Na Výstavišti Letňany (PVA Expo Praha) skončilo v pátek letošní Future Forces Forum (FFF), mezinárodní přehlídka vojenské techniky, inovací a setkání firem a jejich manažerů. V tamním studiu natočila ČTK Connect čtyři moderované rozhovory se zástupci firem ze skupiny Czechoslovak Group (CSG): následující řádky a video nabízejí odpovědi a postřehy Vladimíra Sokolovského, obchodního ředitele Tatry Export.

Společnost Tatra Trucks představila letos na jaře novu generaci vozidel Tatra Force, konkrétně jeho třetí generaci. „Technologie výroby se zjednodušila. Model 2. generace byl v podstatě bez elektroniky. Teď bude elektronicky řízený motor displeje v kabině, což je posun – další vylepšení vidíme ve výkonu,“ nastiňuje Vladimír Sokolovský. Snahu modernizovat už tak moderní vozidla považuje za trend.

Nová generace vozidel řady Tatra Force se dá použít jako základní vozidlo pro přepravu materiálu a osob. Známý je valník v provedení 6×6, nejčastěji 8×8, ale může to být i 4×4. Pak dodáme pro naše partnery podvozky, pro jejich zbraňové systémy, elektronické systémy, ale rovněž pro další logistické vozidla, cisterny, jeřáby… Použití Tatra Force se takto dostává z armády i do civilu. „Hasiči, záchranné složky, civilní ochrana, a samozřejmě armáda,“ vypočítává Sokolovský.

Nejviditelnější změnou je kabina a její interiér. „Tam nastala největší inovace, největší modernizace. To, co není vidět, jsou některé změny na podvozku, které přispívají k těm vyšším výkonům, které jsem zmiňoval.“ Kabiny se dají zaměňovat, přičemž podvozek je na to připraven. „Dají se vyměnit kabiny měkké, soft, bez pancéřování, za pancéřované kabiny různých stupňů odolnosti, které vyrábějí firmy ve skupiny CSG. Je to připraveno tak, aby to mohli udělat vojáci v polních podmínkách,“ zdůrazňuje obchodní ředitel.

Rozhovor s Vladimírem Sokolovským si můžete pustit ZDE:

První vozy Tatra Force už sjely z výrobních linek, nicméně sériová výroba se naplno rozběhne v příštím roce. V současnosti vyrábí Tatra Trucks zhruba 1700 vozidel ročně.

„Chceme víc a věříme, že to zvládneme. Děláme kroky, abychom kapacitu výroby navýšili. Jsou to investice do dalších prostor, do technologií.“ Cílem je dostat se ke 2500 vozidel v průběhu tří let. „Ta čísla, o kterých mluvím, jsou pouze čísla, která se produkují v Česku. Výroba se děje v Kopřivnici, a plánujeme ještě rozšíření výroby v rámci regionu,“ upřesňuje Sokolovský.

Pro Tatru je specifické, že období, kdy vyrábí jeden typ vozidla, bývá poněkud delší než u ostatních automobilek. „Je to dáno tím, že naše kontrakty s armádami jsou několikaleté, takže jim musíme dodávat ten samý typ, a až pak můžeme přijít s něčím novým,“ říká obchodní ředitel.

Tatra Trucks spolupracuje s armádami po celém světě, od států NATO přes Thajsko po Brazílii. „Dokáži si samozřejmě představit i země, kde bychom ještě chtěli být. Rozhodně by to byly Spojené státy, což je velký cíl. Je to velká země, velká, a my jsme středoevropská, relativně malá země, takže jejich potřeby jsou někde jinde. Mají domácí výrobce, ale dokáži si představit, že tam můžeme uspět. Pracujeme na tom,“ ubezpečuje Vladimír Sokolovský.