Plastové či plastem potažené papírové kelímky budou nově označeny obrázkem ne příliš prospívající želvičky a varovnými nápisy, že jsou buď z plastu, anebo plasty obsahují. V prodeji se začnou objevovat postupně už od července s tím, jak začnou docházet prodejcům staré zásoby. Upozornění na plast ponesou i krabičky cigaret či vložky.

Povinnost vychází z nařízení Evropské unie a doprovází zákon, který zakazuje vybrané jednorázové plastové výrobky jako brčka, tyčinky do uší či tyčky od balónků. Česká úprava je nyní v parlamentu a čeká se na její schválení, původní termín účinnosti byl od července.

„Označení má spotřebitele informovat o přítomnosti plastů ve výrobku, o způsobech odstraňování odpadů, jichž je třeba se u daného výrobku vyvarovat, a o nepříznivých dopadech na životní prostředí vyplývajících z jeho odhazování mimo místa k tomu určená nebo z jiných nevhodných způsobů jeho odstraňování,“ vysvětlují předkladatelé evropského nařízení.

Piktogram, který bude muset být na plastových kelímcích. Foto: poskytnuto společností UGO

I přes neschválený český zákon se už firmy musely začít přizpůsobovat. Od července, či spíše od doby účinnosti zákona, bude totiž zakázáno uvádět původní plastové kelímky, vlhčené ubrousky a další vyjmenované věci na trh. To znamená, že už je nelze ve verzi bez nového značení vyrábět anebo dovážet. Ještě rok je ale možné doprodávat staré, už nakoupené, zásoby.

Nová povinnost označování se vztahuje na následující výrobky:

  •        hygienické vložky, tampony, aplikátory tamponů,
  •        vlhčené ubrousky pro péči o domácnost a osobní hygienu,
  •        tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky,
  •        nápojové kelímky

„Na všech našich kelímcích ve velikostech 0,3, 0,4 i 0,5 litru máme předepsané piktogramy uvedeny,“ uvádí Stanislav Pekárek, marketingový manažer ve společnosti UGO.

Podobně je tomu i u výrobců cigaret. „Všechny tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky musí uvádět zmiňovaný piktogram a text. V praxi se to týká zahřívaného tabáku, klasických cigaret, cigarillos s filtrem a dutinek,“ popisuje i Jiří Sochor, Corporate Affairs Manager výrobce cigaret JTI. Podle něj bylo třeba upravit obaly prakticky všech výrobků, které v Česku prodávají.

Piktogram, který bude povinně na cigaretách. Foto: poskytnuto společností Philip Morris

Filtry cigaret totiž obsahují acetát celulózy, což je jako modifikovaný přírodní polymer považováno za plast. Právě nedopalky cigaret přitom ze zmíněných výrobků končí nejčastěji mimo k tomu určené popelníky a koše. To ostatně řeší jiná část zmíněné evropské směrnice, která rozšiřuje v tomto směru povinnosti a odpovědnost výrobců cigaret.

Přidat na obal želvičku a nápisy není sice technicky náročné, ale žádá si řadu změn a finance navíc. Dlouho také nebylo jasné, jak přesně má obrázek vyhlížet.

„Do března si nikdo nebyl jist, jak má vše vypadat. Bylo proto velmi těžké správně plánovat výrobu a dodávky, aby nedošlo k výpadkům dodávek našim zákazníkům a zároveň abychom neměli přebytek neoznačených produktů,” popisuje Martin Odvárko, šéf společnosti Bunzl dodávající mimo jiné jednorázové nádobí.

„Například u plastových kelímků naši dodavatelé dlouho nevěděli, jak se zhostí nutnosti uvádět text ohledně obsahu plastu ve všech potřebných jazykových mutacích, jak rychle a za jakou cenu budou moci označené výrobky prodávat. Takže například na jaře nebylo možné u výběrových řízení zákazníkům dát jasnou cenu na poptávané období,” dodává Martin Odvárko. Definitivní prováděcí nařízení totiž vyšlo až počátkem března.

Povinný piktogram na kelímku. Foto: poskytnuto společností Bunzl

Výrobci a prodejci se snaží i o to, aby přidané piktogramy trochu ladily anebo se aspoň netloukly se zbývajícím obsahem obalu. U papírových kelímků je značení barevné, modrá, červená a černá, a to většinou nezapadá do barevného ladění daného designu.

“Takže se zákazníkem řešíte i možné materiálové alternativy bez loga, tedy bezplastové kelímky. Více tiskových barev zase prodražuje výrobu, a tím pádem i cenu,” uzavírá šéf Bunzl.

 

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.