Leden je měsícem novoročních předsevzetí a příležitostí pro změnu jídelníčku či životního stylu. Proto vznikla ve Velké Británii výzva „Veganuary“, která je i šancí pro vyzkoušení rostlinné stravy. Lidl Česká republika se k výzvě připojuje rozšířenou nabídkou veganských produktů, slevami a komunikační kampaní na sociálních sítích „Leden, vege si jedem“.
Podle Českého statistického úřadu našinci zkonzumují přes 80 kilogramů masa ročně. V červenci 2023 publikovaný průzkum veřejného mínění, který provedla agentura YouGov v osmi zemích pro mezinárodní organizaci Compassion in World Farming (CIWF), navíc ukázal, že téměř čtvrtina lidí v České republice (24 %) si není vědoma žádného z hlavních zdravotních rizik spojených s vysokou konzumací a nadprodukcí masných výrobků, když jim byl předložen seznam těchto rizik.
„Jako Češi milujeme maso a valná většina naší kuchyně v něm má i základ. Proto si jen těžko dokážeme představit, že bychom ho z našich jídelníčků úplně vypustili. Co kdybychom ale zkusili tento leden maso omezit a zařadit do jídelníčku pokrmy, které jsou čistě rostlinného původu? Třeba si tak vybudujeme novou rutinu, naučíme se nové recepty a uděláme něco pro sebe i pro planetu,“ uvádí tisková mluvčí společnosti Lidl Iveta Barabášová.
Cena je důležitá
Cílem kampaně řetězce je nabídnout zákazníkům zdravou, ale přitom stále chutnou alternativu k jídelníčku běžného Čecha. Na sociálních sítích bude Lidl postupně představovat rostlinné produkty privátní značky Vemondo, přinášet zákazníkům tipy na přípravu pokrmů a informovat je o tom, že rostlinná strava může být pestrá a obsahovat všechny důležité živiny, které běžně získáváme z masa.
S kampaní souvisejí i slevy. V prvním týdnu to byla sleva 33 procent na kokosový vegangurt či sleva 25 procent na veganskou zmrzlinu. Ve třetím lednovém týdnu budou mít zákazníci s aplikací Lidl Plus 30procentní slevu na všechny produkty Vemondo.
Cena veganských produktů má přitom na jejich volbu zásadní vliv. „Patří mezi nejvýznamnější faktory, které ovlivňují nákupní chování spotřebitelů a spotřebitelek. V současné době jsou Češi a Česky nuceni si za rostlinné alternativy v porovnání s konvenčními potravinami připlatit, a rozhodně se nejedná o malé rozdíly. (…) Cenová dostupnost rostlinných produktů je přitom pro zvyšování jejich penetrace zcela zásadní,” sdělila Tereza Trávníčková z organizace ProVeg na semináři v listopadu loňského roku, který se konal v Poslanecké sněmovně.
Počet flexitariánů, tedy těch, kteří konzumují maso jen občas, v Česku roste. Z dat společnosti Nielsen vyplývá, že počet lidí uvažujících o flexitariánství stoupl od roku 2022 do roku 2023 o třetinu a stejně tak i podíl těch, kteří by byli ochotni tento styl stravování vyzkoušet.
Podle průzkumu InsightLabu z února roku 2022 více než polovina lidí (53 procent) zařazuje rostlinné alternativy do jídelníčku proto, že jim zkrátka chutnají. Následují zdravotní důvody a ochrana zvířat, uvádí web Rostlinně.
Rostlinné výrobky v Lidlu
Produkty pod privátní značkou Vemondo jsou nabízeny napříč zeměmi, ve kterých Lidl působí. Vybrané výrobky navíc většinou nesou mezinárodní ochrannou známku V-label, díky které můžete veganské a vegetariánské výrobky identifikovat snadno na první pohled. I v roce 2023 získaly veganské výrobky pod značkou Vemondo mezinárodní ocenění International V-Label Awards. Řada Vemondo vybojovala vítězství hned ve dvou kategoriích „Marketing & Branding“ a „Speciální cena spotřebitelů“.
Lidl podporuje rostlinnou stravu v souladu se svou strategií Vědomého stravování. Produkce živočišných produktů má totiž celosvětově největší dopad na životní prostředí. Čím více rostlinných produktů konzumujeme, tím více děláme pro klima, biologickou rozmanitost a naše zdraví. Lidl se zavázal, že bude zvyšovat podíl rostlinných zdrojů bílkovin ve svém sortimentu především díky své privátní značce Vemondo.
Partnerem tohoto článku je společnost Lidl.