Německý obchodní řetězec, jednička na českém trhu, spustil v České republice nový projekt Lidl les, v rámci kterého má na Vysočině vyrůst les o 200 tisících stromech. Od prvního července jde na výsadbu lesa vždy jedna koruna z nákupů privátní značky Náš kraj, dokud nebude vybrána cílová částka pěti milionů korun.
Lidl tímto krokem reaguje na stále zhoršující se situaci české krajiny, která se potýká se suchem, úbytkem biodiverzity a v neposlední řadě také kůrovcem, který ve velkém ničí lesní porosty. Lidl les má vyrůst v místě, které silně poškodila kůrovcová kalamita na Vysočině v okolí Humpolce a Jihlavy.
„Uvědomujeme si, že naše podnikání má vliv nejen na společnost, ale i přírodu, k jejíž ochraně a obnově chceme také přispět. Vzhledem k tomu, že s následky kůrovcové kalamity se česká krajina může potýkat dlouhé roky, rozhodli jsme se zaměřit tímto směrem. Ve vybraných lokalitách vysadíme celkem dvě stě tisíc jehličnatých i listnatých stromů tak, aby vyrostl silný a pestrý les,“ uvádí jednatel společnosti Lidl odpovědný za nákup Michal Farník.
Výsadba lesa bude probíhat ve spolupráci se společností Lesy ČR a tím má být zajištěno, aby byl les rozmanitý, smíšený a podporoval biodiverzitu. „Kalamita postupně ve všech regionech doznívá, a to i na Vysočině. Naším úkolem posledních let je rozsáhlá obnova lesů. Kde je to možné, podporujeme přirozenou obnovu porostů, jinak vysazujeme desítky milionů sazenic ročně a pomáhá i veřejnost, včetně škol a pracovních týmů. Moc nás těší velký zájem, který dokazuje, že lidé nejsou vůči krajině lhostejní,“ komentuje projekt Jiří Groda, pověřený vedením Lesů ČR. Sesbíraná částka bude využita na zalesnění třiceti hektarů lesa, oplocení i následnou péči v průběhu několika následujících let.
Tváří projektu je profesionální rybář a cestovatel Jakub Vágner. „Ve svém životě se snažím dělat hlavně věci, které mi dávají smysl. Přijde mi skvělé, že se Lidl rozhodl sázet stromy. Líbí se mi jakákoliv činnost, která nám dává šanci zmírňovat a snad z části i napravovat lidskou aktivitu v naší krajině,“ uvádí Vágner.
Projekt se rozhodl jako rybář podpořit i proto, že lesy jsou nezbytnou součástí dobře fungujících ekosystémů. „Kdyby nebylo lesa, tak tady nikdo z nás není. Tak nemáme to, co dýcháme, a kdyby nebylo lesa, tak nemáme ani pitnou vodu. Jen v Amazonii vzniká přes šedesát procent veškeré pitné vody, kterou my všichni spotřebováváme. Voda vzniká ve velkých lesích a jakýkoliv les je skvělý – ať už u nás na zahradě, protože každý strom, který vysadíme, tak pomáhá,“ dodal.
Kromě zalesnění má projekt podpořit kampaní i české dodavatele. Zákazníci se v ní budou podílet tím, že zakoupí vybrané produkty privátní značky Náš kraj, ze jejichž prodeje bude částka vybírána. Současně také zákazníci budou moci sledovat vybranou částku i výsadbu lesa na speciálních webových stránkách projektu www.lidl-les.cz
Samotná výsadba je plánovaná na druhou polovinu října a zapojit se do ní mají i zaměstnanci obchodního řetězce. Současně také nemá jít pouze o jednorázový projekt a Lidl plánuje výsadbu lesů podporovat dlouhodobě. Je také určitým pokračováním projektu Rákosníčkova hřiště, v rámci kterého vznikla s podporou Lidlu stovka dětských hřišť.
Inspirace pro Lidl les vznikla na Slovensku, kde zalesňování zničených lesních porostů kůrovcovou kalamitou probíhá od roku 2012. K letošnímu květnu již bylo na Slovensku takto vysazeno dohromady přes 1,6 milionu stromů.
Partnerem článku je společnost Lidl. Obsah vytváří redakce Ekonews.
Tereza Koudelová
Tereza studuje žurnalistku na FSV UK. Je spoluzakladatelkou české pobočky mezinárodní organizace Sea Shepherd, která se zabývá ochranou mořských ekosystémů. Nejradši píše o všem, co se pojí s oceány.