Praha 29. října 2024 (PROTEXT) – Role veřejnoprávních a komerčních médií ve veřejném prostoru, ekonomika a důvěryhodnost médií byly hlavními tématy debaty, kterou uspořádal Klub finančních ředitelů. Hostitelem setkání členů klubu se zástupci veřejnoprávních a komerčních médií, které se uskutečnilo ve středu 23. října, byla Česká tisková kancelář.
Pozvání do diskuse přijali z veřejnoprávních médií generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral a generální ředitel České tiskové kanceláře Jaroslav Kábele. Ze soukromých médií se zúčastnili předsedkyně správní rady České unie vydavatelů Libuše Šmuclerová, předseda Asociace online vydavatelů Libor Matoušek a strategický ředitel skupiny A11 Ondřej Fér. Diskusní setkání moderoval Dean Brabec, prezident Klubu finančních ředitelů.
Z debaty vyplynulo, že role veřejnoprávních médií je nezastupitelná. Současný duální systém, kdy vedle sebe existují veřejnoprávní a komerční média je správný. Nikdo nic lepšího zatím nevymyslel. Klíčovou rolí veřejnoprávního média je poskytování ověřených a pravdivých informací společně s bojem proti dezinformacím napříč diváckým a posluchačským spektrem. Nejde tedy o to, aby se médium přizpůsobilo diváckému vkusu, ale zajistilo relevantní informaci, i když není příjemná. Proto musí být veřejnoprávní médium nezávislé z pohledu obsahu i ekonomického. Rozhlasový a televizní poplatek je nevyhnutelný. Výše poplatku musí být navázána na cenu vstupů a současně, získané prostředky musí být vynaloženy efektivně, shodli se účastníci diskuse, tedy zástupci veřejnoprávních i komerčních médií.
Rozhlasový poplatek od roku 2005 činí 45 Kč a televizní od roku 2008 135 Kč na základě platné legislativy. Dokážete si představit, že byste od roku 2005, resp. od roku 2008 pracovali za stejnou mzdu, byli jste motivováni a odváděli stejný výkon? Pokud bychom vzali v potaz inflaci, poplatek za rozhlas by se pohyboval okolo 73 Kč a za televizi a úrovni 214 Kč. Požadavek veřejnoprávních médií je 55 Kč (versus inflace 73 Kč) a u televize 160 Kč (versus inflace 214 Kč). Pokud bychom vzali v potaz výkon (hodiny odvysílaného času a produkce versus poplatek), budou náklady na jednu hodinu vysílání trvale klesat, což svědčí o efektivnosti vynaložených prostředků. Tento ukazatel se pravidelně společně kvalitou obsahu vyhodnocuje např. ve Velké Británii nezávislou komisí. „Tento institut nám v ČR chybí,“ dodává Dean Brabec, prezident Klubu finančních ředitelů. O faktu, že by měl poplatek za televizi i rádio vzrůst, se shodli také všichni účastníci diskuse, stejně jako na faktu, že diverzita příjmů (poplatek + výnosy z reklamy, sponzoringu) je zdravá.
Specifikou a novým fenoménem jsou sociální média, která na rozdíl od klasických médií nepodléhají žádné regulaci. A to je velký úkol, který se musí řešit.
A něco na závěr, patří nebo nepatří Star Dance na veřejnoprávní televizi? Ano, patří, shodli se na závěr všichni účastnící diskuse.
Dean Brabec, prezident Klubu finančních ředitelů
ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.