Audio verze článku:

Kdo chce ušetřit za jídlo, má v mobilu k dispozici už dvě platformy, které spojují zákazníky a podniky, které nechtějí vyhazovat neprodané potraviny. Každým rokem zachrání několik desítek tun jídla, které by jinak skončilo v koši.

Aby ani jedna houska nepřišla nazmar, to je myšlenka platforem propojujících prodejce jídla a jejich zákazníky. V tuto chvíli jsou na českém trhu dvě. První tu byla česká aplikace Neznězeno založená Jakubem Hennim, která se v roce 2022 sloučila s maďarskou platformou Munch a expandovala. Dostupná je teď na Slovensku, v Maďarsku a od letošního roku i v Rumunsku. Aplikace si ve zmíněných čtyřech zemích stáhly přibližně tři miliony lidí.

Letos v létě se v Česku objevila další platforma na záchranu potravin – Too Good To Go. Ta zatím sdružuje zákazníky s prodejci jen v Praze. „Plánujeme expanzi do dalších měst, která bude díky zájmu podniků i uživatelů dokonce rychlejší, než jsme čekali,“ uvádí Beata Pałczyńská, PR manažerka Too Good To Go pro Polsko a Česko. Aplikaci si od vstupu na český trh stáhlo přes 50 tisíc uživatelů, kteří zachránili přibližně 40 tun potravin. Celosvětově má aplikace více než 95 milionů uživatelů a 160 tisíc partnerů.

Peníze v koši: plýtvání potravinami pokračuje. Ministerstvo chce omezit vyhazování jídla lepším přístupem k dotacím

Balíčky a Dobrovaky

Obě aplikace fungují na podobném principu. Po stažení se uživateli zobrazí restaurace, cukrárny, kavárny i prodejny v jeho blízkém okolí, které v balíčcích nabízejí potraviny se slevou. Cena je většinou snížená na polovinu. V nabídce je kromě ceny také přibližný obsah balíčku – ten se u Too Good To Go nazývá dobrovak – a možný čas vyzvednutí objednávky. Uživatelé mohou nabídku komentovat a nechávat recenze. Po objednání se balíček uhradí přes aplikaci. Nastavit lze i upozornění na nové nabídky u oblíbených podniků.

„Soustředíme se na Prahu, která je velmi populární u turistů. Mnoho z nich využívá Too Good To Go i během cestování, jelikož naše aplikace funguje na globální úrovni a je stejná ve všech zemích bez potřeby další instalace,“ říká Pałczyńská. Největší podporu v Praze má i aplikace Nesnězeno. V hlavním městě loni prodala asi 240 tisíc nabízených balíčků.

Od letošního roku je navíc Nesnězeno dostupné ve všech krajských městech. V Jihomoravském kraji se prodalo přes 90 tisíc balíčků, v Plzeňském 43 tisíc, ve Středočeském kraji 41 tisíc, Moravskoslezském 39 tisíc a Olomouckém kraji téměř 29 tisíc balíčků. Za dva rok fungování aplikace prodalo Nesnězeno více než 700 tisíc balíčků potravin v celkové hmotnosti 725 tun, loni jich bylo 530 tisíc. Roste i počet zapojených podniků, nyní jich je už 1487.

Podniky, ve kterých se dá zlevněné nezávadné jídlo koupit, se do systému přihlašují dobrovolně. Jedná se o kavárny, pekárny, bistra a restaurace, potravinové řetězce i hotely. „Nejrychleji se prodávají Dobrovaky z obchodů s potravinami, na druhém místě jsou kavárny, dále pekárny a na čtvrtém místě hotely. Uvnitř Dobrovaků mohou uživatelé najít dobré produkty s krátkou trvanlivostí, čerstvé sendviče, dorty, pečivo, které by se mělo sníst v daný den, chléb, který se dá zmrazit a spotřebovávat po delší dobu, nebo například snídaně či obědy z bufetů určené k okamžité konzumaci,“ popisuje Pałczyńská. Jeden Dobrovak váží přibližně kilogram.

Ilustrační foto Domova důchodců v Černožicích. Foto: ČTK / Taneček David
V domovech pro seniory servírují zbytečně velké porce, ukázal výzkum. I proto končí jídlo v koši

Nejpopulárnější jsou balíčky z obchodů

Podle dat aplikace Nesnězeno jsou nejprodávanějším typem balíčků smíšené potraviny, hlavně z obchodních řetězců. Ty tvoří 39 procent všech prodaných balíčků. Do spolupráce s Nesnězeno se třeba zapojila celá prodejní síť řetězce Penny. Zákazníci si díky tomu za 79 korun mohou zakoupit balíček obsahující ovoce, zeleninu, pečivo nebo chlazené zboží, jehož datum spotřeby se blíží. Hodnota zboží v balíčku činí minimálně 160 korun, takže zákazník získává slevu nejméně 50 procent. Průměrná hmotnost jednoho balíčku je v závislosti na složení obvykle dva až tři kilogramy.

„Spolupráce s Nesnězeno nám umožňuje maximálně využít potenciál moderních technologií a nabídnout potraviny, kterým se blíží datum expirace, rychle a přehledně. Výhodou je také možnost sledovat zpětnou vazbu zákazníků. Další přidanou hodnotou je výrazná úspora emisí oxidu uhličitého, která přispívá k našim cílům v oblasti udržitelnosti,“ uvádí Petr Baudyš, vedoucí pro udržitelnost a kvalitu potravinového řetězce Penny.

Řetězec začal spolupracovat s aplikací loni v dubnu. „Od začátku spolupráce jsme tímto způsobem zprostředkovali více než 230 tisíc balíčků, což představuje úspěšnost prodeje těchto balíčků úctyhodných 91 procent. Naše nabídka oslovila více než 25 500 unikátních zákazníků,“ dodává Baudyš. Od začátku spolupráce se tak podle něj podařilo zachránit více než 290 tun potravin.

V aplikaci Nesnězeno jsou rovněž populární hlavní jídla z restaurací a bister, která představují přibližně 20 procent všech prodaných balíčků. Téměř 20 procent ze všech prodejů tvoří pečivo z pekáren, zájem je i o sendviče a zákusky z kaváren.

Chytrá váha v restauraci pozná každé vyhozené jídlo a brání tak plýtvání. Z jedné porce jde do koše 13 gramů

Zachránci na plný úvazek

Během běžného provozu neprodané zákusky nabízí přes aplikaci například pražská kavárna Dos Mundos. „Pro spolupráci jsme se rozhodli právě kvůli tomu, abychom neplýtvali zákusky, které ještě někomu mohou udělat radost. Občas je opravdu těžké odhadnout, kolik se toho prodá. Ve chvíli, kdy nám nějaké dezerty zbydou a už je nemůžeme prodávat jako stoprocentně čerstvé, dáme je na Nesnězeno. Dezerty jsou pořád výborné, jen už například nemusí být tak vláčné jako první den,“ uvádí Pavlína Kudrová z Dos Mundos.

Zájem o záchranu zákusků je podle ní velký. „Většinou je do aplikace přidáváme hned ráno před otevřením a do oběda jsou z velké části prodané. Mám pocit, že spousta zákazníků se na to naučila a chodí ,zachraňovat‘ jídlo pravidelně,“ dodává. Málokdy se prý stane, že by se nějaký balíček neprodal. Větší balíček dezertů zákazníka vyjde na 112 korun, cena menšího je 72 korun.

Přibývá i hotelů, které nabízejí především snídaňové balíčky. „Naši uživatelé mohou získat skvělou snídani na vysoké úrovni, a to za poloviční cenu okolo 75 až 80 korun,“ uvádí Jakub Henni, generální ředitel Nesnězeno. S Nesnězeno spolupracují i podniky, jako je Starbucks, Trdlokafe, Antonínovo pekařství, chlebíčkárna Sisters Bistro nebo hotel Hilton. Platforma Too Good To Go zase nabízí jídlo z hotelové restaurace Mama Shelter, sítě kaváren Costa Coffee nebo pekárny Zrno Zrnko.

Valentina Podlesná
Valentina Podlesná

Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.