Audio verze článku:

Hotel Botanique Prague patří podle managing partnera Tomáše Nesvorného mezi ubytovací zařízení, která směřují k uhlíkové neutralitě. Aktuálně dokončuje svůj první ESG audit, který pojmenovává největší slabiny z hlediska hospodaření s energiemi, odpadu a gastro provozu.

Hotel se zhruba před pěti lety rozhodl pro „zelený“ přístup a změnu značky po odchodu od řetězce Jurys Inn. Díky auditu se bude moci ucházet o mezinárodní certifikaci Green Key, kterou v Praze mají také hotel The Julius Prague a Motel One Prague-Florentinum.

Zároveň hotel bude moci vydat svou první nefinanční zprávu, čímž bude připraven na dobu, až ji bude muset publikovat podle požadavků a standardů Evropské unie. Zatím má ale čas: od příštího roku se povinnost bude týkat jen velkých firem s více než 500 zaměstnanci.

ESG audit zatím není hotov. Už nyní z výsledků šetření ale vyplývá, že podobně jako v případě jiných ubytovacích zařízení vzniká největší uhlíková stopa v části Scope 2, tedy kvůli energii nakupované od dodavatelů.

Hledali jsme něco, čím se odlišíme

„Když jsme v roce 2019 hledali vlastní značku, napadla nás myšlenka ‚zelenosti‘, ‚zahrady‘, oázy v centru města, tehdy začínal takový ten ‚be green‘ směr. A tak vznikl koncept Botanique Hotel Prague,“ popisuje Nesvorný. V dalších letech by se měl hotel rozrůst ještě o vnitřní přístavbu a navýšit kapacitu na 261 pokojů, vznikne i nové konferenční centrum.

Tímto krokem se završí přechod na nový koncept, navíc proběhne renovace celého lobby a restaurace. Všechny současné pokoje jsou po kompletní rekonstrukci v novém konceptu „inspirovaném přírodou“ od designového studia Olgoj Chorchoj ve spolupráci s architektonickým studiem Ladislava Lábuse.

Nesvorný vidí udržitelnost hotelu především v souboru malých věcí a kroků, které se spojí do většího celku. V Botanique Hotel Prague tak návštěvníci neotevírají pokoje plastovými klíči a „nerušenky“ i všechny ostatní věci v pokoji jsou vyrobeny z udržitelných a odolných materiálů. Neválí se tam ani zbytečné papíry a letáky.

Veškerá koupelnová kosmetika je v bateriových dávkovačích, čímž odpadly jednorázové plastové obaly a mini lahvičky na šampony. Ty ostatně EU nedávno zakázala v rámci obalové směrnice a z hotelů by měly v dalších letech zmizet nadobro.

„Před pěti lety to bylo obrovsky trendy, dnes na to přecházejí pomalu všichni. I proto je dnes složité náš koncept posouvat dál. Už jsme toho spoustu udělali,“ říká Nesvorný. „Naše budova je z roku 2009 a je zateplená. Ale kdyby se stavěla znovu, tak by se řešilo tepelné čerpadlo, recyklace vody. Bohužel jsme v centru města, takže se s tím už teď pracovat nedá,“ líčí šéf hotelu.

Jako podařený krok naopak vnímá nabíječky na elektroauta v garážích, které hosté mohou využívat zdarma. Nabíječky na elektrokola oproti tomu prý zatím úspěch neslaví.

V Praze mají certifikaci sotva dvě procenta hotelů

Zpráva společností EY a Booking.com s názvem „Global accommodation sector; The road to net zero emissions“ uvádí, že sektor ubytovacích zařízení přispívá k emisím 264 megatunami ekvivalentu oxidu uhličitého (ve Scope 1 a 2), což odpovídá zhruba 10 procentům emisí v celém segmentu turistického ruchu. Aby se v roce 2050 dostal sektor ubytování na čistou nulu, musel by ročně snižovat emise o 17 megatun, což odpovídá šesti až sedmi procentům ročně, stojí ve zprávě.
Podle analýzy Cushman & Wakefield pouze sedm procent hotelů napříč hlavními evropskými trhy disponovalo v roce 2023 certifikacemi ESG ověřenými třetí stranou. V Praze jich jsou necelá dvě procenta.

Projížďka na slonech nebo velbloudech je pro mě tabu, uvádí propagátorka udržitelného cestování

Včela se v okolí nenají

V hotelu jsou všude LED světla a automatická čidla, kde to jde, řídí se svícení automaticky. „Je to investice, která se vrátí, ale bude to trvat třeba i pět let. Máme štěstí, že náš indonéský investor nejde čistě jen po zisku. Dává nám volnou ruku produkt posouvat neustále dál a naši hosté to vidí,“ dodává Nesvorný.

Solární panely Nesvorný instalovat neplánuje. Je přesvědčen, že stavební úřad by je na stávající střechu nepovolil, navíc ani z pohledu její velikosti by to nedávalo smysl.

A na střeše nebudou ani včelí úly. „Zjistili jsme, že v této části města to udělat nejde, včela se tu jednoduše nenají. Náš šéfkuchař ale objevil na Vysočině lokálního včelaře, tak alespoň bereme med tam a podporujeme lokální dodavatele,“ říká Nesvorný.

Za samozřejmost, kterou dnes už podle něj dělá každý hotel na světě, pokládá vyzývání hostů, aby si výměnu ložního prádla a ručníků při delších pobytech vyžádali sami. Personál je pak nemusí měnit každý den, takže se šetří vodou i elektřinou.

ESG audit si nechal hotel udělat jednak kvůli zmíněné certifikaci a jednak kvůli tomu, aby v provozu odhalil další věci, které lze zlepšit. „Pořád ale musíme myslet na to, že komfort hosta je na prvním místě. Proto mi vadí třeba extrémně zelené hotely, které jsem viděl v Asii. Jeden měl ve sprše napsáno, že mají klienti spotřebovat jen několik litrů vody, aby to bylo ekologické,“ popisuje.

„Připadá mi, že takové hotely zapomínají na to, že zákazník platí jejich výplatu. Místo toho ho nutí, aby měl ze sebe špatný pocit,“ uvádí Nesvorný. Třeba v Barceloně byla letos na jaře podle něj tak špatná situace s vodou, že hotelům hrozilo, že jim vypnou vodu a zakážou používat bazény. „Jenže kde je ta hranice? Hotely přece přispívají k příjmům měst z turistického ruchu,“ myslí si manažer.

Chce „prodávat“ obnovu přírody. Ze záliby z dětství buduje realitní podnikatel zelený byznys

Kdo se dobrovolně vzdá eurovíkendů?

Pohled na udržitelnost změnil ale až před tři čtvrtě rokem, když slyšel úvodní povídání od firmy Susto, která ESG audit zpracovává. „Pochopil jsem, proč je to potřeba. Myslím, že by to měl slyšet každý občan Česka, aby si uvědomil, že myšlenka zelené cesty je potřebná. Samozřejmě další je otázka její exekuce a pak také to, jestli to společně s námi dělá celý svět. Ale v obecné rovině přece všichni vidíme, že se zhoršují sucha nebo povodně,“ říká Nesvorný.

Další důvod, proč je pro hotel v dnešní době důležité prokazovat, že něco dělá pro udržitelnost, je fakt, že vedle bank to zajímá i klienty z řad korporací. Ty totiž budou svou uhlíkovou stopu vykazovat i ve Scope 3, kam pro ně budou spadat právě například hotelové služby. „Pokud chceme, aby si náš hotel zařadili do databáze a cestovního programu pro své zaměstnance, tak už nyní musíme nějaký ‚zelený program‘ mít,“ upozorňuje Nesvorný.

Obecně prý v segmentu hotelnictví spatřuje změny k lepšímu, iluze si ale nedělá. „Masová turistika nezmizí. Dokud většina lidí nebude požadovat změnu, tak budou pořád standardem přetékající bufetové stoly. Ryanair má 600 letadel, loni přepravil 182 milionů lidí – kdo se dobrovolně vzdá eurovíkendů?“ zamýšlí se.

„Když vidíte, kolik pokojů se celosvětově nyní staví a kolik se jich plánuje, neřekl bych, že dochází k nějakému snížení chuti lidí cestovat. Navíc hotely jako každý jiný byznys vždy půjdou po růstu. Ano, mohou ‚růst‘ líp, ale růst budou chtít vždy,“ uvádí.

Irena Buřívalová
Irena Buřívalová

Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.