Internetová platforma Leepa se snaží digitalizovat a sjednotit trh se zbožím z druhé ruky. Na počátku stála v roce 2019 swapovací aplikace, v níž si lidé mezi sebou vyměňují oblečení, knihy nebo doplňky do domácnosti. Nedávno David Petrbok a jeho dva kolegové spustili onlinový obchod Leepa Store sdružujícího second handy a upcyclované značky na jednom místě.
„Vidíme, že můžeme vytvořit plnohodnotnou a možná i lepší a udržitelnější alternativu k fast fashion,“ říká Petrbok. „Chceme se jednou vyrovnat Zalandu, které má v katalogu přes 200 tisíc položek. Aktuálně nabízíme 1200 produktů prostřednictvím dvaceti sedmi partnerů. Nejsou to všechny second handy v Praze, ale už je to jejich značná část. Dostat se na statisíce položek nepůjde pouze za jejich pomoci,“ dodává Petrbok.
Začali jste s aplikací, která umožňovala jednoduchou výměnu oblečení i knih. Jak jste se od swapu dostali k secondhandové módě?
Nápad Leepa Store založit vznikl tak, že jsme v rámci aplikaci Leepa Swap pořádali tematické digitální eventy. Jedním z nich byl Second hand fashion week, během něhož si lidé po omezenou dobu v aplikaci vyměňovali pouze oblečení. Zjistili jsme, že v secondhandové módě je malinko jiná energie než u swapu, u kterého jsme se někdy setkali až s velmi vyhraněnými názory ohledně udržitelnosti. Leepa je postavená na rovnováze, chceme vytvářet udržitelnost pomocí pozitivních emocí. Podobný postoj jsme našli také u secondhand fashion, která je zejména o kreativitě, originalitě a nových řešení.
Kolik máte aktivních uživatelů?
Za červenec jsme měli 7300 návštěv, objednávky jsou zatím v řádu desítek. Každý měsíc ale rosteme v desítkách procent.
Second handy na e-shopu prezentujete jinak, než bylo v Čechách běžně zvykem.
Naším cílem je ukázat, že second handy už dávno nejsou staré hrabárny, přestože si to část společnosti stále myslí. „Sekáče“ jsou ve skutečnosti sexy a mají vlastní vizuální identitu. Vidíme, že můžeme vytvořit plnohodnotnou a možná i lepší a udržitelnější alternativu k fast fashion. Dneska je velmi jednoduché nakoupit třeba na Zalandu – stačí tři kliky a druhý den mám u sebe kousek oblečení s dopravou zdarma. Leepa chce nabídnout udržitelné nakupování, které bude pro zákazníka stejně jednoduché.
Oděvní průmysl je druhým největším znečišťovatelem planety, prochází ale v současné době přeměnou. Do roku 2030 má být v módním průmyslu prodej zboží z druhé ruky větší než retail. Je to obrovská příležitost, jak nabourat celý konzumní cyklus společnosti. Na druhou stranu si myslím, že se v současnosti z udržitelnosti stalo až sprosté slovo. Společnost se na tomto tématu štěpí na dvě vyhraněné skupiny. Podle mě je nejlepší ukázat, jak cool a sexy udržitelné věci ve skutečnosti jsou. Přistupovat k tématu pozitivně a lidi nestrašit.
Jaké výhody má nakupování secondhandového oblečení přes internet?
Nakupování v second handech je složitý proces. Zákazník musí trh s oblečením z druhé ruky dobře znát. Nákup znamená často procházení desítek instagramových profilů a e-shopů, nebo dlouhé chození po městě a hledání zajímavých kousků v kamenných second handech. Další komplikací spojenou se secondhandovým nakupováním je, že když si koupím přes internet triko v jednom „sekáči“, zaplatím 75 korun poštovné. Když si koupím kalhoty ve druhém, zaplatím poštovné znova. Jeden „outfit“ a dopravu platím dvakrát, což nedává smysl. Proto sdružujeme na jedné platformě různé second handy – když si zákazník vybere zboží od čtyř různých značek, platí poštovné jenom jednou, protože objednávku za něj zkompletujeme. Díky tomu rozšíříme zákazníkovi nabídku.
Kolik značek na vašem e-shopu mohou zákazníci najít?
Spolupracujeme s 27 second handy a upcyclovými značkami. Jedná se například o kultovní letenský „sekáč“ Kuzmarkt, Ultravagant, Felicity Foxs a další. Každý den se ale setkáváme s majiteli nových obchodů. Samozřejmě máme definované parametry, s jejichž pomocí partnery do Leepa Store vybíráme. Leepa má určitou vizi a chceme spolupracovat se značkami, které jsou na tom podobně jako my. Je pro nás důležité, že naše second handy módu nedělají čistě pro byznys.
Jak reagují kamenné obchody na nabídku poskytovat produkty přes internet?
Zatím musím říct, že většina oslovených obchodů měla o spolupráci zájem. Celá slow fashion se aktuálně dostala do určitého vrcholu. Identita pomalé módy byla z větší části postavena na jemnosti a přírodních barvách. Když člověk chodil na slow fashion akce, zjistil, že na ně chodily pořád stejné skupiny lidí a koncept už nelákal další. Přicházíme s novou energií, chceme prostředí pomalé módy trochu nabourat. Spojujeme jasné barvy, techno a moderní umění. Second hand je pro nás daleko komplexnější, subkulturní téma. Second handy, se kterými spolupracujeme, myslí podobně jako my, chtějí také změnu.
Prodejci na Leepa Store jsou většinou umělci a designéři, kteří se nechtějí zabývat e-shopem nebo marketingem. Naopak my v Leepa s tím máme zkušenosti, protože jsme si prošli marketingovým korporátem. Je to synergie, kdy se designéři a umělci mohou věnovat tomu, co umějí, a my také děláme to, čemu rozumíme. Navzájem si pomáháme. Hodně značek zavírá svoje e-shopy, protože nechtějí platit a spravovat vlastní webové stránky, a věnují se radši kamenným obchodům. Svůj internetový obchod namísto toho přesouvají pod nás.
Jsou na e-shopu pouze velké značky, nebo přes Leepa Store může prodávat i jednotlivec?
Nemusí se jednat o velké značky. Někteří prodejci u nás jsou malí instragamoví prodejci. Například návrhářka značky Ruksak přešívá reklamní bannery do batůžků a tašek sama.
Zboží posílá obchod, nebo Leepa Store jako prostředník?
Máme svozové dny, kdy vybíráme zboží od všech partnerů. Přivezeme ho na centrálu, kde ho zabalíme a odešleme v jednom balíku. V případě, že je ale objednávka pouze od jednoho partnera, odešle ji on sám. Snažíme co nejvíce zkrátit distribuční řetězec. Nedává nám smysl, abychom zbytečně spálili energii za cestu tam a zpět.
Chtěli byste v budoucnu vytvořit i kamennou výdejnu objednávek?
Aktuálně máme možnost osobního odběru na naší centrále v co-worku H40 v Pražské tržnici v Holešovicích. Celá tržnice prochází obrovskou přeměnou, stává se z ní kulturní místo. Rádi bychom udělali z jedné z hal v tržnici pražský Camden Town (centrum alternativní kultury v Londýně, pozn. aut.). Chtěli bychom vytvořit kulturní prostor pro mladou generaci s komunitním místem, studiem, showroomem značek a moderním uměním. Bylo by to místo, které by propojovalo mladé lidi a inspirovalo k tomu plnit si své sny, nebát se být sám sebou a vyjádřit vlastní styl.
Na e-shop navazujete aplikací, která umožní zákazníkům prodávat již nenošené oblečení přímo na Leepa Store. Kdy bude služba dostupná?
První verzi Leepa Circle jsme spustili minulý rok v listopadu jako prototyp s jedním z našich partnerů. Získali jsme zajímavá data, jakým způsobem odkupování oblečení funguje. Oficiálně službu Leepa Circle budeme spouštět tento měsíc v rámci platformy Leepa Store.
Proč je podle vás služba jako Leepa Circle potřebná?
Elementárním problémem je, že lidé mají plné šatníky věcí, které nenosí. Nenošené oblečení je často stále v dobré kvalitě. V Česku není masová služba, která by lidem umožnila poslat věci dál jednoduše a bezstarostně. Máme tady Vinted, kde ale musí člověk komunikovat přímo s člověkem o každém kusu zvlášť. Dovolil bych si říct, že většina lidí, která není úzce zavázána udržitelnosti, to dělat nechce.
Leepa Circle tedy funguje jinak než často používaný Vinted. Jak se oblečení dostane od zákazníka k vám do e-shopu?
Leepa Circle umožní lidem to, že pouze nafotí a nahrají oblečení, které chtějí poslat dál. O všechno ostatní se postaráme my. Vybereme si kousky oblečení podle fotek od zákazníka a informujeme ho, kolik peněz za své věci může očekávat. Oblečení pak zákazník odešle přes Zásilkovnu se štítkem od nás. O nic dalšího se nestará, protože za něj uděláme všechno ostatní – oblečení vypereme, vyžehlíme, nafotíme, zařadíme do nabídky a přes Leepa Store prodáme. Jakmile kousek někdo koupí, posíláme zákazníkovi peníze.
Takže funguje podobně jako Reknihy nebo Knihobot?
Dalo by se říct, že je to podobný model. Naší výhodou je, že Leepa Circle je technologicky oddělený od Leepa Store. Můžeme ho tak poskytovat i další subjektům, základ už třeba využívá půjčovna a prodejna s věcmi pro děti Ebuu.cz.
Všechny vaše aplikace mají být propojené. Bude stačit zákazníkovi jeden účet na Leepa Store, Leepa Circle a Leepa Swap?
Ano, přesně tak. Naše mise od úplného začátku byla, že vytvoříme ekosystém, který propojuje lidi a posiluje rovnováhu mezi konzumem a udržitelností. Vize se postupně realizuje odlišným způsobem, ale směr zůstává. Chceme lidi propojovat a umožnit jim jednoduché udržitelné nakupování.
Na koho svými produkty míříte? Nakupování v second handech se stalo doménou zejména nejmladší generace.
Positioning (marketingový způsob, jakým se značka prezentuje a odlišuje od konkurence, pozn. aut.) naší aplikace je stavěný primárně na generaci Z, která celou změnu módního průmyslu nakopává. Do roku 2050 bude mít generace Z a mileniálové společně největší kupní sílu a my s tím počítáme. Stavíme firmu, která tu bude i za sto let. Snažíme ale oslovit všechny, kteří mají zájem o secondhandové oblečení, a je nám jedno, kolik jim je let. Když si vzpomenu na akci pořádanou námi v Pražské tržnici, kde se během dne vystřídalo asi 400 až 500 lidí, tak to byla různorodá směsice, ne pouze mladí. Určitě jsem se tam necítil nejstarší a nejsem z generace Z.
Chcete k existujícím platformám přidat něco dalšího souvisejícího s módou z druhé ruky?
Je mnoho věcí, které secondhandový trh brzdí, ať jsou to vratky, nebo přístupnost samotných aplikací. Všechny fast fashion online obchody jsou velmi personalizované pomocí tisíců algoritmů. Přemýšlíme nad tím, jak uzpůsobení nabídky zákazníkovi v našem případě vlastně pojmout. Second hand fashion je unikátní v tom, že každý kousek je jedinečný. Nemáme na skladě 100 kusů jednoho trička. Fast fashion platformy mají personalizaci o dost jednodušší, ale chceme podobnou službu nabízet i na Leepa Store.
Jakým způsobem uzpůsobíte nabídku oblečení na míru jednotlivým zákazníkům?
Abychom mohli začít personalizovat obsah, musíme pracovat s umělou inteligencí a strojovým učením. Chceme sortiment „přetavit“ do 3D modelů, takže si lidé budou moct cokoliv vyzkoušet online. Digitální kabinky by omezily vracení oblečení. Potřebujeme na to samozřejmě hodně zdrojů a kvalitních lidí. Samozřejmě vidíme trendy, jako je Web 3.0 a Metaverse. Je to velká příležitost do budoucna a hledáme cestu, jak do nich proniknout. Rosteme ve stejnou chvíli jako tyto trendy, takže se na ně daleko lépe dokážeme adaptovat.
V rozhovoru pro Hospodářské noviny jste na konci minulého roku uvedl, že se s vámi baví hráči z módního průmyslu o možné investici. Máte již investora?
V současné době všechno platíme z vlastních zdrojů a příjmů z aplikace. Bavíme se s několika investory, protože už začínáme cítit, že investici potřebujeme, abychom mohli rozšířit tým a začít budovat logistické centrum.
Jak pracujete s komunitou, která vzniká kolem platformy Leepa?
V květnu jsme pořádali první POP UP/PARTY v Pražské tržnici v Holešovicích a tam jsme zažili úžasnou atmosféru. Povedlo se, že na akci přišlo mnoho podobně naladěných lidí. Mimo naše značky z Leepa Store, které prodávaly fashion kousky, jsme na akci pozvali uměleckou skupinu Nevzdělanci, která tam vystavovala svá umělecká díla. Po celou dobu hráli dýdžejové a nakonec jsme udělali společně s partnery módní přehlídku. Několik lidí nám dokonce řeklo, že se cítí jako v Camden Town v Londýně. Je to přesně ten pocit, který chceme předat dál.
Plánujete i další akce?
Ano určitě. Vidíme, že propojení offline a online prostředí funguje skvěle. Člověk zde může trávit celý den a není to jenom o nakupování. Digitalizace bude prostupovat celým naším životem, ale zážitek z offlinové akce bude přece jen vždy jiný. Už teď víme, že každou další akci chceme posunout o krok dál. V nejbližší době budeme 10. září na akci WeReNext v nové technologické budově UMPRUM a 22. září chystáme koncepční večer „by Leepa Store“ na Letné na Stalinu.
Karolína Chlumecká
Karolína studuje žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Z témat se věnuje mimo jiné udržitelné módě či komunitní energetice.