Společný projekt Rohlik.cz a knižního secondhandu Knihobot.cz umožní zákazníkům online prodejce potravin odevzdávat kurýrům přebytečné knihy. Firmy si balíček mezi sebou předají a lidem přijdou peníze na účet, nebo je získají formou kreditů na Knihobot.cz.
Rohlík plánuje výnosy ze služby, za kterou mu Knihobot.cz platí, věnovat na charitativní účely. Mají putovat neziskovým organizacím, které pomáhají samoživitelkám a samoživitelům, dětem bez domova a seniorům v nouzi. „Jsme nadšení, že jsme se dohodli. Vše jsme rychle odstartovali a nový projekt teď pomáhá nejen zákazníkům, kterým usnadníme být zase o něco ekologičtější, ale i těm, kteří potřebují pomoc,“ říká o projektu šéf Rohlíku Martin Beháň.
Pro Knihobot je klíčové mít velké zásoby knih, pochvaluje si i efektivitu společného projektu. „Ve všech procesech se snažíme být maximálně ekonomičtí. I proto nám dává smysl využít ke svozu službu, která na cestách k zákazníkům využije své kapacity a pomůže lidem dostat použité knihy snadno zpět do oběhu,“ komentuje projekt šéf Knihobotu Dominik Gazdoš.
Stačí předat knihy a počkat
Celý proces má být jednoduchý. Při doručování nákupu si zákazník připraví nepotřebné knihy do tašky, na kterou napíše své telefonní číslo a e-mail, a tašku předá kurýrovi. V Knihobotu se zásilka knih spáruje s již existujícím zákazníkem nebo se vytvoří nový účet. V knižním secondhandu pak knížky nafotí, nacení a nabídnou k prodeji. Poté, co se kniha prodá, obdrží zákazník 60 procent prodejní ceny, ze které se odečítá 29 korun pro Knihobot, má tedy stejné podmínky, jako kdyby zásilku poslal do Knihobotu přímo.
Knihy bude možné odevzdat kurýrům všude, kam Rohlík.cz vozí nákupy. Aktuálně má online prodejce potravin republiku pokrytou zhruba z poloviny. V jižních Čechách nákupy do domácností zatím nevozí, ale lze si je vyzvednout prostřednictvím Rohlík Pointů. Poslední velkou expanzi s potenciálem pokrýt dalších 250 tisíc zákazníků z Čech a Moravy oznamoval prodejce loni v listopadu. Tehdy začal jezdit třeba do Karviné či Vyškova.
„Věříme, že nárůst může být opravdu značný. Neustále totiž narážíme na zákazníky, kteří už rok mají připravenou hromádku pro Knihobot, ale neměli čas to dořešit. Nyní jim odpadá bariéra knihy někam nosit, balit nebo objednávat kurýra. Teď je prostě dají kurýrovi Rohlíku, který jim doveze nákup a přijel by k nim tak jako tak. Kdyby knihy poslalo 50 tisíc zákazníků Rohlíku, zdvojnásobí to náš počet dodavatelů a bude to znamenat milion knih v průběhu jednoho roku navíc,“ sdělil Ekonews Gazdoš.
Dvacet milionů měsíčně
Jednoduchost vracení knih je podle Gazdoše základním předpokladem, jak lidi naučit posílat je dál. V rámci standardních balíčků přes Zásilkovnu či kurýra vyžaduje Knihobot zásilku dopředu vyfotit. U služby s Rohlíkem to nutné není. Podle mluvčí Rohlík.cz Denisy Morgensteinové e-shop brzo přidá ještě další služby z kategorie re-commerce.
Zákazníci mohou také knihy odevzdávat ve dvou pražských pobočkách Knihobotu a v síti prodejen Levné knihy. Podle knižního secondhandu odtud v tuto chvíli pochází polovina získaných knih. V dubnu tohoto roku uběhly čtyři roky od založení služby, během nichž Knihobot.cz podle zveřejněných informací vyrostl o víc než dva tisíce procent. Jeho obrat aktuálně dosahuje přes 20 milionů korun měsíčně.
Vedle Knihobotu je na trhu ještě například služba Reknihy, která ale výtěžek z prodaných knih neposílá na účet, ale ve formě kreditů na další nákup.
Irena Buřívalová
Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.