Michal Vopelák a Tomáš Myler
„Ulovit“ bedýnku se zachráněnou zeleninou či ovocem je dílem náhody, to nejde načasovat.
Michal Vopelák působí jako konzultant odpadového hospodářství obchodního řetězce Lidl, Tomáš Myler je mluvčím.
Už před více než rokem spustil obchodní řetězec Lidl doprodej ovoce a zeleniny v bedýnkách za 25 korun. Osvědčily se natolik, že nyní obchodník zkouší na osmi prodejnách, jak takto podobně doprodávat i maso, chlazené výrobky či pečivo.
„Budeme rádi, když se projekt osvědčí a budeme jej moci rozšířit dále,“ uvádí mluvčí řetězce Tomáš Myler s tím, že rozhodnutí by mělo padnout letos na jaře až v létě.
U bedýnek je to dnes tak, že i když si zákazníci někdy stěžují na to, že je nikdy neviděli (a jsou jak paní Colombová z oblíbeného seriálu), denně jich na prodejně vyskladní patnáct až dvacet. Je to však různé prodejnu od prodejny, včetně časů, takže „ulovit bedýnku“ je dílem náhody.
Jak připomíná Michal Vopelák, konzultant odpadového hospodářství, Lidl se v prvé řadě snaží omezit plýtvání díky propracovanému systému objednávání na každé prodejně. U každé položky systém ví, kdy byla naskladněna, kdy jde na prodejnu, jaké množství je ještě k dispozici. Tím se podle něj daří regulovat lidský faktor a zajistit přesné zásoby.
I přesto ale podle Michala Vopeláka obchody nemalé množství odpadu vyprodukují, a to 1300 tun měsíčně, z čehož polovinu tvoří ovoce a zelenina. Díky bedýnkám se ale 3800 tun ročně podaří zachránit.
V podcastu se dále dozvíte, jaké jiné způsoby předcházení vzniku potravinového odpadu Lidl využívá, co mají nejraději zvířata v ZOO, co lze dělat s prošlým masem a u jakých potravin je nejhorší nalézt využití.
Podcast vznikl za podpory společnosti Lidl.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.