Audio verze článku:

Každý rok se do oceánů vyhodí asi osm milionů tun plastového odpadu a kosmetický průmysl na něm má nemalý podíl. V segmentu takzvané green beauty existují značky, které se snaží jít příkladem a definovat budoucnost kosmetického průmyslu svými obalovými inovacemi.

Při nákupu kosmetiky si klidně položte otázku, jestli daná značka koná nezbytná opatření ke snížení své ekologické stopy. Vzhledem k tomu, čím je zaplavena planeta, jde pravděpodobně o nejpodstatnější rozvahu dnešního spotřebitele.

Místo plastu papír

Když chemik Jules Montenier v roce 1947 uvedl na trh Stopette, tekutý deodorant prodávaný v polyetylenové lahvičce, s největší pravděpodobností netušil, že toto inovativní balení bude mít jednoho dne neblahé důsledky pro mnoho budoucích generací. Plastové ostrovy a nekonečná životnost tohoto materiálu vede nejednoho green beauty producenta k tomu, aby hledal jakékoliv jiné řešení pro obaly svých produktů, a to i za cenu jistého nekomfortu při péči.

Například kanadská značka Attitude uvedla před časem na trh pleťovou a dekorativní kosmetiku plně v kartonových obalech. Ve chvíli, kdy si zvyknete na jiný způsob používání pleťového produktu, oceníte, jak je lehoučký, cestování s ním praktické, protože nehrozí vylití či zadržení při bezpečnostní kontrole na letišti a navíc intenzivně pracujete na snižování vaší uhlíkové stopy, protože jde o papír. Nanášet v tuhém skupenství na pleť odličovač, sérum nebo pleťový olej může být trochu nezvyk, ale činit kompromisy právě dnes je volba pro budoucnost nás všech i v rámci pečujícího rituálu.

Vedle tuhých kostek na tělo, velkých kanystrů na znovu doplnění dalších produktů a tuhé pleťové a dekorativní kosmetiky OCEANLY, přišla letos značka Attitude ještě s luxusními hliníkovými obaly tekutých mýdel na ruce, které jsou znovu naplnitelné z kanystrů – ty ušetří až 80 % plastu oproti běžnému balení. Luxusní designové obaly, které si následně doplňujete, buď na prodejnách, nebo kombinací směsi v sáčku a vody z kohoutku, nabízí také jedna z nejstarších green beauty značek The Body Shop (jen v Británii), britská kosmetická značka Wildsmith Skin nebo třeba Forgo (designová kosmetika a drogerie pro domácnost).

Dle průzkumu regálů v drogerii dm se tento koncept u českých zákazníků pravděpodobně zatím nesetkal s velkým pochopením, protože inovativní mýdla na ruce v sáčku německé značky Blaue Helden byla dlouhodobě ve výprodeji. Pokud jste zatím ve fázi dokupování a doplňování z velkých balení, vyzkoušejte řešení v prášku/tabletách, můžete tak dosíci velkých změn v dopravě kosmetiky, protože čím těžší náklad, tím větší uhlíková stopa transportu.

Ilustrace: poskytnutá značkou Oceanly
Ilustrace: poskytnutá značkou Oceanly

Ti, kdo používají alternativní plasty

Na otázku, proč inovativní značka, jako je Codex Labs, používá pro své produkty polyetylenové tuby z cukrové třtiny, když jde o plast se všemi jeho důsledky, odpověděla CEO Barbara Paldus následovně: „Jedno fotbalové hřiště cukrové třtiny nám stačí na výrobu 500 tisíc tub, navíc jde o obnovitelný zdroj. Díky airless tubám dokážeme mnohem lépe produkt konzervovat a vydrží na regálech jako běžná konvenční kosmetika až tři roky, protože k němu nemůže vzduch. Náš specifický dávkovač navíc dává vždy méně produktu, než člověk potřebuje, aby neplýtval. Velká tuba 100 ml z fosilních paliv emituje při výrobě 45 g CO2, u té z cukrové třtiny je to ovšem -76 g CO2, takže to je rozhodně udržitelnější řešení. Navíc polyetylenové tuby z monoplastu lze velmi snadno recyklovat běžným systémem recyklace.“

V minusových hodnotách oxidu uhličitého jsou tuby z cukrové třtiny z toho důvodu, že během růstu třtina CO2 spotřebovává. Paldus dále dodává: „Polyetylen z cukrové třtiny se vyrábí lisováním rostliny, ze které odejde šťáva, z té se vyrábí plast, zbylá celulóza je pak využita na energetický pohon výroby samotné tak, že je spalována. Uhel ze spalování se využije zpět na polích jako dusíkaté hnojivo. Uhlíková stopa takové výroby je tedy minimální.“

V rámci eliminace plastů v obalech a mikroplastů v obsahu produktů postupuje doslova mílovými kroky německá eko kosmetická značka Kneipp. Dala si za cíl do roku 2025 zcela odstranit plasty ze svých sprchových gelů. Jde na to postupně, v roce 2020 ztenčil Kneipp stěny tub sprchových produktů, v roce 2022 umožnil jednodušší recyklaci obalu, když zavedl tubu i víčko z monomateriálu, v roce 2024 ještě ztenčil stěny tuby o 29 procent a o 40 procent zmenšil a ztenčil víčko – což ve chvíli, kdy měníte sprchový gel loňské šarže za letošní, doslova ucítíte v ruce – tuby jsou měkké a menší plastové víčko je kupodivu mnohem praktičtější než to větší.

„Na rok 2025 je plánována tuba s obsahem papíru a víčko obsahující ještě o 52 procent méně plastu,“ informuje brand manažerka značky Kneipp Michaela Smrčková. Vzhledem k tomu, že Kneipp je celosvětově jedna z nejprodávanějších green beauty značek, je to rozhodně velký krok dobrým směrem.

Vyhlášeným inovátorem a neustále reevalujícím subjektem v rámci ekologické stopy je i britská eko kosmetická značka LUSH. Nyní pracuje na nových standardech a výzvách v souladu s SDG, které už desítky let dalece přesahují udržitelné cíle jiných velkých producentů. Když se řekne tuhý šampon nebo šampuk, všichni si představíme legendární produkty právě této značky a jejich tuhá řešení do sprchy i pro péči o tělo a vlasy.

„Jenom prodejem tuhých šamponů ušetří LUSH šest milionů plastových lahví ročně,“ zmiňuje Barbora Hranoš, která vede propagaci značky ve středoevropském regionu. Díky oblíbenosti tuhých produktů u této britské značky na takzvané bars (kostky) v kosmetické péči přešly celosvětově opravdu desítky značek, převážně v oblasti green beauty, ale i některé konvenční, o čemž svědčí i regály českých drogerií.

Abychom však zmínili i obaly, které LUSH na svých produktech má. „Všechny používané obaly jsou recyklované a dále recyklovatelné nebo kompostovatelné. V číslech to znamená, že každý rok ušetříme přibližně 65 tun oxidu uhličitého a 800 barelů ropy. Plastové lahve označené ochrannou známkou POP (Prevented Ocean Plastic™) jsou vyráběny recyklováním plastu, který byl sesbírán v oblastech 50 km od pobřeží oceánů nebo významných vodních cest,“ dodává Barbora Hranoš.

Ilustrace: poskytnutá značkou Kneipp
Ilustrace: poskytnutá značkou Kneipp

Jak jsou na tom čeští producenti

Čeští výrobci přírodní kosmetiky jsou často uvědomělí, co se týká materiálu a znovupoužití obalů. V rámci green beauty preferují sklo, pro lepší trvanlivost produktu volí často to mironové/fialové. Papírové obaly pro své deodoranty složitě a zcela transparentně několik let hledala například značka Biorythme. Drogerii pro domácnost převážně v papíru dodává třeba značka Alchymistky. Některé značky (např. Anela, Omorfia) mají nastavený systém vracení a znovupoužití kosmetických obalů tak, aby to pro zákazníka bylo výhodné a obal se vracel zpět do oběhu.

Není však jediným kritériem pro udržitelnost značky její obal, a i když jsem na půdě tzv. zelené kosmetiky, tedy produktů šetrnějších k životnímu prostředí z hlediska zdrojů i zdraví uživatele, je dobré začít zvažovat všechny aspekty výroby a celkovou uhlíkovou stopu.

To bude tématem panelu na Pečující konferenci 8. 11. ve Spojka Events s názvem Ekologie vs. non toxic. Panelu se zúčastní renomované vědkyně s přehledem v oblasti kosmetiky a drogerie, které díky ekologickému smýšlení mají k tématu co říci do hloubky. Debatovat bude molekulární bioložka Tereza Králová, biotechnoložka Monika Wikarska a fyzička a Yvonna Gailly, ředitelka Ekologického institutu Veronica. Debatu povede chemička, formulátorka kosmetiky a propagátorka takzvaného non toxic životního stylu Katarína Hrivňáková.

Vyberte si tu správnou péči

Nejlepší způsob, jak se vyhnout nadspotřebě, a tudíž i produkci odpadu, je především vybrat si pod dohledem odborníka kosmetiku přímo v kosmetickém salonu nebo v rámci obchodu s poradenstvím, kde můžete produkty očichat, vyzkoušet a zapojit více smyslů. Možnou variantou je také návštěva Green Beauty Marketu 9. 11. v Laufen Space Prague, kde lze otestovat a nakoupit více než 100 prověřených značek skutečně přírodní kosmetiky.

Když nakupujete kvalitní věci, které vám sedí, spotřebu přirozeně regulujete a trh nemá pocit, že je větší poptávka jen proto, že už máte pátý nevyhovující deodorant a v toaletní skříňce na vás čeká deset nevyužitých sér s aktivními látkami.

Avatar
Andrea Mouaddab Vémolová