Audio verze článku:

Air Bank slibuje klientům odměnu tři procenta za nákupy na čínském webu s ultra rychlou módou, naopak UniCredit Bank o tom vůbec neuvažuje. Ani žádná další z oslovených bank v současnosti podobnou výhodu klientům nenabízí. 

Odměny za nákup a platbu kartou u partnerů v podobě slev či cashbacku nabízejí banky klientům běžně. Bonus při platbě lze získat za nákup potravin, elektroniky, knih, dětských hraček nebo na benzinových pumpách. Anebo při nákupu na ultra fast fashion platformě Shein.

Shein je jedním z největších prodejců ultra fast fashion, jehož způsob podnikání vyvolává kontroverze. Nedávno zveřejněná reportáž britského serveru BBC popsala problematické pracovní podmínky zaměstnanců továren šijících zboží značky. A pochybnosti vzbuzuje i kvalita materiálů, které při zkoumání v laboratořích vykazovaly přítomnost nežádoucích látek. Jeho hlavní zbraní jsou přitom absurdně nízké ceny.

„Pracujeme až 75 hodin týdně,“ říkají v „Sheinově“. Šijí tam hlavně pro čínskou značku rychlé módy

Odpovědnost je na klientovi

Air Bank, která je součástí skupiny PPF, nabízí svým zákazníkům odměnu ve výši tří procent z ceny zboží při nákupu na čínské platformě Shein. „Shein je celosvětový e-obchod s módou a životním stylem, který se snaží zpřístupnit krásu módy všem. Využíváme technologii výroby na vyžádání, která propojuje dodavatele s našim agilním dodavatelským řetězcem, snižuje plýtvání zásobami a umožňuje nám dodávat zákazníkům po celém světě různé cenově dostupné produkty. Z našich globálních kanceláří se dostáváme k zákazníkům ve více než 150 zemích,“ popisuje prodejce Air Bank ve své aplikaci.

Pravidla pro výběr obchodníka, který se zařadí do nabídky Air Bank, se zakládají čistě na obchodních parametrech. „Vstupní kritéria pro obchodníky mají za úkol vyhodnotit relevantnost nabídky pro klienty banky. Pokud organicky klienti Air Bank u daného obchodníka nakupují v míře nad sto klientů za měsíc, či útraty u daného obchodníka, bez kampaně v programu, jsou vyšší než 100 tisíc korun, tak je možné subjekt jako takový do programu zařadit,“ uvádí Michal Kuzmiak, zástupce tiskového mluvčího pro Air Bank a Zonky.

Podle Air Bank je na každém klientovi, zda nabídku využije. „Nejsme a nechceme být arbitry pro klienty, zda je daný obchodník pro klienta Air Bank vhodný, či nikoliv, o vhodnosti nákupu u daného obchodníka si klient rozhoduje sám. Daná nabídka je převzata z affiliate platformy, nejedná se tedy o přímou spolupráci s platformou Shein,“ vysvětluje Kuzmiak.

Odměnu za nákup na Sheinu nabízela Air Bank svým zákazníkům i v prosinci loňského roku. Kolik zákazníků nabídku využilo, Air Bank nesdělila. „Výsledky využití kampaní třetích stran, jejich nabídky, či spolupracujícího subjektu nezveřejňujeme. Jedná se o informace spadajícího do kategorie obchodního tajemství,“ dodal Kuzmiak.

Primark patří k typickému zástupci fast fashion, tedy rychlé módy, cílící na rychlou obrátku zboží a nízké ceny.
Levnou a všudypřítomnou Fast Fashion čeká regulace. Co se na Shein a Temu chystá?

Shein je pouze u Air Bank

Žádná další z oslovených bank v současnosti podobnou výhodu klientům nenabízí. „Vybíráme především renomované společnosti ze všech oblastí spotřebitelského sektoru, hlavně potraviny, drogerie, lékárny, restaurace, benzinky a elektro,“ uvedl Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank. O zařazení Sheinu do svého programu U-šetřeno prý banka neuvažuje.

Podobně je na tom Česká spořitelna. Mluvčí banky Filip Hrubý, potvrdil, že v současné chvíli v nabídce programu Moneyback značku Shein nemají. Česka spořitelna prý do budoucna o jejím zařazení neuvažuje. O zařazení prodejců do programu Moneyback podle něj rozhoduje především zájem prodejce, zájem klientů o zařazení a spolehlivost prodejce.

Moneta Money Bank nabízí slevu pouze pro firmy prodávající v tuzemsku. „Aktuálně náš věrnostní program Bene+ zahrnuje prodejce a obchodníky, u nichž mají naši klienti možnost nakupovat v rámci České republiky, což značky jako Shein, Temu a Trendyol nesplňují, a proto do něho nejsou zařazeny,“ říká mluvčí Lucie Leixnerová.

Raiffeisenbank naopak spolupráci se Sheinem nevylučuje. „Doposud jsme neměli v nabídce výhody za nákup na platformách Shein, Temu nebo Trendyol. Důvodem je, že tyto společnosti mají své vlastní slevové akce a standardně neposkytují další slevy jiným partnerům. Nicméně do budoucna se ani těmto spolupracím nebráníme a jsme otevřeni možnostem, které by mohly přinést další výhody našim klientům,“ uvedla mluvčí Tereza Kaiseršotová.

Valentina Podlesná
Valentina Podlesná

Valentina vystudovala Univerzitu Karlovu, kde získala magisterský titul v oboru sociální a kulturní ekologie, předtím také bakalářský titul v oboru žurnalistiky. Zajímá se o komunitní zahrady i výrobu ekologických pracích prášků.