Byznysové konference #road2expo, které pořádáme ve spolupráci s mediálním domem CNC a deníkem e15, jsou ideálním místem k diskuzi o významu exportu pro českou ekonomiku a dalších klíčových tématech spojených s mezinárodním obchodem v regionu Indo-Pacifiku. Přinášíme rozhovor s Ivanou Třoskovou, ředitelkou sekce zahraniční sítě agentury CzechTrade, která vystoupí na konferenci 19. listopadu 2024 v brněnském kongresák.space. Přiblíží, jak exportéři přispívají k růstu a stabilitě českého hospodářství a jak CzechTrade pomáhá českým firmám rozvíjet jejich exportní aktivity po celém světě.

Jaký má export vliv na českou ekonomiku? Co nám jako zemi a státní pokladně exportéři přináší?

Export má na českou ekonomiku zásadní vliv. Je jejím klíčovým pilířem, který výrazně přispívá k hospodářskému růstu a inovacím. Pro Česko, jehož ekonomika je silně orientovaná na zahraniční obchod, je export významný pro dlouhodobou stabilitu a rozvoj. Pro mnoho českých podniků znamená přístup na zahraniční trhy motivaci investovat do nových technologií a inovací, zlepšovat kvalitu a optimalizovat své výrobní procesy, aby byly na globálních trzích více konkurenceschopné.

V tomto ohledu firmám pomáháme překonávat exportní bariéry, objevovat nové příležitosti, vytvářet podmínky pro snadnější etablování na zahraničním trhu nebo budovat českou značku v zahraniční. Tím také přispíváme k posilování dobrého jména Česka ve světě. V tomto směru Česko silně rezonovalo například na nedávném veletrhu Find Design Fair Asia v Singapuru, kde české firmy jako například Ravak, mmcité, Bomma, Wood Factory či Halama Glass a další ohromily asijské návštěvníky. V Japonsku zase Češi vybudovali virtuální zážitkovou arénu, konkrétně česká společnost DIVR Labs.

Kam české firmy exportují nejčastěji a jak je to s exportem do Asie? Vyvíjí se nějak v čase?

Klíčovými exportními partnery pro Česko jsou Německo, Slovensko, Polsko a Francie, nicméně exportéři se stále více orientují i na vzdálenější trhy mimo Evropskou unii. Pozorujeme, že letos export do Asie za leden až září meziročně vzrostl o 22 %. V prvních třech čtvrtletích tohoto roku zajímavý růst vykazuje export do Singapuru, Vietnamu, Japonska či Malajsie. V rámci Asie se nejvíce vyváží zboží do Číny, Indie, Izraele a Spojených arabských emirátů. Lze říci, že český export do Asie se v posledních letech posiluje, firmy mají zájem diverzifikovat své trhy a využít příležitosti v Asii.

Kolika českým firmám jste už v CzechTrade pomohli a s čím jim pomáháte nejčastěji?

V CzechTrade jsme za více než čtvrt století naší existence pomohli uspět na zahraničních trzích tisícům českých firem. Když budeme hovořit konkrétně, Česko má přibližně 20 tisíc exportérů a CzechTrade každoročně spolupracuje se dvěma tisíci z nich. Přesná čísla zveřejňujeme pravidelně v naší výroční zprávě.

Naší hlavní činností je podporovat exportní ambice a aktivity českých podniků, což zahrnuje širokou škálu služeb – od průzkumu trhů a hledání nových obchodních příležitostí a partnerů až po komplexní služby jako je dlouhodobá asistence v zahraničí. Také organizujeme specializované sektorové mise a propojujeme české firmy se zahraničními nákupčími. Díky naší síti zahraničních kanceláří umíme české firmy propojit s klíčovými partnery v cílových zemích a poskytnout jim praktickou podporu i zázemí. Důležitá je i příprava na vstup na zahraniční trh.

Ročně pořádáme desítky odborných konferencí a seminářů, na kterých s českými exportéry sdílíme naše know-how z 66 trhů. Jedním příkladem za všechny je Future of Export Summit, který proběhl tento týden a který navštívilo přes 450 exportérů z řad českých firem. Ředitelé našich zahraničních kanceláří také pravidelně konzultují exportní záměry českých firem na akcích jako je Meeting Point CzechTrade v Praze a v Brně. V tomto roce se již zrealizovalo přes 2500 takových jednání.

O Ivaně Třoskové, ředitelce sekce zahraniční síť CzechTrade

Vystudovala mezinárodní management v Česku a Itálii, kde v letech 2006 – 2023 průběžně pobývala. Aktuálně si doplňuje vzdělání v rámci programu MBA v Praze. Do agentury CzechTrade poprvé nastoupila v roce 2010 na pozici specialistky exportních příležitostí, od roku 2011 pak zastávala pozici vedoucí zahraniční kanceláře CzechTrade v Itálii a následně i ředitelky regionálního centra pro oblast Jižní Evropy a Balkánu. Do CzechTrade se vrátila po svém pětiletém působení v Italsko-české obchodní a průmyslové komoře, kde v roli business development managera měla na starosti rozvoj oblasti obchodu a podpory pro zahraniční firmy na českém trhu a řízení a realizaci strategických obchodních a analytických projektů. Od ledna zastává v agentuře CzechTrade pozici ředitelky zahraniční sítě, na které se věnuje koordinaci a strategickému řízení činnosti kanceláří a regionálních center agentury.

O CzechTrade

Je národní proexportní agentura založená ministerstvem průmyslu a obchodu, která podporuje rozvoj mezinárodního obchodu a spolupráci mezi českými a zahraničními subjekty. Za 27 let své existence se agentura stala spolehlivým partnerem českých firem na jejich cestě k obchodním a investičním úspěchům v zahraničí.

Agentura poskytuje široké portfolio služeb zaměřených na exportní podporu, využívá přitom vlastní síť kanceláří ve více než 60 zemích. CzechTrade pomáhá firmám minimalizovat rizika, snižovat náklady a šetřit čas díky odborným znalostem svých zahraničních zástupců.