Jednorázové elektronické cigarety budou ve Francii zakázané, schválil včera tamní parlament. Hlavními dvěma argumenty pro zákaz je to, že se zbytečně plýtvá cennými materiály a že vapování škodí zdraví nezletilých.
Francouzský parlament včera rozhodl o tom, že v zemi bude platit zákaz prodeje a distribuce jednorázových elektronických cigaret. Francie se tak připojila k Belgii jako první zemi Evropské unie, kde zákaz platí od letošního ledna. Zákaz by měl vstoupit v platnost, „co nejdříve to bude možné“, napsal francouzský deník Le Figaro.
Z hlediska vytváření odpadu jsou největším problémem akumulátory v e-cigaretách. „Baterie obsahují nikl, kobalt a samozřejmě lithium. Jsou nabíjecí, ne na jedno použití, je škoda to házet do koše,“ řekl dříve Ekonews Tomáš Kazda z Vysokého učení technického Brno, jehož tým se problematikou použitých jednorázových e-cigaret zabývá.
Většina končí na skládce, či ve spalovně
Zhruba deset baterií z e-cigaret má podobnou kapacitu jako baterie mobilního telefonu. Za rok se podle odhadu českých vědců spotřebuje v tuzemsku zhruba 30 milionů kusů těchto výrobků.
Každý výrobce nebo dodavatel na trh ze zákona musí zajistit zpětný odběr těchto zařízení a nejjednodušším řešením je stát se členem kolektivního systému na elektrošrot, licencovaného ministerstvem životního prostředí. Neexistuje nicméně informace o tom, kolik jednorázových e-cigaret se vybere zpět.
Zákon k demontáži ani recyklaci baterií z jednorázových přístrojů nikoho nenutí, napsaly dříve Ekonews. Muselo by k tomu navíc docházet ručně, protože poloautomatickým procesem, kdy se plastový elektrospotřebič rozmlátí v bubnu, aby se od plastu oddělily kovové součásti, se u bateriových výrobků použít nedá – došlo by ke vznícení.
Kuřáci často ani netuší, kam použité vapy patří. Jak vyplývá z dřívějšího průzkumu organizace Ecobat, která zajišťuje zpětný odběr a recyklaci všech typů odpadních baterií a akumulátorů v Česku, více než polovina lidí je háže do směsného odpadu, takže končí na skládce nebo ve spalovně. Jen 14 procent do nádob na elektrošrot, 16 procent do boxů na použité baterie a necelých osm procent je nosí zpět do trafiky. Odpadní zařízení by podle ministerstva životního prostředí člověk měl předat na místo zpětného odběru, zpracovateli odpadních elektrozařízení, nebo poslednímu prodejci.