Jakub Slejška během studia na gymnáziu v saské Pirně týden co týden absolvoval cestu přes Krušné hory do Německa. Buď vlakem podél Labe, či s rodiči autem po D8, v zimě často uzavřené kvůli sněhovým vánicím. V té době jej vůbec nenapadlo, že v budoucnu cesta do Drážďan v jakémkoliv ročním období zabere méně než hodinu pohodlné cesty z Prahy, respektive, že za Ústím nad Labem vjede vlakem do tunelu, kterým prosviští Krušné hory a již po 25 minutách vystoupí v centru saské metropole. Tato trať, na které pracuje v roli koordinátora mezinárodní spolupráce Stavební správy vysokorychlostních tratí, je navíc i jeho koníčkem.

Více o česko-německé spolupráci v rámci plánování nové trati mezi českou a saskou metropolí sdělí koordinátor mezinárodní spolupráce Jakub Slejška na prvním Prezentačním dni Stavební správy vysokorychlostních tratí letošního roku – 3. ledna v 16:00.

Krušnohorský tunel, stěžejní dopravní stavba na plánované nové železniční trati z Prahy do Drážďan, propojí rychle a pohodlně Česko s jeho nejvýznamnějším obchodním partnerem, se kterým nás pojí i nezanedbatelná část naší společné historie, která je dodnes doslova hmatatelná právě především v pohraničním krušnohorském regionu. Tento tunel se svou celkovou délkou až 31 km po dokončení stane nejdelším tunelem v obou zemích. Jakub jako rodilý Severočech vnímá, že lidé z okolí Ústí nad Labem či Teplic jsou v každodenním životě hodně provázaní se svými saskými sousedy – jezdí do Drážďan nakupovat, často tam i pracují či studují, v létě si užívají krás Saského Švýcarska a v zimě jezdí do Moritzburgu „za Popelkou“. Cesty přes hranice rozhodně nejsou jednostranné – Němci zase velice rádi objevují zákoutí Prahy, využívají pražské letiště při cestování do destinací, kam se od nich nelétá, pochutnávají si na svíčkové a českém pivu v ústeckých restauracích a na zákuscích v teplických kavárnách a dokonce se i čím dál častěji sami učí česky, aby byla vzájemná komunikace ještě snazší. 

Stavební správa vysokorychlostních tratí je s německými kolegy z Deutsche Bahn v takřka každodenním kontaktu – společně koordinují aktivity jak z hlediska konzistentní komunikace, tak z pohledu technického, to vše samozřejmě zastřešeno i v legislativní rovině. V průběhu přípravy Nového železničního spojení Praha – Drážďany se schází hned v několika pracovních skupinách, zaměřených na jednotlivé oblasti přípravy, ať už dopravní technologie, vybavení tunelu či geologické průzkumy. Komunikace probíhá v obou jazycích a nechybí ani společné konference, kde je projekt prezentován široké i odborné veřejnosti. Spolupráce přináší vzájemnou inspiraci, obě strany mají různé zkušenosti a pracovní postupy. Cíl je ale společný – propojit Českou republiku s Německem, potažmo s celou Evropou.