V tuzemských domácnostech žije podle odhadů evropské asociace výrobců krmiva pro domácí mazlíčky asi 2,2 milionu psů. Jejich majitelé jim čím dál častěji dopřávají krmivo, které je udržitelné. Mezeru na trhu už před lety objevil tuzemský e-shop Dogg.
V ekonomické krizi mnozí chovatelé sice raději sáhnou po levnějších granulích, nicméně některým záleží na tom, jakou jejich čtyřnohý přítel zanechává uhlíkovou stopu. Právě na tyto zákazníky cílí značka Dogg. Díky tomu se firmě v roce 2022 meziročně dařilo v kamenné prodejně i ve velkoobchodu navýšit tržby v řádu desítek procent, a to i přes nepříznivé vnější faktory. Ostatně celý segment krmiva pro domácí mazlíčky v Evropě roste zhruba tempem tři procenta ročně.
První bezobalovou prodejnu s krmivem pro psy a kočky otevřel internetový obchod Dogg v roce 2018. Nyní míří do větších prostor v pražské Holešovické tržnici. Na dvou tisících metrech čtverečních tam bude prodávat vážená krmiva, produkty od lokálních dodavatelů i výživové doplňky, jako je uklidňující konopný olej.Sázka na ekologii a lokální značky se mu zatím vyplácí.
„Ani si nedokážeme představit, že by naše vlajková prodejna měla být někde jinde. V posledních letech čtvrť neuvěřitelně vzkvétá, otevírají se tady zajímavé obchody a stěhuje se sem spousta mladých lidí. Je to místo, kde se pořádají design markety a food festivaly. Navíc všichni v Holešovicích a Karlíně netrpělivě čekáme na brzké otevření nové lávky,“ říká k výběru lokality ředitel firmy Dogg Patrik Šilhavý, jehož značka působí na trhu od roku 2015. Nová prodejna, jenž nahradí tu stávající, se zákazníkům otevře 1. února. Firma zároveň pracuje na vylepšení internetového obchodu.
Na psech se nemá šetřit
V nové prodejně nabídne Dogg rozšířený sortiment, nejvíce novinek přibude v sekci granulí či pamlsků. Rozšířit by se měla i nabídka pelíšků z recyklovaného plastu, stejně jako bezobalová sekce, kde přibydou nové pamlsky a doplňky výživy.
„U nás mají otevřené dveře značky, které vyrábějí poctivě a s láskou. Baví nás, když jsou výrobky něčím ojedinělé a mají přesah do udržitelnosti a ekologie. Stopku u nás velké komerční značky z hypermarketů a výrobky, které obsahují složky nejasného původu,“ tvrdí Šilhavý.
„Osobně se nedokážu smířit s tím, že si spoustu lidí pořizuje psa, ale přitom špatně vyhodnotí svoje finanční zázemí. Na psovi pak šetří a v případě krmiva to prostě není dobře. Jsme to, co jíme, a platí to i pro psy,“ dodává s tím, že covid a válka na Ukrajině pozitivní trendy zpomalily.
Lokálně vyráběné obojky, hračky i olejíčky
Šilhavý věří, že myšlenka na udržitelné krmivo pro psy si i přes poměrně úzký záběr najde příznivce i mimo Prahu. „Naše prodejna a její sortiment jsou opravdu hodně specifické. Máme nastavenou určitou laťku, pod kterou nikdy nepůjdeme. I s vědomím, že si zavíráme dveře před řadou zákazníků, kteří jsou třeba citlivější na cenu. Na druhou stranu, v naší prodejně poskytujeme poradenství, úsměv a přátelský přístup. Milujeme psy a naši práci a já věřím, že to je alespoň trochu vidět,“ shrnuje.
Podle webu společnosti je 69 procent výrobků a krmiv lokálních, 92 procent původem z Evropy. Z českých značek zákazníci v prodejně najdou čerstvá řemeslná jídla bez chemie značky Hundebar, stoprocentně masové konzervy Falco či bio granule Pet Farm Family. A pokud nejsou lokální, chlubí se udržitelným konceptem jako německá značka Eat Small, která vyrábí žrádlo z hmyzího proteinu, například cvrčků chovaných na farmách.
Mezi další lokální značky na českém trhu, které cílí na podobný segment zákazníků jako Dogg, patří designové obojky Fuguamy, dřevěné logické hry pro psy Doglog nebo designové šátky pro psy Hafans ze Zlína. Na lokálně vyráběné obojky, hračky či misky se specializuje například i rodinná firma DogDen. „Přírodní lékárnu“ pro psy nabízí i značka Ekopets, která má v sortimentu například různé olejíčky.
Irena Buřívalová
Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.