Stovky zachráněných zvířat se jen během letošního roku svezly elektromobilem Hyundai Kona Electric – od poštolek, kosů, sýkorek, rorýsů, puštíků po veverky či ježky. Na rok ho měla vypůjčený záchranná stanice z Bartošovic. Nyní budou mít nošovické elektromobily k dispozici další čtyři organizace z Moravskoslezského kraje.

„Za ten rok, kdy jsme měli elektromobil Kona zapůjčený, jsme s ním najezdili tisíce kilometrů a moc nám to pomohlo. Využíval se především při výjezdech pro ohrožené živočichy. Jen za letošních pět měsíců jsme přijali více než 900 živočichů a pro většinu z nich si musíme zajet sami, takže se vyjíždí denně do různých směrů,“ popisuje Marcela Orlová ze Záchranné stanice a Domu přírody Poodří.

Vůz Hyundai Kona Electric měli „záchranáři“ zvířat zapůjčený přímo od automobilky Hyundai, která sídlí v nedalekých Nošovicích v podhůří Beskyd.

S projektem Společně pro elektromobilitu, ve kterém mohou organizace či obce získat elektromobil na půl roku zdarma, přišla automobilka před dvěma lety. Tehdy šlo o pilotní projekt a auto jako první získalo město Třinec.

„Chtěli jsme elektromobil nabídnout dalším, proto jsme vůz zapůjčili Záchranné stanici z Bartošovic a poté Místní akční skupině Frýdlantsko-Beskydy. Elektromobil využívají jak pracovníci organizace v rámci projektu V Beskydech to žije, tak třeba terénní sociální pracovníci, kteří poskytují pomoc osobám v tíživých životních situacích,“ vysvětluje Jana Opluštilová, která má v nošovickém závodě na starost CSR aktivity.

Právě na podobné kratší cesty je elektromobil ideální. Jak přiznává Marcela Orlová, zpočátku měli z dojezdu Kony, který je zhruba 400 kilometrů, obavu. „Ale nakonec zcela neopodstatněnou. Nikdo z nás do té doby s elektromobilem nikdy nejezdil a měli jsme z toho poněkud respekt,“ přiznává.

„Většinou se jedná o organizace, které nikdy elektromobilem nejezdily. My samozřejmě nové majitele s vozem seznámíme a zaškolíme je, aby věděli, jak funguje. Při předávání jsou vidět lehké rozpaky. Uživatelé přesně neví, co od toho čekat. Po pár dnech se nám ale ozvou, jak je jízda v elektromobilu skvělá,“ popisuje Jana.

Podobně to bylo u Záchranné stanice, která si auto pochvalovala. A jak dodává Marcela Orlová, žádný problém nebyl ani s dobíjením, což bývá další častá obava. „V podstatě jsme dobíjeli jen u nás ve stanici přes klasickou zásuvku v garáži,“ uvádí.

Čtyři auta nyní dostanou do půlroční zápůjčky další organizace, mezi nimi MAS Beskydy, Statutární města Havířov nebo Moravskoslezské energetické centrum. A po půl roce se elektromobily přesunou k dalším čtyřem subjektům. O zájemce podle automobilky není nouze, hlásí se samotné obce či místní neziskové organizace, pro něž je zpravidla pořízení auta nad jejich finanční možnosti anebo mají problémy získat dotaci na nákup elektromobilu.

„Tohle jim pomůže, a ještě si vyzkouší elektromobilitu,“ dodává Jana Opluštilová.

Péče o životní prostředí má dávat smysl

Program pomoci místním obcím či neziskovkám zapůjčením elektromobilu není jediný, který Hyundai v rámci společenské odpovědnosti rozjela.

Část aktivit se týká životního prostředí, a to jak v areálu výrobního závodu, který se rozkládá na dvou stech hektarech, tak mimo. Před třemi lety Hyundai začala dlouhodobou spolupráci s místním Českým svazem ochránců přírody (ČSOP) Salamandr, který pečuje o beskydské louky, pastviny a mokřady. Jejich experti automobilce radí, jaká opatření dávají největší smysl, ale i naopak, do čeho se pouštět nevyplatí.

V areálu výrobního závodu tak jsou k vidění například hmyzí domečky, budky pro netopýry, ptáky a pítka pro ně nebo motýlí louka. Na části trávníků se snaží sekat tak, aby zde hmyz i ptáci (hnízdí zde třeba čejky) mohli nalézt útočiště.

Třeba netopýři si o pozornost řekli sami, když je zaměstnanci objevili, jak nalétávají do haly na výrobu převodovek. Proto jim nechali v nedaleké chráněné dílně vyrobit budky.

Podobně vznikla i motýlí louka. Ze stěn Lakovny se totiž odráží velké teplo a trávník vedle ní tak vyžadoval nadměrné zavlažování. Proto si od ČSOP Salamandr nechali doporučit speciální směs, která zvládá větší sucho. A zároveň je lákadlem třeba pro motýly.

Nyní bude automobilka společně s odborníky ze Salamandru mapovat celý areál a na základě toho si řeknou, na co se ještě v areálu zaměřit. „Nejlepší péče je dlouhodobá a taková, která má smysl. I proto jsme opět spojili síly se Salamandrem a budeme pracovat na tom, jak ještě více podpořit biodiverzitu u nás v areálu,“ dodává Barbora Hermanová, vedoucí oddělení vnějších vztahů.

Další aktivity má Hyundai i mimo výrobní závod. Například se Salamandrem obnovují modelovou beskydskou louku anebo sázejí stromy. „Zaměstnanci si loni mohli místo výročního dárku vybrat každý 35 stromů pro Beskydy. A překvapilo nás, že tuto možnost využilo 629 zaměstnanců, to znamenalo přes 22 000 stromů pro Beskydy,“ shrnuje Barbora Hermanová.

Na místní region pak cílí i celá řada dalších aktivit, například grantové programy jako Dobrý soused nebo Společně, který podporuje projekty zaměřené na sport, děti, hendikepované či místní komunity. Automobilka je také partnerem významných institucí jako jsou Dolní Vítkovice, Akademie FC Baník Ostrava, Technotrasa (projekt propagující turismus a technické dědictví kraje) nebo Zoo Ostrava.

Kromě toho se automobilka zaměřuje na podporu a vzdělávání mladých. Díky grantovému programu Společně za sny tak mohou rozvíjet své vědomosti a dovednosti. Velký svět techniky, který se nachází v areálu již zmiňovaných Dolních Vítkovic, nabízí edukační program zaměřený na elektromobilitu. A to i po praktické stránce, kdy si mohou děti sestavit malý elektromotor nebo se naučit, jak získat elektřinu z ovoce.

Podobně je Hyundai partnerem výukového programu Horizon Hydrogen Grand Prix, kdy si studentské týmy sestavují vodíkový model, se kterým se potom účastní závodů.

Partnerem tohoto článku je společnost Hyundai.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.