Plastová brčka by se už déle než rok neměla objevovat v restauracích, kavárnách ani obchodech. Přesto je na ně možné narazit a dají se koupit i v e-shopech. Na první pohled vypadají naprosto stejně jako ta, jejichž používání loni v říjnu zakázala spolu s dalšími jednorázovými plasty Evropská unie. Tato však mají být opakovaně použitelná.
„Mám je v nabídce asi pět měsíců a je o ně velký zájem. Jeden majitel dvou pražských barů si koupil několik balení s tím, že nikdy nemusel tolik uklízet jako po papírových brčkách. Lidi mu je prý plivají pod barové stoličky,“ popsal Ekonews muž ve výdejně e-shopu zaměřeného na obaly pro gastromické provozy.
Plastová brčka zakázala spolu s jednorázovými plastovými příbory, talíři, míchátky či tyčinkami do uší Unie proto, že plasty podle údajů Evropské komise tvoří více než 80 procent mořského odpadu. Jednorázové výrobky se na tom podílejí až sedmdesáti procenty. Plasty se shromažďují v mořích a oceánech po celém světě, jejich zbytky se nacházejí v tělech ryb, želv, tuleňů a dalších živočichů spojených s mořem.
Kontroly se rozběhnou příští rok
Zákaz vybraných jednorázových plastových výrobků platí v tuzemsku od podzimu loňského roku. Po zákazu začaly podniky používat buď brčka papírová, kovová, či skleněná. Papírová se však rozmočí a kovová či skleněná jsou příliš drahá. Některé restaurace přestaly brčka používat zcela.
„Zákaz plastových brček platí od 1. října roku 2022 a doprodej není možný. Pokud obchodníci nadále poskytují tyto výrobky zákazníkům, vystavují se tak možnosti sankce ze strany kontrolních orgánů,“ uvádí mluvčí ministerstva životního prostředí Lucie Ješátková s tím, že pokuta může být až pět milionů korun. Zatím ale žádná udělena nebyla, protože je lze udělovat až od příštího roku.
Kontrolovat dodržování zákona budou hygienické stanice. „Kontroly budou prováděny na všech úrovních uvádění na trh, včetně on-line prostředí, a do oběhu. V příštím roce je také plánován cílený úkol hlavní hygieničky České republiky zaměřený na tuto problematiku,“ říká mluvčí Krajské hygieny Moravskoslezského kraje Aleš Kotrla.
Co to konkrétně bude znamenat a jak bude hygiena nahlížet na znovupoužitelná brčka, Kotrla neodpověděl. Pouze uvedl, že nejprve budou kontrolovat, zda má výrobce v pořádku „papíry a certifikace“. „Můžeme také posoudit, zda byl výrobek testován za podmínek pro opakovaný kontakt s potravinami či pro jednorázový,“ dodal.
Přelepení etikety nestačí
Hygienici mohou znovupoužitelná plastová brčka vnímat jako výrobek, na který se směrnice o jednorázových plastech nevztahuje. Mohou ho ale také po kontrolách vyhodnotit jako produkt, který se snaží zákon obejít. Teprve se uvidí, jaký přístup zvolí.
Ministerstvo životního prostředí naznačuje, že pokusy o obcházení zákona bude sledovat. „Velmi záleží na posouzení konkrétního případu, nicméně z hlediska legislativy a nastavených pravidel je zcela nepřijatelné, aby bylo za nezměněných výrobních podmínek jednorázové plastové brčko uvedeno na trh jako vícenásobně použitelné,“ uvádí mluvčí Lucie Ješátková.
Aby mohlo být brčko považováno za opakovaně použitelné, muselo by podle úředníků splňovat předpoklady Evropské komise: výrobek musí být zamýšlen a navržen tak, aby byl před konečným odstraněním použit několikrát, aniž by došlo ke ztrátě jeho funkčnosti, fyzické kapacity nebo kvality; spotřebitelé jej musí obvykle chápat, vnímat a používat jako opětovně použitelný výrobek; musí splňovat danou normu/certifikaci.
„Není tedy možné z jednorázového výrobku přelepením etikety ,vyrobit‘ opakovaně použitelný,“ dodává Ješátková.
McDonald’s už brčka nechce
Ekonews oslovily obsluhu v několika kavárnách a restauracích, kde „znovupoužitelná“ brčka nabízejí. Ve všech případech se dozvěděly, že brčka zamíří po konzumaci nápoje rovnou do koše a k dalšímu použití nedojde.
Indická restaurace v obchodním centru Galerie Butovice v Praze nabízí třeba plastová brčka jednotlivě balená v papíru. Zákazníci je nechávají na tácech, ze kterých je obsluha shrnuje do koše. „Brčka se vyhazují, je jedno, že jsou umělá. Hoďte to sem,“ říká paní, která ve foodcourtu uklízí nádobí, a ukazuje na koš s použitými obaly.
Naopak ve velkých fast foodových řetězcích, které se o rozmach této pomůcky k pití ve světě zasloužily, se s plastovými brčky už zákazník dnes nesetká. Buď přešly na papírová, nebo upravují kelímky tak, aby měly pítka. Dříve řetězec McDonald‘s spotřeboval ročně ve stovce svých tuzemských restaurací 15 tun plastových brček. Konkurenční síť KFC s téměř shodným počtem lokalit podle poskytnutých informací zlikvidovala ročně 1,2 milionu kusů plastových slámek. Kolik je dnes papírových, neuvádí.
„O návratu k plastovým brčkům nepřemýšlíme – ani k těm ze znovupoužitelného plastu. Jako společnost jsme se zavázali k naplnění globálních udržitelných závazků, které mimo jiné zahrnují eliminaci plastů, a to v co největší možné míře. V návaznosti na tyto cíle naopak plasty z našich obalů nadále odstraňujeme a naše kroky směřujeme k alternativě bez brček,“ uvádí za restaurace McDonald‘s jejich Impact Director Tomáš Myler.
Martina Patočková
Martina začínala s novinařinou v agentuře ČTK a pokračovala v MF Dnes, psala pro E15 či Reportér Premium. Jenže pak zatoužila po větší samostatnosti. Ráda chodí po kopcích, plave s ploutvemi i bez nich a chtěla by kočku.