Věděli jste, že lidské srdce přestane bít do čtyř minut po zástavě dechu? Nebo že k trvalému poškození mozku dochází do čtyř až šesti minut po zástavě oběhu? Přitom jen 46 procent lidí v nouzi dostane základní první pomoc před příjezdem sanitky. To chce společnost PENNY změnit a spouští osvětovou kampaň, díky které si může kurz první pomoci udělat každý.

Řetězec nabízí on-line bezplatný kurz první pomoci od 29. srpna do konce září, a to všem bez ohledu na to, jestli jde o jeho zákazníkyjejich klienty či ne. Jde o kurz známého záchranáře Marka Dvořáka, který na sociálních sítích sdílí reálné příběhy z praxe záchranáře a ve svých kurzech učí, jak první pomoc poskytovat. Kurz, který běžně stojí 299 korun, je zdarma, pokud v košíku na stránce kryjemevamzada.cz v políčku kód kupónu zadáte heslo „PENNY“.

Podle Marka Dvořáka často lidé neposkytnou první pomoc proto, že se bojí, aby postiženému člověku ještě víc neublížili. Z praxe přitom ví, že včasné poskytnutí první pomoci před příjezdem zdravotnické záchranné služby je pro přežití pacientů klíčové.

Záchranář Marek Dvořák předvádí, jak na resuscitaci. Foto: Poskytnuto společností PENNY

„Okamžitá první pomoc v určitých případech snižuje následky závažných stavů, má vliv na včasný návrat pacientů do běžného života, a zároveň šetří vysoké náklady na lékařskou péči, která je poskytována při řešení kritických stavů. V krizi se počítá každá minuta. On-line kurz je koncipovaný tak, aby se díky němu mohl každý naučit klíčové dovednosti, které mohou bez nadsázky rozhodnout o přežití nebo míře trvalých následků pacienta,“ uvádí Marek Dvořák, kterého na sociální síti Instragram sleduje přes 300 tisíc lidí.

Zaměstnanci zachraňovali život

Společnost PENNY loni umožnila absolvování kurzu první pomoci svým zaměstnancům, nyní se firma rozhodla zprostředkovat ho bezplatně také široké veřejnosti. „Nikdy nevíte, kdy budete potřebovat pomoci svému partnerovi, partnerce, dítěti, rodičům, anebo přátelům,“ říká k projektu PENNY První pomoc Vít Vojtěch, vedoucí strategického marketingu společnosti.

A kurz se vyplatil. Firma eviduje už tři případy, kdy edukovaní zaměstnanci dokázali pomoci. První pomoc poskytli zákazníkům přímo na prodejnách. „V PENNY věříme, že tato iniciativa pomůže vytvořit bezpečnější společnost, kde každý bude vědět, jak správně reagovat v kritických situacích,“ dodává Vít Vojtěch.

Statistiky hovoří jasně. S nutností poskytnout první pomoc se nejčastěji setkáváme ne v práci nebo na ulici, ale tam, kde se cítíme nejbezpečněji – a to doma, anebo při trávení volného času s blízkými. Podle veřejně dostupných studií přibližně ve 40 procentech případů, kdy vzniká nutnost poskytnout první pomoc, se jedná o rodinného příslušníka nebo známého. Mezi tyto nehody patří nejen úrazy nebo pády, ale i nehody při trávení volného času, popáleniny, ale také závažné interní stavy, jako mrtvice, infarkt nebo zástava oběhu.

Avatar
PENNY