Obchod bez obsluhy, ale zato s nonstop otevírací dobou pomůže farmářům dopravit snadno výrobky k lidem. Vstup na osobní údaje má pak zaručit, že si z regálů nikdo nic neprávem neodnese. Koncept prodejen, z nichž některé už v tuzemsku fungují, ocenil letošní ročník soutěže Challenge Lab.
Samoobslužné farmářské obchody zvítězily v letošním ročníku programu Challenge Lab od českého Impact Hubu mezi pěti projekty. Cílem soutěže inkubátoru pro podporu společensky odpovědného podnikání bylo co nejvíce zkrátit cestu výrobku od zemědělců v Jihomoravském kraji k zákazníkovi.
„Náš projekt dovoluje i nejmenším farmářům otevřít plnohodnotnou prodejnu se svými výrobky, a to za zlomek nákladů,“ řekl Ekonews.cz Marek Šíp, jeden z vítězů soutěže. Bezobslužné obchody přitom neznamenají pouze finanční úsporu pro zemědělce, pomáhají také šetřit přírodu. Prodejem poblíž farem se zkrátí cesta, kterou musí zelenina, mléčné výrobky nebo marmelády urazit, a díky tomu se vyprodukuje méně oxidu uhličitého.
Místo sušenek a ochucených limonád by si místní i v nejmenších obcích mohli ve speciálních automatech nakoupit lokální potraviny. Podobný stroj funguje například v jihočeském Táboře, kde ho lidé mohou najít na místní autobusové stanici. Provozuje ho malá rodinná farma Čítek z Makova nedaleko Jistebnice.
Krádeží se autoři projektu nebojí. Do obchodu se bude možné dostat pouze pod vlastním jménem a osobními údaji. Na konkrétním řešení nicméně ještě pracují. „Krádež se rovná přihlášením se na policii,“ vysvětluje Šíp s tím, že incidenty jsou podle něj ojedinělé.
První automat bude asi na Tišnovsku
Členové vítězného týmu mají s podobnými projekty několik zkušeností. Marek Šíp vytváří bezobslužné systémy Contio, které v tuzemsku fungují už na třiceti místech. Aktuálně pracuje na otevření farmářského obchodu na Liberecku na témže principu. Další dva členové týmu – Markéta Lazarová a Vít Syrovátka – jsou členové spolku Hojnost, který provozuje bezobalovou prodejnu Tišnovská spižírna.
Právě na Tišnovsku by mohla vzniknout první prodejna vítězného projektu. „Uvažujeme nad oslovením farmářů, kteří dodávají do Tišnovské spižírny. Jejich výběr podléhá sadě kritérií, která kladou důraz mimo jiné na ekologické hospodaření v krajině a bezobalovost,“ upřesňuje Šíp. Klíč k výběru farmářů však ještě nezná. „Důležitá bude určitě pohodlnost dodání pro dodavatele na jedné straně a pohodlnost nákupu pro zákazníka na straně druhé,“ dodává.
Samoobslužné prodejny se vítězové chystají představit na podzim Agrární komoře ČR a Asociaci soukromého zemědělství ČR. Pomoci má rovněž spolupráce s náměstkem hejtmana Jihomoravského kraje Lukášem Dubcem (Piráti). Jak naloží s 50 tisíci korun, které za vítězství v soutěži získali, se ještě nerozhodli.
„Může to být skvělým řešením pro pokrytí výdejních míst tam, kde je problém udržet klasickou prodejnu,“ komentuje Dubec. „Je to velice chytré a inovativní a ve výsledku to může přinést i velkou provozní úsporu. Věřím, že to bude zajímavé i pro lokální producenty potravin,“ dodává náměstek hejtmana.
Obchody pro introverty jsou trend
Podobné obchody v tuzemsku na několika místech fungují. Například online farmářské tržiště Scuk.cz provozuje tři samoobslužné výdejny již několik let. Zboží si však zájemci musí dopředu objednat – není možné ho vybírat až na místě, jak plánují vítězové Challenge Lab.
Scuk.cz má jednu z výdejen v Třinci, další dvě pobočky zájemci najdou v Brně. „Organizátor zboží přijme a rozdělí do lednic a regálů podle zákazníků. Ti si pak v uvedený čas pro nákup přijdou,“ vysvětlila Tereza Jarešová, která má ve Scuk.cz na starosti marketing a péči o zákazníky. Objednané výrobky si lidé mohou vyzvednout obvykle už odpoledne a večer v den závozu a celý následující den.
Během několika let se ještě nestalo, že by někdo něco ukradl. „Do místnosti se nakupující dostanou přes unikátní šestimístné heslo, které se každý týden mění. Podle soupisu na stole dohledají svůj nákup a odcházejí,“ říká. Vše mezitím sleduje kamera.
Do budoucna by rádi ve Scuk.cz měli více podobných prodejen. „Pořizovací náklady jsou ale bohužel investicí, do které se každému nechce. Navíc je potřeba mít vhodné prostory,“ dodává Jarešová.
Hlavní výhodou samoobslužných obchodů je možnost vyzvednout nákup kdykoliv během dne. „Nejen pro introverty je dobrý také fakt, že se nemusí s nikým bavit, což vnímám jako trend poslední doby, jelikož samoobslužných boxů vzniká stále víc a víc,“ dodala Jarešová.
Pojízdná prodejna nebo software pro zemědělce
Samoobslužné obchody nejsou prvním řešením, které program Challenge Lab od českého Impact Hubu přinesl. V minulých ročnících soutěž pomohla například řetězci salatérií UGO s tím, jak nakládat s bioodpadem, kterého každá pobočka vyprodukuje za den až sto kilogramů. V dalším ročníku soutěžící radili potravinářskému kolosu Nestlé, jak na klimaticky neutrální potraviny.
Letos účastníci kromě samoobslužných obchodů přišli s návrhem na pojízdnou prodejnu, která by mohla dojet do nejzapadlejších vesnic regionu. Mezi další řešení patřilo využití prostoru Tržnice Brno na prodej farmářských výrobků během celého roku. Jedna ze skupin soutěžících vymyslela jednoduchý software ulehčující zemědělcům dopravu a poslední tým se snažil pomoci malým začínajícím vinařům s propagací a logistikou.
Karolína Chlumecká
Karolína studuje žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Z témat se věnuje mimo jiné udržitelné módě či komunitní energetice.