Praha 19. listopadu 2024 (PROTEXT) – Předvánoční nákupní sezóna každoročně přináší zvýšenou aktivitu podvodníků a falešných e-shopů. Od října, kdy již začínají nejrůznější slevové akce, zaznamenává MONETA 35% nárůst reklamací, které většinou souvisí s nedodáním či pozdním obdržením zboží. Současně jsou tyto podvody provázeny takzvanými falešnými dopravci, kteří jen vloni od října do prosince vylákali z klientů rekordní částky.

Již v říjnu MONETA zaznamenala 35% nárůst reklamací transakcí. „Každoročně vidíme, že nejkritičtější období je od října do ledna, kdy probíhají vánoční nákupy a velké slevové kampaně. Reklamace přicházejí i v lednu, a to kvůli pozdnímu doručení nebo nedodání zboží,“ komentuje situaci Jiří Poláček, senior manažer Risk Models & Fraud Management MONETA Money Bank.

Při online nakupování je důležité věnovat pozornost důvěryhodnosti e-shopu. „Důvěryhodný e-shop poznají lidé podle toho, že má dlouhou historii s mnoha zveřejněnými recenzemi a lze ho nalézt ve webových srovnávačích. Ceny zboží jsou reálné a srovnatelné s nabídkami jiných prodejců, zároveň má takový e-shop standardně zveřejněné obchodní podmínky a dohledatelné kontakty. Ověřené e-shopy jsou navíc zabezpečené a pro platby využívají zabezpečené platební brány,“ vysvětluje Jiří Poláček.

Zároveň existuje celá řada varovných signálů, které mohou naznačovat zvýšené riziko podvodného jednání a potenciálních komplikací spjatých s nákupem. „Pokud nakupující narazí na podezřele nízké ceny, měl by určitě zpozornět. Nevyvážené a přehnaně pozitivní recenze mohou být uměle vytvořené. Nezabezpečená platební brána může indikovat, že citlivé osobní údaje jedince nejsou dostatečně chráněné. Zcela specifickou kategorii pak tvoří nákupy v třetích zemích, kde se lze setkat s nečekaně dlouhou dodací dobou a získání prostředků v rámci reklamačního řízení může být velmi složité a nákladné,“ dodává Jiří Poláček.

Nejefektivnější obranou proti riziku podvodů však zůstává nákup na známých e-shopech. Spolehlivost prodejce si klienti mohou vždy ověřit na seznamu rizikových obchodníků na stránkách České obchodní inspekce nebo Ministerstva průmyslu a obchodu.

Ke konci roku zároveň roste výskyt podvodů spojených s falešnými dopravci. „Loni jsme u tohoto typu podvodů zaznamenali nejvyšší hodnoty právě v posledním kvartálu, kdy finanční ztráty klientů v tomto období představovaly 60 % celkového ročního objemu ztrát v kategorii podvodů souvisejících s dopravci,“ říká Jiří Poláček. Jak ovšem dodává, letošní ztráty jsou v porovnání s loňským rokem pětinové, což je dáno zvýšeným povědomím lidí o tomto typu podvodu a zároveň přesunem pozornosti podvodníků z přepravních firem na státní a finanční instituce, jakými jsou například Česká správa sociálního zabezpečení nebo pojišťovny.

Pokud má klient podezření, že se stal obětí podvodu, doporučuje MONETA ihned kontaktovat zákaznický servis na čísle +420 224 442 424. Právě včasné nahlášení zvyšuje pravděpodobnost navrácení prostředků klientům zpět. Hlavní prevencí proti těmto typům podvodů je vždy obezřetnost a znalost jejich forem. MONETA na svém blogu a sociálních sítích pravidelně informuje klienty o aktuálních praktikách podvodníků a přináší tipy, jak se proti nim bránit.

 

Zdroj: MONETA