Ben Cristovao se se svým hudebním manažerem a přítelem Lukášem Rychtaříkem snaží přemýšlet o tom, jak zmenšit dopad koncertů na životní prostředí. Ať už jde o odpadky, nebo třeba dopravu.
Zpěvák, který je už několik let veganem, se v podcastu Ekonews rozpovídal i o tom, co je jeho vlastní Green Deal a proč se k tomu evropskému zatím nechce vyjadřovat.
Už delší dobu se angažujete v různých akcích za zlepšení životního prostředí, ať už jde o kampaně na ochranu zvířat, nebo veganské stravování. Kdy jste začali více přemýšlet nad tím, že koncerty jsou svým způsobem neudržitelné?
Ben: Ještě, než jsem se začal vůbec věnovat hudbě, tak jsem viděl, jak to vypadá častokrát po koncertech. Zůstanou tam tisíce kelímků, udupaná tráva. Vždycky jsme na to koukali, že to je strašný, a pak najednou jsme se sami dostali do levelu, kdy jsme dokázali přilákat obdobnou masu lidí. Dokud to byl koncert nebo festival, který nebyl v naší režii, tak to člověk nějak moc neřešil a trošku doufal, že to organizátor vyřeší. V momentě, kdy jsme začali dělat velké koncerty, tak jsme sami viděli, kde to utíká, kde se dají dělat nějaké věci líp a kde se naopak dá narazit tvrdě na realitu. Jak se třeba chovají lidi, co vám pronajímají prostory.
Jak se dá dělat lépe koncert? Vystupujete pravidelně v O2 Areně, nechali jste si spočítat, co je největší položkou v uhlíkové stopě?
Lukáš: V roce 2019 jsme udělali první O2 Arénu, kde jsme se nadchli z toho, že ji dokážeme naplnit. A tam jsme i viděli dopad, který to má a kolik lidí dokáže přijít. Začali jsme přemýšlet, co přineseme s další O2 arénou, abychom se nemuseli plácat jenom po ramenou, že máme podruhé vyprodáno. Proto jsme si nechali udělat audit, abychom zjistili, co má největší dopad.
Nejmarkantnější je, že na to místo dorazí obrovská masa lidí a ty lidi kromě toho, že tam konzumují a vytvářejí odpad, tak se tam musí dostat. Položka doprava je vždycky nejvíc a je potřeba apelovat na lidi, aby hledali co nejzajímavější cestu. Musíme zkoušet hledat byznys partnery, dopravce, kteří s námi třeba vytvoří pobídkový program, což se nám zatím nepovedlo. Jsme v tom trošku pionýři, protože říkat „Pojeďte vlakem na koncert, protože je to dobrý kvůli tomu, že ušetříme CO2“ asi úplně není cool.
Zmínili jste ohromné množství odpadů, které po koncertu zůstává. Vratné kelímky už jsou dneska standardem?
Ben: Standardem nejsou, ale u nás vlastně byly už od té první O2 Areny.
Lukáš: Do prodejního řetězce jsme vždycky dali nějakou menší emisi kelímků, které pokryly určitou procentuální část spotřeby, protože úplně přepnout není tak snadné. Jak říkal Ben na začátku, spousta organizátorů má jasně nastavené fungování, svoje smluvní závazky. A když tam přijdete jako nadšený promotér a nadšený umělec udělat něco jinak, umíte si určitě představit, jak moc je složitý to implementovat do jejich nastavení.
Nakolik máte sílu prosadit svoje požadavky při jednání s organizátory?
Ben: Nemám ambici říkat lidem „Vykašlete se všichni na tohle a jezte jenom kytky“, to není náš směr. Je to spíše o tom zkusit to omezit do nějakého udržitelného standardu tak, abychom nemuseli mít celou zemi pokrytou nekonečnými kotcemi pro zvířata, aby ta zvířata nemusela být tak jako dneska například v Číně, na sobě, v panelácích. Aby to potom ve finále i pro lidi, kteří maso chtějí konzumovat, nebylo jedovatý a nebezpečný. Proto říkáme „Pojďme zkusit konzum aspoň omezit na nějakou rozumnější úroveň“.
Jak na to reagují fanoušci? My vidíme, že pro někoho jsou tato témata pořád trošku jako červený hadr. Třeba téma Green Deal, to je taková rozbuška…
Ben: Sám pořádně nemám úplně nastudováno, co vlastně Green Deal je. Ale mám nějaký vlastní Deal, podle kterého si jedu na základě věcí, který mi dávají smysl a který já jsem schopný v rámci toho, jak funguju, dělat. Zároveň samozřejmě tak, abych stále mohl dělat svoji práci a vidět lidi, který mám rád. Když vidím, že někde to přelejzá přes něco, co je nějaký standard, třeba co se týče létání, tak dělám zase jiný aktivity, kterýma to přírodě vracím.
Takže mám svůj vlastní Green Deal sám se sebou a u toho oficiálního se rád nechám poučit, abych byl chytřejší.
Celý podcast s Benem Cristovao a Lukášem Rychtaříkem si můžete poslechnout pod hlavičkou Ekonews na všech podcastových platformách anebo zde.
Ben Cristovao a Lukáš Rychtařík
Zpěvák Ben Cristovao udělal spolu se svým hudebním manažerem Lukášem Rychtaříkem řadu opatření, aby jeho koncerty měly nižší dopad na životní prostředí. V O2 Areně v roce 2022 a 2023 doplniili masové občerstvení rostlinným, domluvili si nákup zelené elektřiny a používání vratných kelímků. Koncert v příštím roce plánují mít CO2 neutrální. Ben a Lukáš spolu také rozjeli provoz veganského výčepu v Holešovicích, který fungoval několik let. Lukáš Rychtařík je majitel hudebního vydavatelství Championship Music.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.