Martin Vohánka
Digitalizace může odstranit i vzájemnou nedůvěru mezi dopravci a jejich klienty.
Martin Vohánka je 31. nejbohatší Čech a majitel společnosti Eurowag, která je celoevropským hráčem v byznysu s technologickými službami pro nákladní dopravu. Ve své branži nyní vidí dvě velké příležitosti: digitalizaci a čistou mobilitu.
Na první pohled možná nejdou pojmy jako ekologie a nákladní doprava dohromady. Martin Vohánka se ale chce zasadit o to, aby to tak bylo. Kamionová doprava se podle něj dá zefektivnit především díky digitalizaci. Ta v dopravě zatím ve větší míře chybí. Jedním z důsledků jsou prázdné kamiony, které po evropských dálnicích vozí jen vzduchu.
„Na jedné straně máte dopravní společnosti, na druhé pak stovky tisíc firem, které chtějí něco odeslat a tyhle lidi se navzájem neznají. Nemají o sobě informace a panuje tady vzájemná nedůvěra,“ vysvětluje Martin Vohánka, proč tomu tak je.
Jeho společnost Eurowag proto z původní nabídky palivových karet postupně přechází k řešením, která mají nahradit manuální procesy v dopravních firmách rychlejšími digitálními procesy. Dopravní firmy podle Vohánky zpracovávají obrovské množství dat a zautomatizování celého procesu cesty kamionu od začátku až do konce zvýší dopravcům profitabilitu a bude mít také pozitivní dopad na životní prostředí.
Jak se dopravní firmy k digitalizaci staví? Jaký pohon podle Vohánky u kamionů v budoucnu převládne? A proč uvažuje o tom, že už si možná nekoupí žádné nové auto? Poslechněte si v podcastu Ekonews.
Veronika Němcová
Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.