Největší výrobce minerálek v Česku, společnost Mattoni 1873, během příštích měsíců postupně přejde u čtyř svých značek na bezbarvé PET lahve. Krok je podle Mattonky veden tím, aby byla usnadněna jejich recyklace. Zároveň tím výrobce hodně ušetří, protože čiré PETky jsou jediné, u nichž šly poplatky Eko-komu od letošního července dolů.
Změna barvy se týká značek Aquila, Hanácká kyselka, Dobrá voda a Poděbradka. „Ač může být změna pro spotřebitele překvapivá, firma vychází vstříc současně nastaveným podmínkám tříděného sběru,“ uvedl výrobce v tiskové zprávě.
Poděbradka je dnes v zelených lahvích, Aquila je v základní verzi modrá, stejně jako Hanácká kyselka či Dobrá voda. Zejména Poděbradka či Hanácká kyselka, ale i Dobrá voda, přitom v minulosti hýřily různými barvami od žluté po fialovou. Se sjednocováním začala Mattonka už v roce 2019, kdy valnou většinu portfólia postupně převáděla na tři barvy – modrou, zelenou a čirou. Dobrá voda se například plní do dnešní jednotné světle modré lahve od loňského prosince.
Po necelém roce přichází další změna, tentokrát na čirou PETku. A to pár měsíců poté, co Eko-kom, společnost mající v Česku na starosti sběr odpadů, zvedla výrazně poplatky za všechny obaly s výjimkou právě průhledných PETek. Za barevný plast šel poplatek nahoru o více než třetinu, což na půllitrové láhvi dělá čtyři haléře. Při stovkách milionů lahví, které se prodají, nejde o malé náklady.
Naopak poplatek za čirý PET na nápoje šel o více jak třicet procent dolů. Podle tehdejšího vyjádření Eko-komu jde o první fázi tak zvané ekomodulace, jejímž cílem je, aby většími poplatky byly zatížené obaly, které se špatně recyklují.
Mattoni na poslední krok Eko-komu reagovala před pár měsíci následovně: „Překvapilo nás, že právě představená podoba ekomodulace nerozlišuje jednotlivé druhy plastů dostatečně, a to právě z hlediska jejich recyklovatelnosti. Ilustrací je, že výše poplatku za výborně recyklovatelný a materiálově skutečně využívaný transparentní světle modrý či zelený PET, je srovnatelná s výší poplatku za jiné druhy plastů, jejichž míra materiálové využitelnosti je v současné době mizivá.“
Nyní přechází nápojářská jednička se čtyřmi značkami na čirou barvu, díky čemuž dosáhne úspory. Současné poplatky za čirý PET jsou dnes totiž oproti sazbě za průhledný barevný PET skoro poloviční. Při váze 1,5litrové Poděbradky (bez víčka) dnes platí za lahev zhruba 29 haléřů, po přechodu na průhlednou barvu půjde o zhruba 13 haléřů.
Čirý PET je mezi zpracovateli nejvíce poptávaný a jeho cena je tak nejvyšší. Z průhledného PETu jde znovu vyrobit takřka cokoliv, včetně PET lahví, barevný většinou mířil na nejrůznější pásky používané třeba v průmyslu. Z pohledu marketingu ale vedou barvy, protože těmi se nápoj na regále odlišuje od ostatních. Dnes má širokou paletu barev z větších výrobců hlavně Ondrášovka, která spadá od loňského roku pod Kofolu.
„Zásadním cílem pro nás je uzavření cirkulární smyčky PETu v Česku, tedy recyklace ‚z lahve do lahve’, abychom mohli co nejvíce a opakovaně využívat lokálně dostupnou surovinu. K tomu je potřeba efektivní sběr použitých lahví – tedy plošný zálohový systém – a také plně recyklovatelné lahve, to znamená lahve v omezené škále barev. Věříme, že spotřebitelé přijmou změnu barev lahví s pochopením, coby vstřícný krok k lepšímu životnímu prostředí,“ říká k poslednímu kroku Mattonky její mluvčí Andrea Brožová.
Poslední nejbarevnější značkou firmy tak zůstává samotná značka Mattoni (sjednocená na světle zelenou) a Magnesia, v základní variantě modrá a u některých příchutí červená.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.