Michal Zemaník

Snažíme se zvyšovat podíl recyklovaných materiálů.

Michal Zemaník působí ve společnosti HP jako specialista v dodavatelském řetězci.

Snižování spotřeby energie při používání výrobků HP, úspora uhlíkové stopy při kompletaci produktů v továrnách, zvyšování podílů recyklovaných materiálů a prodlužování životnosti notebooků, počítačů, tiskáren a dalších výrobků jsou hlavní způsoby, jak společnost HP redukuje svou uhlíkovou stopu.

„U našich osobních počítačů se nám podařilo snížit uhlíkovou stopu o 33 procent u notebooků a o 43 procent u pracovních stanic, což jsou dvě kategorie produktů, které nejvíc zajímají komerční segment. Tam je odběr skutečně velký,“ popisuje v podcastu Michal Zemaník, specialista v dodavatelském řetězci společnosti HP.

Většina emisí HP podobně jako u dalších firem vzniká v dodavatelském řetězci. Cílem výrobce osobních počítačů a tiskáren je snížit je do roku 2030 proti roku 2019 na polovinu.

„Snažíme se také zvyšovat podíl recyklovaných materiálů a celkově zjednodušit způsob výroby z pohledu náročnosti na tak zvané panenské materiály zvyšováním podílu recyklovaných plastů a kovů,“ vysvětluje Michal Zemaník.

Za příklad uvádí laptop nové řady jako je HP DragonFly, kde většina kovového obalu pochází z recyklovaných kovů. Rámy displejů jsou z recyklovaných plastů. „Nebo v produktové řadě EliteBook zaměřené spíše na komerční zákazníky obsahují plastové části okolo kláves nebo okolo touchpadu 20 procent recyklovaného oleje na vaření,“ přibližuje expert HP.

Snižovat uhlíkovou stopu dále pomáhá i menší hmotnost notebooků, počítačů a dalších výrobků. Váha prodaných výrobků v roce 2023 klesla meziročně o čtyři procenta.

HP má za cíl dosáhnout do roku 2040 čistých nulových emisí CO2. Za rok 2023, který je zatím poslední známý, došlo oproti výchozímu bodu v roce 2019 k poklesu o 27 procent. Do roku 2030 by měl být pokles poloviční.

Toho lze dosáhnout jen s pomocí dodavatelů a partnerů, které HP motivuje ke snižování uhlíkové stopy prostřednictvím programu Amplify. V rámci něho se snaží s dodavateli a partnery hledat řešení a nastavit cíle dle SBTi, aby byly věrohodné a měřitelné.

Většina dodavatelů vyrábí v Asii, od covidu se ale HP v rámci zvyšování odolnosti dodavatelského řetězce a omezení závislosti na jednom regionu snaží budovat výrobní kapacity i jinde. Například v Thajsku, Mexiku či Saúdské Arábii.

V podcastu dále uslyšíte:

  • Jak dlouho se HP věnuje udržitelnosti,
  • Proč je důležité téma digitální rovnosti,
  • Jak daleko je plnění cíle jet od roku 2025 jen na zelenou energii a jak je tomu v Česku,
  • Jak HP motivuje ke snižování uhlíkové stopy své dodavatele,
  • Jak snižovat uhlíkovou stopu u zákazníků skrze prodlužování životnosti výrobků,
  • Jak se daří využití recyklátů v počítačích a dalších výrobcích,
  • Co HP podniká v oblasti lidských práv,
  • Jakou podobu má dobrovolnictví zaměstnanců HP v Česku.

Partnerem podcastu je společnost HP.

Martina Patočková
Martina Patočková

Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.