Dan Heuer
Firmy často začnou řešit udržitelnost ve chvíli, kdy se na ni zeptá banka či obchodní partner.
Dan je spoluzakladatelem společností Fair Venture a Impact Metrics a celý svůj profesní život se věnuje budování firemní udržitelnosti a nefinančnímu reportingu. Podílel se také na vzniku spolku Změna k lepšímu, kde působí ve správní radě.
Pokud firma řeší udržitelnost, měla by si na začátku určit konkrétní oblasti, kterým se bude věnovat. Nemá smysl řešit recyklovaný papír, zelené kanceláře nebo sázení stromků, když dopady její činnosti jsou někde úplně jinde, říká expert na udržitelnost firem Dan Heuer.
Ten byl hostem úvodního dílu ESG podcastu Ekonews, který se zaměřuje na téma firemní udržitelnosti a je pro všechny, kdo se v něm potřebují orientovat. Proto jsme se nejprve v prvním díle podívali detailněji na to, co se pod zkratkou ESG skrývá a co to pro firmy znamená.
To, jak je společnost udržitelná, se posuzuje na základě dat ze tří oblastí. Jde o oblasti environmentální, sociální a udržitelné správy a řízení. A právě tato agenda se skrývá pod zkratkou ESG (environmental, social, governance). Tato data jsou kromě klasických finančních ukazatelů jako je obrat či zisk čím dál důležitější pro investory, banky, dodavatele, ale i zákazníky, kteří je po firmách vyžadují.
Situaci, kdy se po udržitelnosti ptá velký partner firmy či její financující banka, je podle Heuera zlomová v tom, že v tu chvíli se firma o udržitelnost skutečně začne zajímat. „V tu chvíli se už nebavíme o udržitelnosti, kdy by firma například měla snižovat své dopady (například na životní prostředí, pozn.red.), což ji často stojí peníze na úkor zisku, ale už jde o situaci, kdy za to firma získává výhody. Například lepší úrok,“ vysvětluje.
Aby se firmy chtěly v udržitelnosti zlepšovat, musí se jí podle Heuera vyplatit. To, na co by se firmy měly v udržitelnosti zaměřit, závisí na více faktorech. Například za jakého jsou oboru, jaké jsou její pořeby nebo co kdo po ní požaduje. Jako třeba už zmíněná banka či obchodní partner.
Aby firma měla k dispozici relevantní data, měla by její cesta k udržitelnosti začít tím, že si zanalyzuje, jak na tom je. Jaké jsou její dopady na životní prostředí a společnost a co ji ohrožuje v souvislosti s klimatickou změnou. Například nedostatek vody a podobně. A pak se zaměřit na to, co je pro ni nejpalčivější. „Například když je firma v potravinářském řetězci, tak jestli je biodiverzita něco, čím by se měla zabývat anebo vůbec ne, protože se jí to netýká a hledá si jiná témata, která jsou pro ni relevantní jako cirkulární ekonomika nebo dodržování lidských práv v potravinářském řetězci, když nakupuje něco třeba z Asie nebo z Afriky.“
Z podcastu se dále dozvíte, jak by firmy měly při zavádění udržitelnosti postupovat, aby jim to přineslo výhody nebo proč je ESG report jen třešničkou na dortu a co by mu mělo předcházet, aby z toho firma vytěžila maximum.
Epizoda vznikla za podpory společnosti Moneta Money Bank.
Veronika Němcová
Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.