Audio verze článku:

Filmový průmysl produkuje emise jako kterékoliv jiné odvětví. Britský server The Guardian analyzoval více než 250 dokumentů společnosti Walt Disney Company a zjistil, že hrané filmy Malá mořská víla z roku 2023 a letošní Sněhurka měly větší uhlíkovou stopu než letiště v Birminghamu nebo v East Midlands.

The Guardian vycházel pouze z údajů týkající se Velké Británie, protože právě tam byly oba filmy natočeny. Celkový objem emisí spojený s výrobou snímku je proto vyšší. Malá mořská víla se mimo jiné natáčela také na Sardinii.

Firmy měří emise v tunách ekvivalentu oxidu uhličitého (CO2e) ve třech kategoriích, jimž se říká Scope. Scope 1 zahrnuje emise vytvořené při výrobě filmu, například kvůli generátorům pohánějícím kamery nebo topení. Do druhé kategorie spadají emise vzniklé při výrobě elektřiny, která se spotřebuje při natáčení, a Scope 3 jsou nepřímé emise, které vznikají u dodavatelů zboží a služeb.

Emise z poslední kategorie firmy nemají z velké části pod kontrolou, takže je mnohé z nich v nefinančních zprávách nezveřejňují. Ostatně často je ani nemohou spočítat.

Grindadráp, středověká tradice na Faerských ostrovech. Foto: Foto: Youenn Kerdavid, Sea Shepherd
Od masového vyrábění odpadu po drancování oceánů. Sedm tipů na ekologické dokumenty, až pohádky začnou nudit

Sněhurka a víla daleko od ideálu

Sněhurka vyprodukovala ve Scope 1 a 2 celkem 3153 tun ekvivalentu oxidu uhličitého. Malá mořská víla 5127 tun. The Guardian v této souvislosti upozorňuje, že letiště v Birminghamu v letech 2023 až 2024 vytvořilo 7829 tun ekvivalentu CO2 a letiště East Midlands 3351 tun. Pokud by se však započítal Scope 3, filmy by na tom byly lépe. Třetí kategorie totiž u letišť zahrnuje emise ze všech letadel, která je využívají.

Velkofilmů typu Sněhurky a Malé mořské víly se ve filmovém průmyslu říká „tentpoles“. Zdroj blízký společnosti Disney přitom Guardianu sdělil, že emise takového snímku by se měly pohybovat ideálně okolo 2600 tCO2e. Obě zmíněné hrané pohádky tento ideál výrazně překročily.

Kvůli pohonu přenosných generátorů vznikla většina emisí při natáčení obou filmů. A mohla být ještě vyšší, ale tvůrci používali generátory napájené bateriemi buď úplně, nebo aspoň zčásti. Pokud to bylo možné, využívali také elektrickou síť, přičemž elektřina dodávaná do studií Pinewood pochází od roku 2020 z obnovitelných zdrojů. Zpráva týkající se udržitelnosti od Disneyho také uvedla, že zaměstnanci filmové produkce si pronajímali elektromobily a „charterové lety se využívaly pouze pro přesuny celého štábu, protože jsou méně uhlíkově náročné než rezervace stovek komerčních letů“.

Tomáš Pohanka

Tomáš kdysi dávno projevil přání, že by se chtěl živit tím, že si bude číst. Splnilo se mu to, i když jinak, než si představoval. Přečetl spoustu článků v týdenících Euro, Ekonom i v deníku MF Dnes. Je ale fakt, že občas i něco napsal.