Jakub Skavroň

Většina firem k CSRD přistoupí tak, že vlk se nažere a koza zůstane celá.

Jakub Skavroň je předsedou správní rady organizace Climate & Sustainable Leaders Czech Republic.

Už skoro tři čtvrtiny ze 150 největších firem v Česku (72 procent) zveřejnilo své údaje o uhlíkové stopě. Což je výrazné zlepšení proti polovině společností v předchozích dvou letech.

Nejen o tom, co stojí za zlepšením, ale proč stále čtvrtina nejvýznamnějších hráčů na domácím trhu tak důležité číslo jako je uhlíková stopa jejich podnikání nechce pustit do světa, mluví v podcastu Ekonews Jakub Skavroň, předseda správní rady organizace Climate & Sustainable Leaders Czech Republic. Tato organizace propojuje firmy se zájmem o udržitelnost a nyní potřetí v řadě zveřejnila šetření Carbon Tracker mapující, jak největší firmy zveřejňují a snižují svou uhlíkovou stopu.

„Máme 72 procent sesbíraných dat. To je velmi pozitivní. Je to dobrý trend. Samozřejmě bych byl rád, kdyby to bylo 100 procent, ale bohužel se potýkáme neustále s obavou poskytovat informaci jako takovou,“ uvádí Jakub Skavroň.

Za zlepšením podle něj stojí jednak legislativní tlak, kdy od příštího roku začíná platit směrnice o nefinančním reportingu (CSRD), která se jen v Česku dotkne zhruba 1800 firem (i když ne všechny budou muset reportovat, za řadu z nich tak učiní jen mateřská firma). Dalším důvodem je tlak dodavatelských řetězců a v neposlední řadě měnící se kultura ve společnostech.

Zároveň také očekává, že s platností nové směrnice CSRD se řada společností vypořádá způsobem „vlk se nažral, koza zůstala celá“. „Očekávám narovnání celého systému reportingu někde na konci této dekády,“ uvádí.

Z výsledků výzkumu Carbon Tracker dále vyplynulo, že mírně se zlepšil i podíl společností, které mají změřenu uhlíkovou stopu svého dodavatelského řetězce, tedy tak zvaný Scope 3. Za loňský rok jich bylo 60 oproti šestnácti v roce předchozím.

Naopak naprosté minimum společností má zatím auditovaná čísla, a to pouhých deset ze 150 největších společností. V roce předchozím byly pouze tři. „Je tam výrazně posun, ale je to hrozně málo,“ uvedl Skavroň s tím, že firmy by si měly uvědomit, že report bude jejich vizitka a ukázka toho, jak bude firma vypadat za deset let z pohledu udržitelnosti, jak vystupuje směrem ke společnosti jako takové a že jí není lhostejné, kde žije a podniká.

V podcastu se dále dozvíte:

  • Jaké jsou překážky toho, že data o uhlíkové stopě nepublikuje a nesdílí více společností,
  • Jaké jsou důvody toho, že data už poskytuje více firem,
  • Jaké obory především se „polepšily“ ve zveřejňování nefinančních dat,
  • Jaké a pokud lze vnímat rozdíly mezi firmami českými a těmi nadnárodními,
  • Jak podle jeho očekávání firmy v Česku přistoupí k novým povinnostem daným CSRD legislativou.

 Partnerem tohoto dílu ESG podcastu je společnost Allianz.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.