelněním i dalším rozvojem zajímavým projektům. To se nemění od samého začátku. Vedle toho se ale snažíme na problematiku ekologie, udržitelnosti a ochrany životního prostředí upozorňovat a veřejnost také vzdělávat,“ uvedla Claudia Viohl, generální ředitelka společnosti E.ON v Česku s tím, že stále hledají nové cesty, jak tato témata dostat do povědomí lidí.

Firma loni uspořádala pro veřejnost první ročník E.ON ekofestivalu v Praze. Letos chce témata udržitelnosti a ekologie dostat více i do regionů, kde působí. „Proto uspořádáme hned dva ekofestivaly v Českých Budějovicích a v Brně. Na tom brněnském pak bude také na konci prázdnin vyhlášení výsledků, doplnila Claudia Viohl.

Nejmodernější škola v Česku sama rozsvítí i vyvětrá. A možná bude vydělávat peníze ze solárů

Vítězové předchozích kol

V přechozích patnácti ročnících se do soutěže přihlásilo 3 615 projektů. Z nich odborná porota složená ze zástupců Akademie věd vybírala finalisty, ze kterých pak veřejnost hlasováním vybrala patnáct vítězných. Ty měly kromě výhry v místním kole možnost reprezentovat Česko i na světovém finále, protože soutěže Energy Globe Award probíhá ve 187 zemích světa.

Do soutěže se každoročně hlásí firmy z rozličných oborů. Různorodost je vidět i na přehledu vítězů, ať už jde o výše zmíněné firmy NIL Textile či Myco. Ocenění se v minulých letech dostalo i řadám municipalit. Například obce Hostětín nebo Haňovice se svým ekologickým přístupem zaujaly natolik, že celkově zvítězily.

Jiným tématem zase porotu a následně i veřejnost ohromila už zmíněná aplikace Nesnězeno, která zachraňuje jídlo, aby neskončilo v odpadcích. A například Domov Podhradí v roce 2021 ukázal cestu, jak postavit ekologické a udržitelné bydlení i pro seniory.

Lidé mohou nominovat nejen již běžící projekty a fungující firmy, ale i tipy na zajímavé nápady, o kterých se doslechli. „Když nám k němu napíší nějaké základní informace a kontakty, my ho poté sami oslovíme. Ten, kdo první pošle tip, který se nakonec dostane až do finále, pak získá voucher v hodnotě deset tisíc korun na ubytování přes portál glampingcz.cz, doplňuje Vladimíra Gláserová, vedoucí oddělení Eventů a CSR společnosti E.ON Energie.

Přihlašovat projekty lze přes webové stránky www.energyglobe.cz a tipy na zajímavé projekty posílat pomocí emailu na adresu [email protected].

Partnerem tohoto článku je společnost E.ON.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.