Každá žena za svůj život použije zhruba jedenáct tisíc menstruačních pomůcek. Jenom za uplynulý rok se v tuzemsku prodalo všech těchto pomůcek za více než 1,6 miliardy korun. Mezi nimi zvolna roste podíl těch, které jsou udržitelné – kalhotky, kalíšky a látkové vložky.
Co mají společného Snuggs, Sayu a Bamboolik? Kromě toho, že se specializují na udržitelné menstruační pomůcky, také všechny vznikly v tuzemsku a dělají tu svůj byznys. To, že za většinou z nich stojí podnikatelky, nepřekvapí.
Běžné vložky i tampony tvoří z devadesáti procent plast. Spolu s obalem, křidélky a lepidlem váží průměrná vložka 7,5 gramu. To představuje skoro sedm gramů nerecyklovaného plastu. V případě tamponu je číslo ještě vyšší, protože váží šest až patnáct gramů a zbyde po něm i více než 13 gramů umělé hmoty.
Podle výzkumné a analytické společnosti NielsenIQ se v tuzemsku za uplynulých 52 týdnů prodalo 29,2 milionu vložek a tamponů (z toho téměř 25 milionů vložek). Rozklad takového plastu může zabrat až osm set let. Udržitelnost se proto čím dál tím častěji promítá i na trh s menstruačními pomůckami.
Na tom tuzemském se od konce loňského listopadu do začátku letošního prodaly vložky a tampony za 1,66 miliardy korun, jak uvádí Romana Duníková ze společnosti NielsenIQ. Zhruba polovina z těchto tržeb připadá na klasické vložky.
„Tržby z prodeje dámských hygienických pomůcek v obchodech s potravinami a drogerií meziročně mírně klesají (o -1,1 %), přičemž jejich množství naopak mírně rostlo (+1,3 % kusů),“ vysvětluje Duníková. Téměř polovina prodejů přitom podle ní probíhá ve značkových drogeriích, jako je dm, Hebe, Rossmann, Teta či Top drogerie, a jejich důležitost meziročně posiluje.
Šest kilogramů odpadu
Udržitelné menstruační pomůcky společnost NielsenIQ v tuzemsku nesleduje, nicméně podle jejich tuzemských výrobců prodeje rostou. Mezi nejoblíbenější se řadí menstruační kalhotky, látkové vložky a menstruační kalíšek. V nabídce jsou také menstruační plavky, které vyvolaly diskusi na sociálních sítích.
„Na znovupoužitelné menstruační pomůcky jsem přešla někdy před sedmi lety po zjištění, co všechno mohou obsahovat a způsobovat klasické tampony. Kalíšek a menstruační kalhotky jsou pro mě tak ideální řešení nejen kvůli vyhnutí se vytváření jednorázového odpadu, ale i kvůli mému zdraví,“ říká infuencerka Karolína Rathousová, která je známá pod pseudonymem Dewii a propagovala českou značku udržitelných menstruačních kalhotek Snuggs.
Značku Snuggs rozjeli před zhruba pěti lety Linda Šejdová a Tomáš Zahradník. Na českém trhu jsou podle dostupných dat jednička, zamířili už přitom i za hranice, konkrétně do Německa a Velké Británie či Nizozemska. Loni měli podle výroční zprávy tržby téměř půl miliardy korun, téměř dvojnásobek toho, co o rok dříve. Většina tržeb už pochází ze zahraničí.
Na menstruační kalhotky se od roku 2019 specializuje také česká rodinná firma Sayu. Její produkty podle studie z Technické univerzity v Liberci ušetří za tři roky více než šest kilogramů jednorázového odpadu. Jejich udržitelný pohled na výrobu se odráží i na obalech, ve kterých kalhotky posílají.
„Obalové materiály recyklujeme. Kalhotky nebalíme do jednotlivých krabiček, ale do papírových sáčků. Použité sáčky pak využíváme jako výplň do balíčků a díky tomu tedy nekupujeme žádný výplňový materiál,“ vysvětluje zakladatelka Sayu Jana Mohlová.
Zvládání menstruace nemusí mít dopad na prostředí
Společnost Sayu se při výrobě vyhýbá také nanostříbru. Za hlavní důvod Mohlová označuje to, že se během praní vyplavuje do odpadních vod. Přes čističky odpadních vod se poté dostává do půdy a spodních vod, kde působí půdní bakterie.
„Rozhodli jsme se pro merino vlnu. Ta je příjemná na dotek, antibakteriální a prodyšná. Navíc vybíráme pouze tu z etických mulesing-free chovů,“ uvádí Mohlová. (Mulesing je praktika kritizovaná ochránci zvířat, během níž se ovcím Merino odstraňuje vlna spolu s kůží na zadku, aby se zabránilo parazitárním infekcím způsobeným mouchami, pozn. aut.)
Výhodou kalhotek je podle Mohlové jejich multifunkční využití. Jsou vhodné i během ovulace, inkontinence, těhotenství či během šestinedělí. „Obliba tamponů a jednorázových vložek postupně klesá. Udržitelné pomůcky jsou naopak na vzestupu, a to díky mnoha benefitům, které nositelům nabízejí. Opakovaně použitelné pomůcky přinášejí nezávislost, protože je můžete použít kdykoliv,“ tvrdí.
Kvůli vysoce konkurenčnímu trhu nechce zmiňovat konkrétní čísla. Podle účetní závěrky firma prodala loni zboží za 6,5 milionu korun oproti 8,6 milionu v roce 2022.
Větší zájem o udržitelné produkty zaznamenala i Ilona Bittnerová, zakladatelka internetového obchodu Maluna, který nabízí menstruační pomůcky. Za hlavní důvod považuje pohodlí a zdravotní nezávislost. „Nemůžeme opomenout ani vliv klimatické krize a vzrůstající povědomí o nutnosti chránit životní prostředí. Menstruace je přirozenou součástí života, ale to neznamená, že její zvládání musí mít negativní dopad na životní prostředí. Kombinace ekologického přístupu a zdravotních benefitů tvoří silný základ pro rostoucí poptávku,“ říká.
Vložky jako pojistka ke kalíšku
Lidé s aktivním životním stylem na menstruačních kalíšcích podle Bittnerové oceňují to, že jde o hypoalergenní produkty, u nichž nehrozí podráždění citlivé sliznice nebo narušení vaginální mikroflóry. Navíc je možné je nosit až osm hodin a mají velmi dlouhou životnost. „Kalíšek lze používat až deset let,“ uvádí Bittnerová.
Látkové vložky podobně jako menstruační kalhotky nabízejí tři až pět let používání. „Záleží na frekvenci používání a způsobu praní. Je velmi důležité prát pomůcky šetrně,“ vysvětluje Bittnerová.
Látkové vložky se staly oblíbeným produktem další české firmy Bamboolik. „Mají jednu obrovskou výhodu, a to moderní materiály. Jsou savé, nepromokavé a zároveň prodyšné. To z nich dělá pohodlné a stoprocentně spolehlivé pomůcky,“ uvádí její zakladatelka Zuzana Lálová. Vložky podle ní mohou díky prodyšnosti pomoct i s opakovanými gynekologickými záněty.
Největší zájem je nyní o originální slipové vložky, které mohou sloužit jako pojistka k menstruačnímu kalíšku. „Velmi často se také setkáváme s nákupem vložek pro mladé dívky, které menstruují poprvé. To je především tím, že v dnešní době téma menstruace přestává být tabu,“ dodává Lálová. V Česku jich nyní firma prodají kolem deseti tisíc ročně.
„U všech produktů je dobré sledovat výrobní procesy. Jsem přesvědčena, že opakovaně použitelné pomůcky snižují množství odpadu a jejich ekologická stopa je podstatně menší než u jednorázových alternativ. Pohodlí je ale stále na prvním místě. Ať každá žena používá takovou menstruační pomůcku, se kterou je spokojená,“ uvádí Bittnerová.
Anna Sochorová
Anna vystudovala Mediální studia a žurnalistiku na Masarykově univerzitě. Ráda píše o tématech, která mají smysl. Zajímá se o udržitelný design, ženské reprodukční zdraví a kulturu.