Účtenky, které při nákupu denně dostávají miliony lidí, donedávna obsahovaly škodlivé látky, které znemožňují i jejich recyklaci. Nyní jsou již alespoň zčásti „očištěné“, nadále ale mohou obsahovat jiné zdraví neprospívající chemické látky, kvůli kterým je stále nelze do modré popelnice házet.
Kotoučky účtenek se ve většině případů vyrábí z termopapíru, který je pro svou odolnost a funkčnost nejvhodnější pro pokladny v obchodech s nutností rychlého odbavování. Chemické látky se nachází v horní vrstvě papíru a způsobují, že mění barvu po vystavení teplu.
Počínaje letošním rokem platí nařízení Evropské unie zakazující v účtenkách používání látky Bisfenol A (BPA). Ta podle provedených studií narušuje hormonální systém a může přispívat k obezitě, neplodnosti či rakovině prsu.
„Účtenky jsme řešili už v roce 2018, kdy jsme se o tom dozvěděli. Hledali jsme produkt, který neobsahuje ani Bisfenol A ani S. Motivací tehdy bylo jak správné třídění odpadu, tak zdraví našich zákazníků a především zaměstnanců. Podle některých studií se totiž škodlivé látky z termopapíru dostávají pravděpodobně do lidského těla při kontaktu s mokrou pokožkou mnohonásobně rychleji a toho jsme chtěli naše zaměstnance ušetřit,“ popisuje Martin Jelínek z pražského podniku Polévkárna.
Podobně se nařízení Evropské unie zakazující používání BPA s větším či menším předstihem přizpůsobily i velké obchody, přes které proteče nejvíce nákupů, a tedy i účtenek.
Například v Lidlu podle mluvčí Ivety Barabášové účtenky neobsahují BPA už několik let. Podobně je na tom Kaufland ze stejné mateřské společnosti, kde účtenky s fenoly nemají od srpna roku 2016. Většina ostatních řetězců je z účtenek odstranila, respektive začala nakupovat ekologičtější kotoučky, loni.
„Nové pokladní pásky bez obsahu BPA jsme začaly v prodejnách dm používat od května roku 2019,“ uvádí například Jiří Peroutka, manažer komunikace v dm drogerii. Podobně přešly na termopapír bez BPA loni i další obchody jako Albert, Billa, Penny Market či Rossmann.
Bisfenol S zakázaný není, škodit ale může
Většina jich také uvedla, že už nepoužívá ani kotoučky s bisfenolem S. Před jeho používáním varovala nedávno společnost Arnika odkazující na upozornění Evropské chemické agentury, podle kterého mohly některé obchody účtenky s BPA nahradit termopapírem s bisfenolem S. Ten může poškozovat lidskou rozmnožovací nebo hormonální soustavu.
Z velkých oslovených řetězců dnes účtenky s bisfenolem S používá síť drogérií Rossmann. Tesco a Globus odpovědi na otázky nezaslaly.
Důvod, proč se dlouhá léta i přes debaty o škodlivosti fenolů termopapír s tímto chemickým koktejlem držel, je zřejmě kromě snadného použití cena. Před dvěma lety, kdy řešili výměnu kotoučků v Polévkárně, byly ty ekologičtější podle Martina Jelínka zhruba o dvacet procent dražší.
Dnes například společnost Roličky Morava prodává klasický kotouček (bez BPA) za 21 korun. Pokud je i bez bisfenolu S musí si obchodník připlatit za ten samý šest korun, a to je nynější cena v akci. Chce-li investovat do ekologického papíru bez jakýchkoli chemických barvících látek, zaplatí za kus 40 korun. Což při velké spotřebě v obchodních řetězcích je podstatný rozdíl a pro malou prodejnu je důležitá každá koruna.
Do modré ještě ne
Dalším minusem účtenek, respektive termopapíru je, že by se právě kvůli obsahu fenolů neměly házet do modré popelnice.
„Účtenky z termopapíru obsahují bisfenol A, který se při standardní recyklaci v papírnách může uvolňovat do technologických vod, a tak kontaminovat vyráběný papír,“ vysvětluje Lucie Müllerová za Eko-kom, společnosti odpovědné za sběr odpadu.
A přesto, že jsou účtenky už dnes bez BPA, nedoporučuje Eko-kom házet je do modré popelnice na papír ani dnes.
„Lze předpokládat, že se ještě doprodávají staré zásoby, a tudíž nelze tvrdit, že všechny účtenky jsou bez bisfenolu A. Navíc v současné době nevíme, čím je BPA nahrazen, teoreticky může být nahrazen bisfenolem S, který má, jak naznačují některé zahraniční studie, pravděpodobně podobně negativní účinky jako bisfenol A,“ uvádí Müllerová.
Elektronická účtenka místo papíru?
Možností, jak se vyhnout škodlivým látkám v účtence i vzniku zbytečného odpadu úplně, je „papírky“ vůbec netisknout. A posílat je zákazníkům elektronicky.
Dnes už to tak dělají třeba online obchody s potravinami jako Rohlík či Košík, a další e-shopy. U kamenných obchodů to bude ještě běh na delší trať.
Podmínkou samozřejmě je, aby měli obchodníci podchycené své zákazníky, nebo jejich významný podíl. Což minimálně někteří mají díky věrnostním kartám spojeným zpravidla s e-mailovou adresou na zákazníka.
Část oslovených obchodníků již nad tímto krokem aspoň uvažuje, někteří se tomu spíše brání a odkazují na legislativní překážky.
„Možností elektronického vydávání účtenek se zabýváme, z pohledu zákona to možné je, stejně tak naše IT systémy jsou na tuto alternativu připraveny. S rozesíláním elektronických účtenek se však mohou pojit další právní otázky či jiné souvislosti, jako například zpracování osobních údajů spotřebitelů, aktualizace těchto osobních údajů, a podobně,“ uvádí například za Penny Markety jejich mluvčí Tomáš Kubík. A dodává, že je třeba myslet i na to, že ne všichni zákazníci by si přáli dostávat účtenky z nákupů do e-mailu.
Albert se na otestování elektronických účtenek chystá. „V rámci zákaznické aplikace Můj Albert, kterou jsme spustili v pilotním provozu v jihlavských prodejnách, tuto možnost nabídneme zákazníkům v Jihlavě v průběhu roku. Zákazník si jednoduše zvolí, zda si přeje dostat účtenku elektronicky, nebo vytištěnou na papíře,“ popisuje ředitel komunikace Jiří Mareček.
Možnost zasílat účtenky za nákup e-mailem nyní prověřuje i řetězec drogérií dm, a to zákazníkům s věrnostní kartou programu dm active beauty.
„Na variantě elektronického zasílání účtenek již pracujeme. V budoucnu plánujeme využít i tuto možnost,“ uvedla i mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
Další řetězce zatím žádné konkrétní kroky v blízké budoucnosti podle poskytnutých odpovědí nechystají.
„Náš věrnostní program Billa Bonus club neustále inovujeme. V současné době se soustředíme na řadu jiných projektů, které jsou s clubem spojené, do budoucna ale digitalizaci účtenek jeho členů nevylučujeme,“ uvedla například za Billu Gita Jílková.
Legislativně v poskytnutí elektronické účtenky žádný problém není. „Zákon o evidenci tržeb nestanovil povinnou formu podoby účtenek. Jednou z možných variant je účtenku vystavit elektronicky, například e-mailem či prostřednictvím SMS zprávy. Obchodník by však měl zákazníka informovat o tom, že mu účtenka bude vystavena elektronicky,“ uvádí za ministerstvo Zdeněk Vojtěch.
Pouze v případě zákazníkova nesouhlasu je obchodník povinen vystavit a předat účtenku v papírové formě.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.