Vítězem šestnáctého ročníku soutěže E.ON Energy Globe, ve které se o hlasy veřejnosti uchází projekty s nejlepšími ekologickými nápady, se stala jedinečná rezervace velkých kopytníků poblíž středočeských Milovic. Už od roku 2015 ji provozuje společnost Česká krajina.
„Velmi nás těší jak podpora odborné poroty, tak obrovská a opakovaná podpora veřejnosti,“ popsal Dalibor Dostál, ředitel společnosti Česká krajina, první pocity po vyhlášení výsledků soutěže. „Rezervace vznikla a funguje v poměrně složitém prostředí, nebýt zájmu veřejnosti, tak už pravděpodobně nefunguje,“ dodává.
V bývalém vojenském prostoru mezi městy Milovice a Benátky nad Jizerou se už několik let prohánějí velcí kopytníci, jako jsou divocí koně, zubři a pratuři. Zničenou krajinu zanesenou odpadem a těžce ovlivněnou lidskou činností změnili postupně k nepoznání. Spásáním divoce rostoucí trávy uvolňují prostor dalším druhům a tato drobná narušení dávají do pohybu celý ekosystém.
Velcí kopytníci do evropské krajiny patří již tisíce let. Jejich návrat přispívá k obnově přirozeného rázu oblasti. Díky nim se v zachovalých otevřených stepích objevují původní druhy a zvyšuje se tak biologická rozmanitost. Kopytníci navíc pomáhají k lepšímu zadržování vody v krajině a udržování rezervace je díky nim levnější.
Celkově se díky zubrům, koním a praturům oblast lépe uzpůsobuje změně klimatu. Cesta k tomu byla prostá – stačilo obnovit přirozené podmínky. Rezervaci doplňuje čtrnáct menších protějšků po celé republice.
Opravíme napajedlo
Za projektem stojí ochranářská společnost Česká krajina ve spolupráci s mnoha vědci a odborníky. V soutěži je podpořila herečka Jitka Čvančarová. Cenu sympatie získali již na E.ON Ekofestivalu v Českých Budějovicích v červnu letošního roku. Do soutěže vstoupili s heslem Oscar pro koně.
Finanční odměna spojená s oceněním pomůže v Milovicích s potřebnými úpravami. „Rezervace vznikla v roce 2015 a za deset let používání jsou některé technické prvky značně opotřebované,“ vysvětluje Dalibor Dostál.
„Obrovským problémem v rezervaci je voda. Čeká nás rekonstrukce nejstaršího napajedla, která bude stát více než 600 tisíc korun. Jsme velmi rádi, že právě díky této ceně a finanční odměně jsme získali rozhodující částku,“ doplnil Dostál po předávání E.ON Energy Globe.
Milovická rezervace zároveň může pokračovat do celosvětového finále soutěže Energy Globe Award. „Naše rezervace má za sebou dva světové unikáty, je první na světě, kde se společně vyskytují tři druhy velkých kopytníků Evropy. Za druhé se tam vědcům jako na jediném místě na světě podařilo objevit vzácný druh perloočky. Ve světovém kontextu rezervace obstojí,“ dodal ředitel České krajiny.
Hlasovalo devatenáct tisíc lidí
Mezi letošní finálovou šesticí rozhodovaly hlasy veřejnosti, které lidé mohli posílat na internetových stránkách soutěže od konce května do druhé poloviny srpna. Celkově dorazilo přes 19 tisíc hlasů.
„Letos jsme zaznamenali o třetinu více hlasů než v předchozích ročnících. Je to důkaz, že zájem veřejnosti o soutěž Energy Globe a o témata ekologie a udržitelnosti roste. A to nás velmi těší. A těší nás i pestrost projektů, které se každoročně do soutěže přihlásí,“ uvedla Claudia Viohl, generální ředitelka společnosti E.ON v České republice.
Do soutěže se tento rok přihlásilo 167 projektů. Finálovou šestici vybrala porota tvořená odborníky z Akademie věd ČR v čele s významným ekologem Bedřichem Moldanem.
O prestižní „zelené“ ocenění se letos mimo Milovice utkala ekologická opatření v Botanické zahradě Masarykovy Univerzity v Brně, elektřina ze zeleného vodíku společnosti Devinn a skautský projekt Patronáty učící pečovat děti o krajinu. Do finále se také dostal autonomní zemědělský robot Roboton a bioplynová stanice v Litomyšli.
Příroda nabízí vlastní řešení
Odměnu nezískal pouze celkový vítěz soutěže. Další finalisty podpořily společnosti Hornbach, Duko Energie, De Dietrich, Ptáček, Trilux a GBS Solino.
Minulý ročník E.ON Energy Globe vyhrála společnost NIL Textile, na soutěži představila inovativní způsob recyklace a následné výroby textilu. V roce 2022 se na první příčce umístil start-up MYCO. Nabídl řešení na problém, čím nahradit plastové obaly. Zvolil na to přírodní rozložitelné houbové mycelium.
„Zatímco v minulosti se vždy jednalo o technologické a technické inovace, letos se díky vítěznému projektu navracíme k přírodě. Rezervace velkých kopytníků v Milovicích nám ukazuje, že si příroda sama dokáže poradit se spoustou věcí, jen je z naší strany potřeba ji v tom pomoci. Věřím, že tento projekt může být inspirací pro řadu dalších,“ doplňuje generální ředitelka Claudia Viohl.
Ekofestival propojil udržitelnost a zábavu
Vyhlášení soutěže proběhlo v areálu brněnské Nové zbrojovky na již třetím E.ON Ekofestivalu. Celkově se na něj dorazilo podívat více než 6200 lidí. Festival byl ekologický nejen tematicky, na udržitelnost dbali jeho pořadatelé také v praktických otázkách, jako byl výběr dodavatelů.
Na začátku léta v červnu přitom proběhl festival i v Českých Budějovicích, na něj zavítalo přes 14 tisíc návštěvníků.
„Velký zájem již druhý rok po sobě nám potvrdil, že jsme se vydali správnou cestou. Spojili jsme zábavu i vzdělávání v oblasti udržitelnosti a ekologie. Jsem přesvědčena, že každý, kdo navštívil Ekofestival, ať už v Brně, anebo Českých Budějovicích, si z akce odnesl spousty zážitků a inspirace,“ dodala generální ředitelka.
Na festivalu si mohli zájemci poslechnout rozhovory vedené moderátory internetové televize DVTV. Návštěvníci si mohli vyzkoušet různé inovativní technologie nebo se zapojit do sportovních a kreativních workshopů. Poslechnout si mohli také koncert zpěvačky PAM Rabbit či skupiny MYDY. Předávání obohatila audiovizuální show propojující světelné a zvukové efekty s netradiční taneční choreografií.
Návštěvníci festivalu navíc rozhodli o projektu, který obdržel Cenu sympatie společně s finanční odměnou v hodnotě 50 tisíc korun. Odnesla si ji opakovaně a stejně jako hlavní cenu Milovická rezervace.
Partnerem tohoto článku je společnost E.ON.
redakce
Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.