Program Laskavý šálek již pět let pomáhá sociálním kavárnám s kávovým a prodejním know-how. Doposud vše probíhalo přímo v prostředí sociálních kaváren, letos poprvé si klienti s různými hendikepy mohli vyzkoušet stáž přímo v obchodech Tchibo.

Posledních pět let zaměstnanci obchodů Tchibo předávali své znalosti i praktické tipy klientům s různými hendikepy, a podporovali je tak v návratu do normálního života. Letos poprvé si klienti v rámci druhého, nadstavbového modulu vyzkoušeli stáž přímo v obchodech Tchibo. Měli možnost seznámit se s fungováním obchodu na všech úrovních a zakusit jeho běžný provoz v plné zátěži. Obohacení je ale vzájemné.

Svižně připravit lahodné espresso, našlehat dokonalou mléčnou pěnu, a ještě se zákazníkem prohodit pár povzbuzujících slov nebo nabídnout ke kávě dortík. To je profesní rutina, kterou zaměstnanci v obchodech Tchibo zvládají dokonale. Tak proč se o ní nepodělit s těmi, kterým to pomůže?

Komu pomáhá Laskavý šálek?

Partnery společnosti Tchibo v této oblasti jsou sociální kavárny, které zaměstnávají klienty s různými hendikepy. Pro ně Tchibo v rámci programu Laskavý šálek připravuje workshopy, na nichž je zaměstnanci firmy (kávoví experti a interní trenérky) proškolují ve znalostech kávy a její přípravě, v komunikaci se zákazníky nebo doplňkovém prodeji.

Každý workshop je šitý na míru, je interaktivní a postavený především na praktických ukázkách a tipech. Sociálním kavárnám je program poskytován zcela zdarma a bez ohledu na to, jakou značku kávy používají. Projekt tak propojuje obor podnikání firmy Tchibo a podporu místních komunit formou expertního dobrovolnictví.

Klienti sociálních kaváren přijali novou výzvu

V letošním roce byl program Laskavý šálek doplněn o nový modul pro pokročilé – stáž pro klienty sociálních kaváren přímo v obchodech Tchibo. Cílem je nabídnout jim zkušenost a zážitek v reálném prostředí a posunout je o další stupínek blíže k návratu do normálního života a pracovního procesu. Sociální kavárny přeci jen žijí svým specifickým tempem a životem, kde zákazníci drobné nedostatky rádi odpustí a přejdou.

„Naši se na tuhle stáž moc těšili, i když samozřejmě nervózní byli. Bojí se totiž vystoupit z komfortní zóny, jsou zvyklí být schovaní za barem naší kavárny, kde se cítí bezpečně. Zde v Tchibo byli vypuštěni do společnosti mezi lidi. Což je ale samozřejmě dobře, taková zkušenost je potřeba,“ potvrzuje Dana Růžičková, provozní manažerka Centra sociální rehabilitace Náruč, kavárna Modrý domeček.

V průběhu června a července probíhají první stáže na třech obchodech Tchibo (v Praze v OC Atrium Flora a Centru Novodvorská Plaza a v Olomouci v OC Šantovka), a to pro sociální kavárny Modrý domeček z Řevnic, Ta kavárnu z Prahy 4 a Anima Vivu z Opavy. Klienti mají možnost seznámit se s fungováním obchodu Tchibo v plné šíři, tedy nejen za kávovým barem, ale i na prodejní ploše nebo v zázemí, a to za plného provozu.

„Pro mě byl nejzásadnější rozhovor s vedoucími směn kavárny Modrý domeček. Hezky jsme se shodly, že máme stejné hodnoty – Tchibo i Modrý domeček. Na nic si nehrajeme, nejsme arogantní, chceme si to v práci užít, i přesto, že jsme občas ve stresu a že je pro nás důležité držet sounáležitost. Je jedno, jestli jde o Tchibo nebo malou kavárnu, důležití tam jsou lidé, kteří sdílejí ty stejné hodnoty. Jen tak se za sebe navzájem můžeme postavit,“ komentuje aktuálně probíhající stáže Marie Nosová, interní trenérka společnosti Tchibo.

Silné zážitky si odnášejí všichni

Zaměstnanci obchodů Tchibo se programu účastní v rámci firemního expertního dobrovolnictví. Předávají své znalosti a zkušenosti a zároveň mohou rozvíjet i řadu svých vlastních měkkých dovedností nebo třeba získat novou dávku pracovní motivace, jak ostatně potvrzuje i Marie Nosová: „Přidaná hodnota tohoto tréninku je oboustranná. Pro naše dobrovolníky je to zajímavá výzva, díky které vystoupí ze stereotypu a zkusí si zase něco jiného, než na co jsou zvyklí.“

Partnerem tohoto článku je společnost Tchibo. Obsah vytváří redakce Ekonews.

Tréninkový den v OC Šantovka očima fotografky

Zlatý nápis Tchibo svítí už na dálku a je v olomoucké prodejní galerii Šantovka vyhlášenou adresou. Pro milovníky ranního šálku kávy je to neodolatelné vábení. A dnes ten šálek kávy nebude jen tak ledajaký, ale bude laskavý.
Po uvítacím předání dobrot z opavské sociální kavárny Anima Viva a krátkém posezení u kávy dostávají návštěvnice zástěru s logem projektu a jde se pracovat. Tři stanoviště. Pekárna s přípravou kávy, prodejní pult kávy a pak prodej dalšího zboží, které Tchibo nabízí. Nevím, kde mám fotit dříve. Všude je živo a padá mnoho otázek.
I přes to, že se soustředím na focení, neutečou mi informace o tom, že záleží, jak se káva namele, že jsou pravidla na to, jaká úprava nehtů je pro ženy prodávající v obchodě v pořádku a jaká je nepřijatelná, jaké jsou typy french pressu, jaká pravidla jsou pro umístění zboží na prodejně, jak se domluvit s pekárnou, která má občas svou hlavu, jací zákazníci zde na Hané jsou….
Mezi tím stále běží provoz obchodu a zákazníci se po přečtení upozornění, že dnes tu bude živěji, jen pousmějí a pokračují si za tím, pro co přišli. Někdo pro kávu s koláčkem, někdo pro tričko, někdo pro balík kávy pro mamku, někdo za úsměvy a vlídným slovem kavárnic. Přemýšlím, jaké by to asi bylo pro mne být najednou v roli toho, kdo musí znát postupy vaření kávy, vědět vše o zboží, které je zde v prodeji, umět zákazníka odhadnout a nabídnout mu to, co pro něj bude nejlepší, ale také poradit si třeba i v situacích méně příjemných, které, ať už člověk chce nebo nechce, mohou na prodejně nastat

Tchibo

Tchibo je jedním z největších výrobců kávy na světě a je vedoucí firmou na trhu pražené kávy na mnoha evropských trzích včetně České republiky. V ČR také zaujímá přední pozici na trhu kávového občerstvení a je rovněž jedním z největších mezinárodně působících maloobchodních prodejců.