Každý z nás může denně snižovat svoji uhlíkovou stopu, třeba kratším sprchováním, snížením teploty praní prádla anebo mytím nádobí v myčce místo v ruce, radí společnost Henkel. Ta zároveň dekarbonizuje výrobu
Věděli jste, že použitím bezoplachového kondicionéru můžete zkrátit dobu ve sprše a díky tomu ušetřit až 12 litrů vody? Nebo že snížením teploty praní ze 40 °C na 30 °C můžete ušetřit až 40 procent energie?
Společnost Henkel vyčíslila, že 75 až 80 procent uhlíkové stopy výrobků vzniká jejich používáním. V rámci loni spuštěného projektu pod názvem „Začíná to u nás“ se proto snaží vzdělávat spotřebitele, jak mohou díky malým krokům a jednoduchým změnám každodenních návyků přispět ke snížení emisí uhlíku, jehož vypouštění do atmosféry způsobuje klimatickou změnu.
Firma je sama ve snižování uhlíkové stopy aktivní už několik let, stejně tak v hledání cest k nahrazování fosilních složek ve svých výrobcích těmi organickými.
Od roku 2022 například spolupracuje se společností BASF na zvyšování podílu obnovitelných surovin v ingrediencích pro vlasovou a tělovou péči, stejně jako v pracích a čisticích prostředcích pro domácnost. Pomocí certifikované metody rovnováhy biomasy Henkel ročně nahradí přibližně 110 tisíc tun surovin z fosilních zdrojů obnovitelnými zdroji. Podle společnosti se díky tomu sníží celkové emise CO2 značek jako Persil, Pur, Fa a Schauma asi o 200 tisíc tun.
Prací a čisticí prostředky pro domácnost obsahují různé složky, z nichž každá plní specifickou funkci. Většina objemových složek pracích a čisticích prostředků je anorganická, a proto je nelze snadno nahradit obnovitelnými surovinami. Povrchově aktivní látky jako alkylpolyglykosidy, které se vyrábějí výhradně z obnovitelných surovin, jsou výjimkou.
Aby Henkel dosáhl co nejlepšího pracího výkonu, používá směsi různých povrchově aktivních látek. Více než polovina z nich obsahuje lipofilní část na bázi obnovitelných surovin. Tento pokrok je výsledkem dlouholetých zkušeností s ingrediencemi na bázi rostlinných olejů.
Cena za nové obaly
Další oblast, kde Henkel hledá cesty k větší udržitelnosti, jsou obaly. Společnost používá už u poloviny svého produktového portfolia aviváží v Evropě nové rukávové etikety. Na vývoji Henkel spolupracoval s výrobcem obalů, společností CCL. Ta vyvinula novou generaci plovoucího polyolefinového materiálu pro fólie s názvem EcoFloat®. Technologie umožňuje snazší oddělení rukávové etikety od těla lahve v rámci procesu recyklace.
Zatímco těžší materiál lahve klesá na dno vodní lázně, lehký materiál fólie zůstává na hladině, a to i s plně potištěnými vzory. To umožňuje čisté oddělení PET od materiálu etiket, což je nezbytné pro získání kvalitního recyklátu PET.
„Lahve našich aviváží v Evropě jsou již ze sta procent vyrobeny z recyklovaného PET a díky novému obalovému materiálu jsou nyní plně recyklovatelné,“ uvedl Abdullah Mahmood Khan, vedoucí globálního výzkumu a vývoje obalů pro aviváže ve společnosti Henkel.
Henkel a CCL získaly za udržitelný design lahví pro aviváže značky Silan cenu AWA (Alexander Watson Associates) Sleeve Label Award v kategorii „Přínos pro životní prostředí“.
Společnost se také snaží snížit množství primárních plastů z fosilních zdrojů ve svých spotřebních výrobcích o 50 procent – jak zvýšením podílu recyklovaných plastů na více než 30 procent, tak i snížením celkového objemu obalů. Cílem je, aby veškerý obalový odpad byl správně likvidován a recyklován a zabránilo se tak jeho úniku do životního prostředí. Společnost podporuje sběr odpadu i recyklační iniciativy a investuje do inovativních řešení a technologií, které zlepšují infrastrukturu a informovanost spotřebitelů.
Henkel loni dosáhl snížení emisí ve výrobě o 61 procent oproti roku 2010, zároveň zvýšil podíl elektrické energie získávané z obnovitelných zdrojů na 89 procent. V návaznosti na pokrok ve snižování emisí CO2 ze surovin a obalů o 17 procent firma vypracovala plán pro dosažení nulových emisí v rámci všech kategorií emisí.
Letos se společnosti podařilo ve všech evropských závodech přejít na uhlíkově neutrální výrobu. Její ambice jsou ale ještě větší – v rámci strategie udržitelnosti plánuje, že do roku 2030 bude její výroba klimaticky pozitivní.