Praha 21. listopadu 2024 (PROTEXT) – Nedávné ničivé povodně opět ukázaly, jak je důležité mít svou nemovitost pojištěnou. „Měla by to být samozřejmost, přesto je realita jiná a podle výzkumu České asociace pojišťoven zůstává 1,6 milionů nemovitostí stále nepojištěných,“ uvádí Ondřej Poul, ředitel Centra likvidací Kooperativy.

Pojištění je ale pouze začátek, špatné či nedostatečné pojištění nemovitosti může způsobit poměrně zásadní problémy. V případě škody peníze od pojišťovny nebudou na opravu či znovupořízení nemovitosti stačit, a to z důvodu, že řada klientů pojišťoven svou smlouvu řadu let neaktualizovala a nemají tak svůj majetek dostatečně chráněn.

 

Až 60 % rodinných domů má nedostatečnou pojistnou částku

Tento neblahý trend znovu potvrdily letošní povodně. „U našich klientů jsme zaznamenali, že přes 60 % rodinných domů je podpojištěno, přičemž téměř polovina z těchto nedostatečně pojištěných nemovitostí je podpojištěna o 30 a více procent. Několik set jich je podpojištěno dokonce z 50 a více procent,“ vysvětluje Poul. Během povodní Kooperativa zaevidovala řadu případů, kdy pojistné plnění nebude na opravdu stačit, a to z důvodu, že klient u svého pojištění neprováděl indexaci i přes výzvy ze strany pojišťovny. „Řešili jsme případ rodinného domu, který je pojištěn na hodnotu 6,5 milionu Kč, ale současná pojistná částka by měla být okolo 11 milionů Kč. Smlouva je staršího data, v posledních dvou letech jsme klientovi nabídli úpravu smlouvy a indexaci, která by mu zajistila odpovídající navýšení pojistné částky, ale ani jedné nabídky klient nevyužil. Pojistné plnění tedy nepokryje opravu, cca 40 % částky bude muset dát ze svého,“ doplňuje Poul.

Majitelé nemovitostí bohužel nereagují na řadu faktorů, které situaci kolem pojištění zásadně ovlivňují – inflaci, rostoucí ceny stavebních prací a materiálů. Často ani na rozšiřující se vybavení domovů. Průměrná výše podpojištění přesahuje 30 %, což znamená, že pojištěný dostane pojistné plnění v průměru menší než 70 % skutečné škody, totéž platí i v případě menších škod.

Právě proto se pojišťovny snaží tuto situaci neustále řešit a být v tomto směru proaktivní, aby klienti skutečně, když se jim něco přihodí, dostali dost peněz na vyřešení problému. Samy pojišťovny tak své klienty oslovují a řeší s nimi nutnost indexace pojištění, ideálně každé dva roky.

 

Zdroj: Pojišťovna Kooperativa