Špatná úroda v zemích západní Afriky tlačí cenu kakaa do rekordních výšin. Nyní se prodává za téměř čtyřikrát vyšší cenu než před rokem a pomalu se to začíná odrážet na cenách čokoládových výrobků.
Ghana a Pobřeží slonoviny, kde se produkuje přes padesát procent světového kakaa, se již několikátou sezonu potýkají s nepřízní počasí. Tento rok bude třetím, kdy kvůli tomu bude slabá úroda. Ceny kakaa na komoditních burzách proto trhají historické rekordy. Tuna se koncem minulého týdne dokonce prodávala za 10,5 tisíce dolarů (asi 250 tisíc korun). Před rokem stála tři tisíce dolarů.
„Za prudkým nárůstem cen kakaa je řada dlouhodobých strukturálních změn, které jsou spojeny s klimatickými změnami, především suchem, poklesem úrody a se zintenzivňujícími snahami zabránit deforestraci,“ uvádí Tereza Skrbková, mluvčí společnosti Nestlé pro Česko a Slovensko.
Podle britského deníku The Guardian většinu kakaa na světě produkují drobní farmáři, kteří mají potíže s financováním obnovy stárnoucích plantáží a nákupem hnojiv. Zvláště když teploty letos v únoru vystoupaly nad 40 stupňů Celsia a vyhlídky na další úrodu vypadají špatně. Od října do března obvykle probíhá hlavní sklizeň, mezi květnem a srpnem pak ta menší.
K hlavním producentům kakaa patří kromě zmíněných západoafrických zemí Indonésie, Nigérie, Ekvádor, Kamerun a Brazílie. V sezoně 2020/2021, která trvá od října do září, se na celém světě podle Mezinárodní organizace pro kakao (International Cocoa Organization) sklidilo 5,2 milionu tun kakových bobů a od té doby se na tuto úroveň produkce nedostala.
Výrobcům stouply náklady o desítky procent
Vysoká cena kakaa dopadá zejména na výrobce čokolády a sladkostí. „U nás se jedná o navýšení nákupní ceny o přibližně padesát procent, jelikož už před těmito turbulencemi jsme prémiové kakao nakupovali za výrazně vyšší ceny než průmysloví výrobci čokolády,“ uvádí Jiří Stejskal z české čokoládovny Jordi‘s.
Čokoládovna Jordi´s proto přistoupila k výraznějšímu zdražení svých výrobků počátkem tohoto roku. Další navýšení cen podle Stejskala neplánuje. „Předpokládáme, že cena nemůže stoupat do nekonečna a už nyní dochází k drobnému poklesu. Pokud by cena ale měla stoupat, tak budeme nuceni zdražit. Pravá čokoláda by se stala opravdu exkluzivním zbožím, jako tomu bylo na jejím počátku v Evropě,“ říká. „Produkce se zmenší, ale kvalita zůstane, alespoň u nás tomu tak bude,“ dodává.
Pokud nedojde k poklesu cen na komoditních trzích, plánuje zvýšení cen výrobků i Nestlé. „Zdražení se budeme snažit maximálně tlumit hledáním větší efektivity v rámci výroby,“ dodává Skrbková.
Dostupnost kakaa má své limity
O efektivnější výrobě se zmiňuje i společnost Mondeléz, pod kterou patří značky Milka, Toblerone, Cadbury nebo Oreo. „Pokud to nelze, v některých případech společnost zváží případné zmenšení prodejního balení, samozřejmě při zachování receptu výrobku a s uvedením informace o hmotnosti v souladu se zákonem na obale. Například se potom vejde víc výrobků do jedné krabice a to má pozitivní vliv na cenu dopravy,“ uvádí Eva Železná, specialistka pro korporátní a vládní záležitosti pro Česko, Slovensko a Maďarsko společnosti Monedeléz.
Britský server The Guardian uvedl, že známý švýcarský výrobce Lindt & Sprüngli plánuje zvýšení cen svých čokoládových produktů v tomto i v následujícím roce. Podle Mezinárodní organizace pro kakao došlo oproti loňsku k navýšení o více než sto procent.
„Lze očekávat, že ceny kakaa na komoditních trzích najdou svůj vrchol a poté začnou klesat. Nicméně zatím nic neukazuje na to, že by se po tomto nárůstu vrátily na původní úroveň. Dá se očekávat, že se stabilizují v nové hladině, která bude dokazovat, že kakao je cennou surovinou a jeho dostupnost má své limity,“ říká Tereza Skrbková.
Valentina Podlesná
Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.