Audio verze článku:

Lidé si od srpna minulého roku mohou mezi sebou posílat vyrobenou elektřinu. Zapojilo se už 14 tisíc odběrných míst. Zájemce může odradit komplikovaná registrace a papírování. Pomoc nově nabízí bezplatně společnost E.ON, a to nejen svým zákazníkům.

Vít Martinásek se o sdílení elektřiny začal zajímat minulý rok na konci léta. Trvalo několik týdnů, než prošel celým procesem. Posílat vyrobené kilowatthodiny začal na začátku listopadu. Prozatím je využívá u sebe doma a sdílí je do domu své dcery.

„Jsem testovací zákazník, rád si věci vyzkouším na vlastní kůži,“ vysvětluje Martinásek. Na střeše domu má šesti kilowattovou fotovoltaiku, tu doplňuje deseti kilowattová baterka.

Fotovoltaické panely od společnosti E.ON na střeše hypermarketu Globus v Plzni. Foto: poskytnuto společností Globus
Firmy čím dál více sází na soláry. Šetří až polovinu nákladů za elektřinu, třetinu ceny může pokrýt dotace

„Už po několika dnech provozu jsem zjistil, že když slunce svítí, tak se baterka nabije po dvou hodinách. Hledal jsem, jak bych elektřinu využil co nejlépe,“ vypráví. Právě sdílení pro něj vycházelo nejefektivněji.

Do sdílení se ale nepustil na vlastní pěst. Využil novou službu společnosti E.ON, která ho provedla celým procesem. „Napsal jsem jenom dva e-maily a více práce mě to nestálo,“ přibližuje.

Na stránkách vyplnil formulář a z domova dodal všechny potřebné informace. E.ON zařídil registraci u Elektroenergetického datového centra (EDC) a výměnu elektroměrů. „Nechtěl jsem, abych na něco zapomněl, je to poměrně složitý proces,“ vysvětluje.

Prozatím Martinásek nasdílel s dcerou pět kilowatthodin. „Čekám na léto, kdy si slibuji, že za slunečných dní bude množství elektřiny řádově vyšší. Zimní měsíce nejsou ideální. Podle mých zkušeností na tom mohou být další zákazníci velmi podobně, přes zimu se jim nepodaří nasdílet více,“ zakončuje.

Sdílení energií: mýty a fakta; zdroj: Reportér
Zdroj: E.ON

Lidé sdílení nerozumějí

Do sdílení se pouští čím dál více lidí. Podle dat EDC se do konce letošního února zapojilo přes 14 tisíc odběrných míst a pět tisíc výroben. Dohromady během sedmi měsíců lidé nasdíleli tři megawatthodiny elektřiny. Například společnost E.ON eviduje prozatím čtyři tisíce sdílejících.

„Vidíme, že zájem roste, a očekáváme, že s příchodem teplejších a slunečnějších měsíců se objemy sdílené elektřiny výrazně zvýší, stejně jako počet zapojených odběrných míst,“ upřesňuje Šárka Fialová, vedoucí podpory a obslužných procesů společnosti E.ON.

Část lidí ale věří mýtům a sdílení dobře nerozumí. Z průzkumu společnosti E.ON realizovaného agenturou Talk Group mezi tisícovkou respondentů například vyplývá, že více než pětina lidí si myslí, že sdílet může pouze s vlastní fotovoltaikou na střeše. Sdílení je naopak pro lidi, kteří si vlastní zdroj nemohou pořídit, výhodné a vhodné.

Zájemce mohou podobné nepravdy odradit a zklamat. „Klíčové je, aby zákazníci měli správné informace o tom, jak systém funguje. Při kontaktu s nimi jsme zjistili, že stále věří řadě polopravd a omylů,“ vysvětluje Jan Zápotočný, místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie.

E.ON navrhl a postavil pro dopravce Comett Tábor depo s dvanácti dobíjecími body. Foto: poskytnuto společností E.ON
První meziměstská autobusová linka na elektřinu jezdí mezi Táborem a Benešovem. Další města o tom přemýšlejí

Počet sdílejících si dopředu rozmyslete

Právě teď je ideální čas pro zájemce na to se pustit do přípravy sdílení, pokud chtějí využít co nejvíce slunných dnů. Celý proces totiž trvá několik měsíců. Mimo registrace u EDC je potřeba vyměnit elektroměry za průběhové, které dokáží sledovat spotřebu v pravidelných intervalech. Na to mají distributoři ze zákona tři měsíce, příprava se může protáhnout.

S tím, jak sdílení v praxi funguje, se pojí jeden z největších mýtů. Podle průzkumu společnosti E.ON si 36,5 % dotázaných myslí, že může sdílenou elektřinu spotřebovat kdykoliv. Jsou v domnění, že si večer mohou rozsvítit tím, co vyrobili jejich sousedé přes den.

To ale není pravda, využít se elektřina musí právě v době, kdy se vyrábí, respektive v patnáctiminutových intervalech. Spotřebu si nelze odložit na později. Samotné sdílení funguje jako virtuální operace mezi výrobcem a odběratelem. Nutnou podmínkou jsou také povolené přetoky do sítě pro daný zdroj.

V rámci komunity si lidé sami určí, v jakém poměru se bude elektřina fixně rozdělovat. V praxi to znamená, jaká její část poputuje do jednotlivých odběrných míst. Klíč se může měnit každý měsíc, například podle ročního období.

Důležité je sladit výrobu solárů a spotřebu na jiném místě. Ideální jsou senioři nebo lidé na rodičovské dovolené či homeoffice, kteří jsou přes den doma. Skoro třetina lidí věří tomu, že je do sdílení nejvýhodnější zapojit co nejvíce odběrných míst. V praxi by ale na ně zbyla pouze malá část elektřiny. Nejlepší je si podobu komunity dopředu dobře rozmyslet.

Na ceně se domluvíte

Právě finanční úspora patří mezi hlavní výhody sdílení. Až 86 procent lidí si přitom myslí, že si mezi sebou nemohou dohodnout formu a výšku odměny za nasdílenou elektřinu. I toto je ve skutečnosti jinak. „Je to čistě na nich, dohodnout se mohou i na tom, že si budou za elektřinu dodávat vajíčka,“ objasňuje Šárka Fialová.

Nejvýhodněji sdílení vychází ve chvíli, kdy si například lidé posílají elektřinu v rodině mezi sebou zadarmo. Vyplatí se také, když si zájemce pořídí fotovoltaiku na střechu chalupy a sdílí si vyrobenou elektřinu do městského bytu, kde by si soláry umístit nemohl.

Zaplatit ale budou muset sdílející poplatek za distribuci a obnovitelné zdroje energie. Ušetří zhruba polovinu výsledné ceny, která se jim objeví na faktuře.

Výhody přináší ale sdílení i výrobcům. Těm dává příležitost získat výhodnější ceny za výkup, záleží, na čem se v rámci komunity domluví.

Z průzkumu vyplynulo, že by až 29 procent výrobců bylo ochotných elektřinu sdílet s výrazně nižší cenou, 8 procent by ji poskytlo zdarma a 6 procent za protislužbu nebo třeba vajíčka. Více než polovina by ale chtěla tržní cenu nebo jen výrazně menší, to by se ale nevyplatilo druhé straně.

E.ON nabízí pomoc se sdílením

Řada lidí stále váhá, zda se do sdílení pustí, protože se obávají zdlouhavého procesu a neznámých pravidel. Právě proto společnost E.ON vytvořila novou službu s názvem E.ON Partner sdílení, která celý proces výrazně usnadňuje. Pomůže jim navíc nastavit sdílení co nejlépe a nejvýhodněji pro všechny strany.

Služba zahrnuje i odborné poradenství v oblasti legislativy a administrativy, což usnadňuje celý proces od registrace až po samotné spuštění. To vše je navíc zcela zdarma.

Pro zákazníky to znamená minimum práce. „Naším cílem je zjednodušit vstup do sdílení elektřiny,“ vysvětluje Rudolf Uzlík, vedoucí akvizičních procesů E.ON. Poskytují ji nejen svým zákazníkům, ale všem bez rozdílu.

K dispozici dostanou čtvrtletní reporty, které jim poskytnou jasný přehled o tom, jak svou sdílenou elektřinu využívají. Namísto rozsáhlé excel tabulky obdrží informace v přehledné formě.

Díky tomu mohou upravit spotřebu a zajistit, že se jejich přebytečná elektřina efektivně využije. „Oslovili nás i sdílející, kteří začali sami, ale posléze se připojili k nám, aby získali přehled o svých datech,“ dodává Šárka Fialová.

Blíží se flexibilita sítě

E.ON navíc připravuje pro své zákazníky i další služby. Jednou z nich je E.ON Flexi, která jejich klientům umožní přenechat řízení spotřeby a výroby E.ONu výměnou za finanční odměnu. Systém bude pracovat s nabíjením a vybíjením baterií nebo omezením přetoků elektřiny do sítě.

Druhou novinkou je Virtuální baterie PLUS, která rozšiřuje možnosti stávající Virtuální baterie. Zákazníci s fotovoltaikou od E.ONu si nově budou moci uloženou elektřinu čerpat i na více odběrných místech. Zkombinuje se tak odložení elektřiny na později se sdílením.

Partnerem tohoto článku je společnost E.ON.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.