V Česku vznikla nová platforma, která chce pomáhat firmám k větší udržitelnosti. To má ukazovat každoroční přehled, který bude sledovat jejich uhlíkovou stopu. Ta je však jen jednou, byť důležitou, součástí udržitelnosti firmy.
Report Carbon Tracker 2022, jehož první verze má začít vznikat v následujících dnech, bude mapovat uhlíkovou stoupu 150 firem s největším obratem v Česku. Sestavovat ho budou experti z poradenské firmy PwC na základě metodiky GHG Protokol (Greenhouse Gas Protocol). Budou k tomu využívat jak data poskytnutá samotnými firmami, tak data z veřejných zdrojů. Sběr dat bude probíhat do konce března a na přelomu května a června mají být výsledky, ohlásily firmy v minulém týdnu.
GHG Protokol je globálně užívaná metodika pro měření a reportování uhlíkové stopy. Standardizuje postup měření, řízení a reportingu emisí skleníkových plynů firem. Metodika rozděluje emise na takzvané Scope 1 (přímé emise vznikající činností podniku, například při výrobě), Scope 2 (nepřímé emise z pořízených energií) a Scope 3 (například likvidace odpadů či používání výrobků firmy konečnými spotřebiteli). Měření však bude probíhat jen v rámci emisí Scope 1 a 2, protože Scope 3 emise jsou nejobtížněji měřitelné a v rámci metodiky dobrovolné, zatímco Scope 1 a 2 jsou povinné. Report ale bude uvádět, zda konkrétní firma začala tyto emise měřit.
Za projektem stojí nově založené sdružení Climate & Sustainable Leaders Czech Republic, které má třináct zakládajících členů z řad bank, telekomunikací, poradů či právníků. Konkrétně za ním stojí Allianz pojišťovna, Česká spořitelna, ČVUT v Praze, ČSOB, The CO2IN, HAVEL & PARTNERS, Mastercard, power2green, PwC Česká republika, Raiffeisenbank, UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, Vodafone Czech Republic a White & Case.
Udržitelnost má větší záběr než uhlíkovou stopu
Projekt chce pomáhat firmám s omezením produkce CO2, metodikou měření, monitoringem v daném odvětví, pochopením a implementací očekávaných změn v legislativě nebo se stanovením tempa snižování emisí. Každoroční report chce analyzovat, jak na tom firmy s uhlíkovou stopou jsou, ne je srovnávat mezi sebou nebo poukazovat na největší producenty CO2. „Carbon Tracker rozhodně nebude žebříčkem největších producentů CO2. Každý obor a každá firma má jinou startovací pozici a v některých oborech je potřeba řady inovací, aby se vůbec přiblížily uhlíkové neutralitě a udržely svou základní konkurenceschopnost. Chceme sledovat ambici jednotlivých firem v této oblasti, chceme firmy propojit a motivovat je k udržitelným projektům,“ uvedl spolumajitel společnosti power2green Jakub Skavroň.
To, jakou má firma uhlíkovou stopu, ale vypovídá jen zčásti o tom, jak je udržitelná. Jinými slovy, i uhlíkově neutrální firma může být neudržitelná. Komplexní udržitelnost firmy a její dopad na ekologii má daleko širší záběr.
Konkrétně se udržitelnost firem hodnotí podle tří kriétrií schovaných za zkratkou ESG, která se skládá ze tří anglických slov – Environment (životní prostředí), Social (sociální oblast) a Governance (způsob řízení). Velké firmy budou muset od příštího roku, respektive ve výroční zprávě za rok 2023, povinně reportovat, jak na tom s udržitelností jsou. Vedle účetní závěrky tak budou nově muset zveřejňovat takzvaná nefinanční data, která budou zahrnovat různé oblasti ESG (včetně uhlíkové stopy, ale ne jen ji). Tato povinnost dopadne na firmy veřejně obchodované nebo naplňující dvě ze tří kritérií, mezi která patří počet zaměstnanců nad 250, obrat přes 40 milionů eur, nebo bilanční suma přesahující 20 milionů eur.
Nefinanční data už dnes zajímají investory a banky. Neudržitelná firma může mít v budoucnu potíže s financováním. Firmám však mohou nefinanční data pomoci najít nové obchodní příležitosti. Pokud firmy kritéria splní, snadněji dosáhnou na zelené financování od banky, investorů a také z národních a evropských dotačních programů. Banky už teď zveřejňují řadu nefinančních dat k udržitelnosti a dopadům své vlastní činnosti na životní prostředí (například data o spotřebě energie, spotřeba a recyklace papíru, atd.).
Mezi tuzemskými firmami se však téma udržitelnost stále ještě zabydluje. Komplexní strategii má a využívá jen málo firem. Jedním z důvodů může být to, že řada z nich má zahraniční majitele, pro které jsou důležitější větší trhy než jsme my.
Jak jsou na tom české firmy s udržitelností se snaží měřit společnost Impact Metrics (sesterský projekt Ekonews.cz). Ten zatím zveřejnil žebříček udržitelnosti obchodních řetězců a bank. Byť se povinnost reportování firmám blíží, ne všechny se nefinančími daty zabývají a mají je dispozici. Mezi bankami jde hlavně o ty menší, některé mají CSR reporty jen na úrovni mateřských firem, jako například Raiffeisenbank.
Veronika Němcová
Veronika se novinařině vyučila v redakci MF Dnes, kde se s Martinou seznámily. Později psala pro Forbes či Měšec.cz. V Ekonews má na starosti hlavně finance. Ráda řídí elektrická auta, miluje běhání brzy ráno a plavání pozdě večer.