Nápady na to, jak využít staré stírací losy, mohou vznikat různě. Václavu Matyášovi, který vyhrál v soutěži Reborn Design v kategorii papír, vnukl inspiraci problém, který někdy řešil asi každý z nás.

„Zaujala mě metoda paper-mache a to, jak lze z 2D papíru vyrábět skoro libovolné 3D objekty. Téměř současně jsem v bytě řešil problém se šatními moly. Nakoupil jsem různé výrobky proti nim, z nichž většina měla formu visačky do skříně. Hledal jsem ale také ekologickou variantu, kterou jsem nenašel, takže pak už jsem měl jasno, jakému typu produktu se budu v soutěži věnovat,“ popisuje, jak došel k vítěznému nápadu na výrobu deodorizačních puků ze stíracích losů Sazka. Ta je ve studentské výzvě Reborn Design 2024, což je projekt na podporu mladých designérů, architektů a kreativců, partnerem kategorie „papír“.

Václav F. Matyáš sám studuje magisterské studium v programu Design na Fakultě architektury ČVUT v Praze, a proto se do letošního ročníku Reborn Design přihlásil.

Studenti, kteří se soutěže zúčastnili, odevzdali celkem 69 projektů a kritérii hodnocení byly nejen design, ale i potenciál pro uvedení produktu na trh a technologická realizovatelnost.

V případě zmíněné papírové kategorie šlo o to navrhnout, jak využít výherní a nedoprodané stírací losy. Bylo odevzdáno velké množství dobrých produktů, ze kterých Sazka dále ocenila ještě akustický panel a frisbee.

Losy, kávová sedlina a rýže

Václav Matyáš konkrétně pro výrobu puků spojil drť z losů pomocí rýžové kaše a kávové sedliny a přidal přírodní esenciální oleje pro příjemnou vůni.

„Věděl jsem o schopnosti kávové sedliny neutralizovat pachy z okolí, a to byla vlastnost, jež se do produktu hodila. Škrob plní funkci pojiva, zvažoval jsem bramborový a kukuřičný, ale rýžový jsem vyzkoušel první, fungoval dobře, a tak nebyl důvod pro změnu,“ popisuje, jak vznikal vítězný produkt. Hlavním zdrojem pro výrobu se tak stanou nevyužité materiály, kterým se dá druhý život.

„Deodorizační eko puky nás zaujaly především svým precizním zpracováním, kdy je zjevné, že student myslel úplně na každý detail a produkt dovedl až do fáze, kdy je připraven k reálnému využití. Jejich praktičnost i ekonomická stránka věci pak jen dokreslují smysluplnost tohoto návrhu,“ uvedla k nápadu Radka Seberová, specialistka udržitelnosti společnosti Sazka s tím, že mají v plánu s Václavem Matyášem dále spolupracovat a výrobek rozvinout. V jednom puku je přibližně třicet gramů nadrceného papíru ze stíracích losů.

Výroba je zatím časově náročná. „Po vtlačení rozmixované kaše do formy je třeba puk několik dní lisovat a poté ještě nechat sušit. Nic ale nebrání lisování a sušení mnoha puků zároveň. Doba sušení by také mohla být zkrácena v případě, že by se voda z formy vytlačovala na lisu, a ne pouze s truhlářskými svorkami, kterými jsem to dělal doposud,“ popisuje Matyáš.

Nyní je ve fázi, kdy s partnerskou společností Lavaris, která Reborn Design organizuje, vymýšlí způsob, jak co nejvíce zefektivnit výrobu. „Pak snad začneme puky vyrábět sériově,“ doufá.

Z výherních losů vznikají „stírací“ tenisky nebo nábytek. Sazka hledá další využití

Akustické panely do kanceláří

Dalším zdařilým produktem, ve kterém se využily rozdrcené stírací losy, je akustický panel. Autorkou je Ester Hlavicová, studentka Mendelovy univerzity v Brně, Lesnické a dřevařské fakulty, obor Design nábytku. Panel je primárně určen do kanceláří a konferenčních místností v interiéru pro zlepšení kvality zvuku.

„Z rozdrcených losů jsem udělala směs přidáním vody a lepidla. Jako podklad jsem použila středně tvrdou dřevovláknitou desku o tloušťce deset milimetrů, na kterou jsem směs nanesla,“ popisuje Ester Hlavicová.

Panel je složen z většího a menšího kruhu, přičemž do obou studentka použila zhruba čtyři kilogramy losů. Těžký je asi šest až sedm kilogramů, průměr většího kruhu je osmdesát centimetrů a menšího šedesát. Menší kruh je navíc obohacen žlutým barvivem, které má připomínat barvy loga Sazky.

Frisbee

S dalším oceněným produktem v podobě frisbee přišel Vojtěch Vydržel. Ten zaznamenal úspěch už v minulém ročníku, ve kterém vyhrál jeho produkt z mycelia, v podobě rakve pro zvířata, jednu z výzev. „Dlouho jsem ovšem váhal, zda se letos vůbec přihlásit, neboť jsem tento semestr současně pracoval na své diplomové práci, která se zabývá sexualitou hendikepovaných lidí, konkrétně sexuální pomůckou pro kvadruplegiky,“ popisuje Vydržel, který letos dokončil magisterské studium na Fakultě architektury ČVUT v oboru Design a i nadále by se rád věnoval využití recyklovaných materiálů či upcyklaci.

Do frisbee využil nadrcené stírací losy a jako pojivo škrob pro jeho velmi dobrou pojivou funkci v papírové směsi. Navržené papírové frisbee se podobá tomu tradičnímu z plastu, je ale o trochu větší.

„Věřím, že bychom se ke stejné váze, jako u plastového typu, dokázali přiblížit po dalším kole prototypování. Letové vlastnosti papírové varianty mě příjemně překvapily a utvrdily mě v tom, že tento projekt by mohl mít potenciál,“ míní student. Výhodou je například to, že psi do sebe při chytání frisbee nedostanou částečky plastů. V tuto chvíli je ale nevýhodou vyšší výrobní cena a nesériová produkce, na obojím by bylo potřeba dále pracovat.

Udržitelnost a podpora mladých talentů

Společnost Sazka se udržitelnosti věnuje dlouhodobě a systematicky. V roce 2023 prodala Sazka celkem 250 tun stíracích losů. Zhruba 113 tun navrácených výherních a neprodaných losů bylo předáno na ekologickou skartaci. Recyklované losy se dále využijí k výrobě dalších papírových výrobků, například na stavební izolaci nebo plata na vejce.

Na jaře letošního roku za účelem smysluplného zpracování papírových stíracích losů odstartovala platformu Sazka reLosy, v rámci níž dává s pomocí českých designérů stíracím losům druhý život a upcykluje je v další produkty s přidanou hodnotou. Veřejnosti byly představeny již dva realizované projekty – tenisky Sazka Kickz a Sazka modulární nábytek. Dalším pilířem byla právě spolupráce se studenty.

redakce
redakce

Komerční obsah označený jako Brandnews připravuje redakce Ekonews ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři.