Kristýna Drápalová
Centrum Prahy nejvíce hyzdí polepy výloh a unifikované poutače Coca Coly či pivovarů.
Kristýna Drápalová je autorkou Manuálu pro kultivovanou Prahu. Manuál je souborem pravidel pro reklamní označování provozoven v Praze, hlavně v jejím centru. Cílem je, aby domy nebyly zamořené plastovými poutači, cedulemi, blikajícími vitrínami.
Omezení vizuálního smogu v Praze, ale i dalších městech je běh na dlouhou trať. Kristýna Drápalová chodí každý den centrem města do práce. „Vidím, že někde jsou na fasádě díry tam, kde byla dříve nelegální reklama. Ale pořád je to na škále, že město, které vypadalo příšerně, vypadá o něco málo příšerně. Charakter se nezměnil, bude to trvat roky,“ uvádí.
Důvodů, proč tomu tak je, je celá sada. Například plastové výstrče na provozovnách v domech, starých stovky let a často památkově chráněných.
Sama Kristýna Drápalová považuje za nejhorší prohřešek polepy výloh, kde má město velmi omezenou možnost vymáhat nápravu kvůli novému rozsudku Nejvyššího správního soud. Podle jeho rozhodnutí se nejprve v tomto směru musí změnit zákon.
„Pak jsou tu unifikované poutače Coca Coly a různých pivovarů. Jsou všude stejné, ale měly by se přizpůsobit městu, centru, jiná je Praha než Ostrava,“ vysvětluje autorka Manuálu a dodává, že i v této oblasti je ale vidět pokrok. Například Plzeňský Prazdroj spolupracoval s autorkou brněnského manuálu a společně navrhli typizované označení různých druhů hospod.
V podcastu se dále dozvíte, proč jsou tak oblíbené plastové výstrče, v čem pomohl při prosazování manuálu covid a jak se úředníkům daří s firmami jednat a co jim nejvíce komplikuje situaci.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.