Hmyz by mohl být udržitelným zdrojem bílkovin pro lidi, ale možná ještě lepším pro domácí mazlíčky. Přibývá proto výrobců krmiva, které cvrčky nebo larvy much zařazují do nabídky.
Česká společnost Vafo nabízí granule s hmyzím proteinem v kombinaci s masem ve své řadě Brit Care Sustainable. „Z našeho pohledu je hmyz budoucností. Jedná se o udržitelný protein s násobně nižším dopadem na životní prostředí z hlediska uhlíkové stopy, spotřeby vody a využití půdního fondu. Z nutričního pohledu jde o skvělý zdroj aminokyselin, a navíc je chutný a hypoalergenní,“ říká produktová šéfka Vafo Karolína Čápová. Pro znalce hmyzu upřesňuje, že se jedná o protein z larev rodu hermetia illucens, tedy muchu černou.
Stejně jako jiná odvětví za sebou výroba krmiv pro domácí mazlíčky zanechává velkou uhlíkovou stopu. K největším problémům patří suroviny pro výrobu krmiv a kompozitní obaly. Vafo proto od loňského léta nabízí řadu Planet Pet Society, jež údajně využívá suroviny, které by jinak skončily v odpadu, například masové odřezky nebo výlisky z jablek.
Na jedné straně hmyz, na druhé syrové maso
Jiná česká společnost – Pet Farm Family – dokonce hodlá založit vlastní hmyzí farmu. „Letos plánujeme zapojení tohoto zdroje proteinu do všech produktů,“ slibuje spoluzakladatel a ředitel výrobce Matej Toman. Hmyzí protein podle něj zákazníky zajímá čím dál tím víc, stejně jako „bio“ či BARF (Born Again Raw Feeders), což je krmení syrovým masem, kostmi a zeleninou.
„My jsme s udržitelností začali ještě před tím, než to bylo ‚cool‘, protože ji považujeme za přirozenou a jedinou cestu, jak to dělat,“ říká Toman, jehož firma vyrábí krmivo pro zvířata s bio certifikátem. „Když jsme představili první bio jídlo pro psy a kočky, lidé na nás koukali a mysleli si, že jsme úplně mimo. Dnes už máme dlouholeté zákazníky,“ líčí Toman začátky.
Cílem Pet Farm Family je mít uhlíkově neutrální výrobu a hledat lokální řešeni jak z pohledu surovin, tak obalů. Už teď mají veškerou energii „zelenou“ a řeší, aby obaly byly plně recyklovatelné.
Značka Purina, která je součástí koncernu Nestlé, se podle mluvčí Terezy Skrbkové rovněž chystá vyrábět krmiva s obsahem cvrččího proteinu. Konkrétní plány však mluvčí nesdělila. A po bio krmivech zatím podle koncernu není v tuzemsku poptávka. „Krmiva v bio kvalitě zatím v České republice neprodáváme, protože dle našeho průzkumu o ně aktuálně není dostatečný zájem,“ uvádí.
Příspěvkem k udržitelnosti pro americkou značku Purina to, že hledá dodavatele surovin, kteří splňují podmínky regenerativního zemědělství, a inovace v obalech. Na konci loňského roku například vyměnila obaly granulí Purina One, které nyní částečně obsahují recyklát.
Už i psi jsou alergičtí
Že se krmivo a pamlsky s hmyzím proteinem u zákazníků těší čím dál větší oblibě, si všímá i Patrik Šilhavý z prodejny a e-shopu Dogg. Ten se specializuje na lokální značky, udržitelná krmiva a ekologické varianty hraček a pelíšků.
„Hmyzí protein je vhodnou volbou pro psy s intolerancí na některé maso. Také ho preferují zákazníci s citem pro ekologii. Chov hmyzu je nenáročný na vodu, krmivo a energie, takže je udržitelný,“ potvrzuje Šilhavý, který za špičku v hmyzích granulích pokládá německou značku Eat Small. V prodejně Dogg ji lze nakoupit i „bezobalově“.
V módě je podle něj krmení syrovým masem, nicméně na chovatele to klade zvýšené nároky – ať už jde o místo v mrazáku nebo nastudování si toho, jak má vypadat správná výživa psa. „BARF určitě není nic pro začátečníky. Hodně oblíbené jsou teď u zákazníků výrobky sušené mrazem. V nabídce máme jak mrazem sušené maso, tak granule, které jsou jím obalené,“ líčí.
Kdo šetří, dává víc granulí
Jak vyplynulo z poslední akce Friends of Pets pořádané agenturou Blue Events loni v červnu, tržby v segmentu krmiv pro domácí mazlíčky rostly, ale hlavně kvůli všeobecnému zdražení. „Lidé také více nakupují v promočních akcích a více upřednostňují privátní značky,“ uvedla na konferenci Rita Vachková z výzkumné agentury NielsenIQ.
V Purině si nicméně výrazného šetření a poklesu nákupu krmiv zatím nevšímají. „Domníváme se, že většina majitelů domácích mazlíčků na nich nechce zásadně šetřit. Pokud musí, většinou jako první omezují pochoutky a obvykle navyšují podíl granulí, které jsou na porci výrazně levnější než kapsičky,“ tvrdí Skrbková z Nestlé.
Čápová z Vafo neočekává, že by současná krize „eko-trendům“ v psím a kočičím žrádle uškodila. „Nastupující generace vnímají ochranu životního prostředí jako nezbytnou součást svých návyků,“ je přesvědčena. Ze studie Future of Pet Food Market Report 2022 společnosti Mintel vyplývá, že spotřebitelé na celém světě se o udržitelnost psích a kočičích jídel a produktů zajímají čím dál více. Téměř dvě třetiny spotřebitelů preferují výrobky v recyklovatelných obalech a 52 procent plánuje jídelníček s ohledem na snížení plýtvání jídlem.
Irena Buřívalová
Irena prošla MF Dnes nebo ekonomickými týdeníky Euro a Czech Business Weekly. Nejradši píše o věčných chemikáliích v oblečení, ekologickém zemědělství, odpadech, rychlé módě a bioplastech.