Za mnoha českými ekologickými projekty stojí účast ve finále E.ON Energy Globe. Každoročně se v soutěži hledají nejlepší projekty, které ukazují cesty, jak bojovat proti změně klimatu. A od minulého týdne se zájemci mohou hlásit do dalšího ročníku.
Od roku 2008 se v soutěži E.ON Energy Globe vystřídaly desítky různých projektů – ocenění si odnesly obce, startupy a dobrovolnické akce. Vyhrály dokonce i jednotlivci. Přečtěte si, jak šest předešlých vítězů vzpomíná na soutěž.
Najdete mezi nimi startup MYCO, aplikaci Nesnězeno, iniciativu Ukliďme Česko, komunitní dům pro seniory v Týnci nad Labem, obec Haňovice na Hané nebo vlastnoručně postavený pasivní dům ze slámy poblíž Prahy.
Účast pro ně byla velký impulsem a povzbuzením na začátku jejich projektu. Rádi na soutěž i její organizátory vzpomínají. Otevřela jim nové příležitosti a přinesla mnoho kontaktů v oboru. Se soutěží i společností E.ON navíc mnohdy zůstávají v kontaktu nadále.
„Spolupracujeme nejen s vítězi, ale také s finalisty,“ uvádí pořadatelka soutěže Vladimíra Glaserová. „Snažíme se vždy najít ideální podobu spolupráce, zvát je na naše akce a udržovat kontakt na více úrovních. Ráda sleduji, jak se jejich projekty dále rozvíjejí,“ dodává Glaserová.
Tento rok se na první příčce umístila přírodní rezervace velkých kopytníků v bývalém vojenském prostoru ve středočeských Milovicích. Zubři, pratuři a divocí koně postupně proměnili zničenou krajinu a díky tomu se do ní vrátily původní druhy rostlin, hmyzu a dalších živočichů. Zakladatel Dalibor Dostál v rozhovoru pro Ekonews přiblížil, co pro něj vítězství znamená, a podělil se o další plány rezervace.
Vítězný tip můžete poslat i vy
Přihlásit projekty do E.ON Energy Globe může kdokoliv. Navíc díky tomu má šanci získat odměnu v podobě voucheru na ubytování v hodnotě 10 000 korun. A odměna čeká i na další autory tipů. Tipy lze poslat prostřednictvím webových stránek E.ON Energy Globe. Do posledního ročníku takto dorazilo přes 160 tipů.
Přihlásit se můžete až do 2. února příštího roku. Nominované projekty nejprve projdou výběrem odborné poroty složené z členů Akademie věd ČR. O celkovém vítězi pak rozhodne v hlasování přes internet veřejnost.
Tento rok dorazilo rekordních 19,5 tisíce hlasů. „Letos jsme zaznamenali o třetinu více hlasů než v předchozích ročnících. Je to důkaz, že zájem veřejnosti o soutěž Energy Globe a témata ekologie a udržitelnosti roste,“ říká Claudia Viohl, generální ředitelka společnosti E.ON v České republice.
Obalové materiály z houbového mycelia
Před dvěma lety oslovil v soutěži nejvíce lidí startup MYCO. Ten vyrábí obalové materiály z mycelia, tedy z podhoubí tvořeného jemnými houbovými vlákny. Firma také využívá odpad ze zpracování dřeva, jako jsou piliny a papír, a zcela přírodní obaly místo plastů, které se k těmto účelům obvykle používají.
Výhra společnosti pomohla hned na několika úrovních. „Za prvé nás samotné utvrdila v tom, že jsme se pustili do technologie, o kterou je zájem, a má tudíž smysl a potenciál mít celospolečenský dopad,“ popisuje David Šohaj Minařík, zakladatel startupu MYCO. „Za druhé jsme získali spoustu zajímavých kontaktů. Nejen přímo během soutěže, ale také tím, že nás oslovily subjekty, které E.ON Energy Globe sledují nebo se samy účastní a jsou na stejné vlně,“ dodává.
Vítězství vzbudilo navíc zájem o MYCO v médiích, což pomohlo dalšímu rozvoji firmy. „Také se nám snáze otevíraly dveře k větším firmám, protože jsme pro ně důvěryhodnější,“ doplňuje zakladatel.
Projekt uspěl dokonce v mezinárodním finále soutěže Energy Globe, kde od poroty dostal speciální Cenu uznání pro projekty s globálním dopadem. „Podpora a poptávka po udržitelných projektech a řešeních sice neustále roste, to však neznamená, že je jednoduché je prosadit. E.ON Energy Globe Award v tom ale jednoznačně pomáhá,“ říká Minařík.
Různé nápady tvoří mozaiku ochrany přírody
Řešení pro konkrétní komunitu, které by se dalo aplikovat v širším měřítku, přinesl vítěz z roku 2021. Domov Podhradí v Týnci nad Labem slouží jako komunitní bydlení pro seniory a osoby se sníženou pohyblivostí. Dana a Hynek Motlovi tam vytvořili příjemné prostředí pro dvacítku místních obyvatel. Jde o pasivní dřevostavbu zasazenou do „Babiččiny zahrady“ s ovocným sadem, hmyzím hotelem a květnatou loukou. Součástí budovy je zelená střecha, dům využívá obnovitelné zdroje energie a šetrně hospodaří s vodou.
„Náš Domov Podhradí byl vždy takový klidný nenápadný, což se zapojením a následnou výhrou absolutně změnilo,“ vzpomíná Dana Motlová. „Najednou se o nás psalo a zajímala se o nás laická i odborná veřejnost. Mohli jsme být a jsme inspirací pro ostatní v tom, že se dá stavět a bydlet ve zdravém duchu a že můžeme být laskaví k lidem i k přírodě,“ vysvětluje Motlová.
Soutěž doporučuje i dalším. „Každý dobrý nápad, každý dobrý skutek může být inspirací pro ostatní,“ říká. „A pokud každý projekt přispěje, byť jen malým střípkem do složité mozaiky záchrany naší přírody, zmůžeme společně mnoho,“ doplňuje.
Nesnězeno má už přes milion stažení
Jako pozitivní impuls v začátku podnikání zmiňují E.ON Energy Globe také vítězové z roku 2019. Aplikace Nesnězeno pomáhá restauracím, bistrům a dalším podnikům se snížením plýtvání. Neprodané jídlo by skončilo v koši, díky aplikaci ho ale podniky mohou ještě prodat.
„Určitě doporučujeme i dalším zapojit se, soutěž nám pomohla a jsme za ni velmi vděčni. Velmi pozitivně vzpomínáme také na organizátory,“ říká Jakub Henni, zakladatel Nesnězeno. Majitelé restaurací díky jeho službě prodají veškeré připravené jídlo, lidé se zase najedí za výhodnou cenu se slevou 50 procent.
Do projektu jsou zapojené velké značky, jako je obchodní řetězec Penny nebo mezinárodní síť kaváren Starbucks, ale i malé místní podniky. V době, kdy se služba Nesnězeno do soutěže hlásila, měla v aplikaci necelou stovku podniků a používalo ji 17 tisíc lidí. Dnes si ji stáhlo už přes milion lidí, vybírat si mohou z více než 1 500 restaurací, kaváren a dalších podniků.
Uspět mohou i malé projekty
Mezi vítězi nejsou jen velké projekty a vznikající startupy. V roce 2018 se na první příčce umístil vlastnoručně postavený pasivní dům ze slámy. Tento jedinečný počin ukazuje, že soutěž podporuje řešení jakékoliv velikosti.
Jan Chvátal svůj rodinný domek v Dobřejovicích poblíž Prahy budoval několik let. Je postavený ze slámy, hlíny a dřeva. Má vlastní fotovoltaiku a využívá dešťovou vodu. Moderní bydlení se v něm snoubí s žitím v souladu s přírodou. Při jeho stavbě vzniklo naprosté minimum odpadu.
„Stavba takto netradičního domu, navíc vlastními silami, byla náročná. Jsme rádi, že se nám to povedlo v pořádku dokončit. A výhra v soutěži E.ON Energy Globe byla jen nečekanou třešničkou na dortu,“ uvádí po letech Chvátal.
Rodina své zkušenosti sdílela na sociálních sítích a podporovala vznik dalších podobných projektů. Nikdy ale nezvažovali, že by se stavbou podobných domů živili.
„Účast v soutěži určitě doporučuji, hlavně začínajícím záměrům pro zlepšení v oblasti úspory a obnovitelných zdrojů energií,“ říká Chvátal. Na soutěž vzpomíná s úsměvem. „Doba před vyhlášením výsledků byla velmi hektická: v našem domě Slamáčku se střídala jedna skupina novinářů za druhou. Takže žena a děti pak razili heslo Make Slamáček Home Again,“ dodává.
„Díky vítězství jsme se stali členy velké rodiny kolem soutěže. Každoročně se setkáváme na několika společenských akcích,“ zdůrazňuje Chvátal. Rád také vzpomíná na celosvětové kolo v íránském městě Yazd. „Sice jsme se neumístili, ale našli jsme kontakty a přátelství s lidmi z celého světa,“ doplňuje.
Komplexní plán pro obci, jak ušetřit
V roce 2016 získala prvenství obec Haňovice na Olomoucku. Vesnice na Hané se pustila společně s místním zemědělským družstvem a nedalekým městem Litovel do hledání řešení, jak zmenšit množství spotřebované energie a současně zabránit znečištění spodních vod.
Na začátku všeho stála bioplynová stanice zemědělského družstva, která od roku 2012 snižovala náklady obce i tamějších podniků. Teplovod už tehdy vytápěl kulturní dům, obecní úřad, knihovny, kadeřnictví a další prostory. Dnes vytápí hlavně skleníky pro cherry rajčata.
Do soutěže se obec přihlásila také s postupnou výměnou veřejného osvětlení, aby bylo šetrnější, a výstavbou zmiňovaných skleníků na pěstování rajčat, které dnes už několik let fungují. „Tehdy to byla pro skleníky obrovská reklama. Obec z toho žila několik let. O rok později natočila Česká televize díky soutěži jeden díl pořadu Náš venkov o nás,“ vzpomíná starosta Arnošt Vogel.
„Pro nás, ale hlavně pro mne to byl životní úspěch a dodnes při sledování videa s vyhlášením výsledků roku 2016 jsem dojat a nadšen,“ říká starosta. Na soutěž v obci rádi vzpomínají a pravidelně se účastní akcí pořádaných společností E.ON. „Trvale se snažím oslovit obce v okolí, aby se do soutěže přihlásily,“ dodává.
Vítězství pomohlo i největší dobrovolnické akci
E.ON Energy Globe podpořil v počátcích také iniciativu Ukliďme Česko. Tento projekt zvítězil v roce 2014 a dnes jde o největší dobrovolnickou akci v tuzemsku, které se každoročně účastní statisíce lidí.
Hlavním cílem Ukliďme Česko je boj proti černým skládkám a odpadu. Pořadatelé zašlou zájemcům pytle a plastové rukavice a také je připraví na praktický postup úklidu.
Bez podpory E.ON Energy Globe by tato akce dnes pravděpodobně neexistovala. „Měli jsme za sebou první ročník a tehdy to bylo poměrně náročné jak časově, tak finančně. Nebyli jsme si úplně jisti, zda budeme mít kapacity v organizaci dobrovolnických úklidů pokračovat i nadále,“ přibližuje spoluzakladatel Radek Janoušek.
„Díky vítězství jsme cítili závazek pokračovat a navázali jsme druhým ročníkem, jehož partnerem a sponzorem se stal právě E.ON,“ říká. Dnes se již připravují na 12. ročník, který proběhne v sobotu 29. března příštího roku. „Dá se říci, že právě E.ON nám pomohl překonat nejtěžší období a do značné míry přispěl a nadále přispívá k rozvoji celé akce,“ tvrdí.
Do soutěže iniciativa navíc zaslala v dalších ročnících tipy na zajímavé projekty, některé z nich se dostaly i do užšího výběru poroty. S aplikací Kam s ním se přihlásili i podruhé, ale odborná porota je mezi finalisty nevybrala. „Díky vítězství jsme se dostali na celosvětové vyhlašování projektů Energy Globe Awards do Teheránu, což byl pro nás silný zážitek, na který se jen tak nezapomíná,“ dodává Janoušek.
Partnerem tohoto článku je společnost E.ON.
redakce
Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.